Als je met je content op Instagram meer mensen wilt bereiken, plaats je meestal meerdere hashtags bij je post. Als je met content op je website meer mensen wilt bereiken, dan verwerk je goede zoekwoorden in je tekst. Wat zijn de overeenkomsten en verschillen in hoe hashtags en zoekwoorden voor je werken?

 

Alweer een hele tijd geleden volgde ik een cursus over het goed gebruiken van hashtags bij je Instagram-posts. Wat ik er onder andere van onthouden heb is dat je bij je berichten tien tot vijftien hashtags moest plaatsen die je aanbod omschreven, tien tot vijftien die de doelgroep omschreven die je wilde bereiken en ook nog vijf die van toepassing waren op dat specifieke bericht.

Op Instagram mag je per bericht maximaal dertig hashtags gebruiken – en dan is het zonde om die niet alle dertig te benutten. Bovendien moet je goed opletten dat je niet per ongeluk een hashtag twee keer gebruikt, want dan telt ie gewoon mee voor twee in plaats van één. En daar zit al een eerste verschil met hoe je zoekwoorden voor je website gebruikt.

 

Verschil 1: unieke hashtags versus herhaalde zoekwoorden

In tegenstelling tot Instagram vindt Google het juist fijn als je bepaalde zoekwoorden meer dan één keer herhaalt in een pagina of blog. Je geeft daarmee aan Google een signaal af dat dit zoekwoord voor jou extra belangrijk is.

Als je een pagina of blog op je website goed vindbaar wilt maken, is het aan te raden voor die pagina of dat blog een groepje te maken van zo’n vijf tot tien zoektermen. Dus vijf tot tien verschillende woorden of woordgroepen waarvoor jij goed gevonden wilt worden in Google. Deze verspreid je dan op meerdere plekken in je pagina of blog: bijvoorbeeld in de titel, de tussenkopjes en de tekst die je meegeeft aan links en/of foto’s.

Maak je net als op Instagram voor één pagina een groepje van wel twintig tot dertig verschillende zoektermen, dan is dat voor Google een beetje overweldigend. Google kan dan niet meer goed interpreteren waar jouw pagina nou in de kern écht over gaat. Een uitzondering op deze regel vormen de zogenaamde monsterblogs: echt lange blogs van 1.500 of meer woorden, waarin je gerust wél meer dan tien verschillende zoektermen kunt verwerken.

 

Verschil 2: met of zonder spaties

Als je in jouw hashtags op Instagram spaties gaat gebruiken, dan werken ze niet meer goed voor je. Stel dat je wilt dat jouw content gezien wordt door vrouwelijke ondernemers, dan wordt de hashtag dus niet #vrouwelijke ondernemers, maar #vrouwelijkeondernemers.

Bij het gebruiken van zoektermen werkt dat net even anders. Het is juist slim om vooral ook samenstellingen van woorden en korte of langere zinnetjes als zoekterm te gebruiken. Als mensen in Google één woord intypen, vinden ze immers meestal niet dat waar ze naar op zoek zijn. Om die reden maken ze hun zoekopdracht over het algemeen behoorlijk specifiek. Ongeveer 90 procent van alles dat in Google wordt ingetypt omvat vier of meer woorden. Werk dus vooral ook met langere zoektermen en spaties tussen de verschillende woorden.

Als je wel eens onderzoek hebt gedaan naar goede zoekwoorden voor jouw website, dan is je misschien ook weleens opgevallen dat woorden die je eigenlijk aan elkaar schrijft in Google vaak worden ingetypt met een tussenspatie. Bijvoorbeeld ‘interieur stylist’ in plaats van ‘interieurstylist’. Het is dan aan jou de vraag of je de correcte spelling wilt gebruiken of de spelling zoals die het meest in Google wordt ingetypt. Hoewel Google inmiddels slim genoeg is om te begrijpen dat met beide zoekopdrachten hetzelfde wordt bedoeld, kan het toch de moeite waard zijn de eigenlijk niet correcte spelling ook ergens in je websitepagina te verwerken.

 

Verschil 3: de plek waar je hashtags en zoekwoorden plaatst

Plaats je hashtags nou onderaan je post of in een eerste reactie onder je post? Daar zijn regelmatig hele discussies over gaande. Ik als ‘niet-Instagram-specialist’ ga me daar niet in mengen, maar feit is wel dat hashtags op Instagram onder je post staan en niet (of in beperkte mate) verspreid door je bericht heen.

Als je zoekwoorden op je website gebruikt, doe je dat anders. Zoekwoorden staan júist verspreid door je pagina of blog heen. Bijvoorbeeld in de titel van je pagina of blog, in tussenkopjes, enzovoort. Als je meer over die juiste plekken wilt weten, raad ik je aan om hier even mijn spiekbriefje voor het plaatsen van goede zoekwoorden te downloaden.

Zou je al je zoekwoorden op een rijtje onderaan je pagina of blog plaatsen, dan ontbreekt er iets dat Google júist zo belangrijk vindt: context. Je zoekwoorden zijn dan geen onderdeel meer van een zin of alinea, waardoor Google ze minder goed voor je kan interpreteren en ze dus minder krachtig voor je werken. Verwerk ze dus op een natuurlijke manier in je pagina of blog.

 

Overeenkomst 1: volume is belangrijk

Ik weet uit mijn hoofd niet de exacte cijfers, maar Instagram-experts raden je wel aan om geen hashtags te gebruiken die maar heel weinig gebruikt worden en ook geen hashtags die juist megaveel gebruikt worden. Als hashtags zelden tot nooit gebruikt worden, is de kans dat iemand op deze hashtag gaat zoeken immers maar heel klein, en dus de kans dat jouw Instagram-bericht gevonden wordt ook.

Gebruik je juist een hashtag die op Instagram honderden keren per minuut wordt gebruikt, dan wordt jouw waardevolle content ook niet zichtbaar. Je hebt dan maar weinig kans om in het hashtag-overzicht van populaire content te komen en je bent ook in no time weer weg uit het lijstje met recente content. Een beetje tussen de nauwelijks gebruikte hashtags en de superpopulaire hashtags in blijven is dus verstandig.

Als je zoekwoorden uitkiest voor jouw website is dat globaal ook zo. Op sommige dingen wordt tienduizenden keren per maand gegoogeld, maar de kans dat dan juist jouw website bovenaan in Google tevoorschijn komt is niet heel groot. Juist op meer specifieke zoektermen met een wat lager zoekvolume kun je als zelfstandig ondernemer veel gemakkelijker en sneller gevonden worden door de klanten die op zoek zijn naar jouw aanbod.

Gebruik je zoekwoorden die zelden tot nooit in Google worden ingetypt, dan is de kans om daarmee nieuwe klanten aan te trekken natuurlijk ook maar klein. Toch geldt dat niet altijd. Soms kan er ook een zoekterm zijn die heel specifiek is, maar ook door slechts weinig andere ondernemers op hun website gebruikt wordt. Ook als zo’n zoekterm dan niet heel vaak gegoogeld wordt, kunnen de mensen die dat dan toch wel doen juist heel specifiek bij jou uitkomen, doordat je weinig concurrentie hebt.

 

Overeenkomst 2: de juiste mensen bereiken

Zowel hashtags als zoekwoorden gebruik je natuurlijk om de juiste mensen bekend te maken met jou, ofwel op Instagram, ofwel op je website. Ook al werkt het vinden en gebruiken van beide net even anders, in de basis bereik je er hetzelfde doel mee: jezelf onder de aandacht brengen bij nieuwe mensen.

Dit werkt natuurlijk alleen als je echt zorgvuldig gebruikmaakt van hashtags en/of zoekwoorden en daarbij goed je onderzoek doet. Zelf moet ik bekennen dat ik dit wat zoekwoorden betreft veel beter en grondiger doe dan als het om hashtags gaat. Dat komt met name doordat mijn website binnen mijn marketing vele malen belangrijker voor mij is dan mijn Instagram-kanaal. Op Instagram ben ik vooral actief voor de gezelligheid en connectie en vind ik het minder belangrijk om alles volgens zogenaamde regels te doen.

Als ik iets voor mijn website doe, ligt dat anders. Dan check ik zeker wel welke goede zoekwoorden ik in mijn content kan gebruiken en zorg ik ervoor dat ze op de juiste plekken staan. Ik moedig jou aan om ook op deze manier te kijken wat jij wél heel belangrijk vindt en wat voor jou minder prioriteit heeft.

 

Overeenkomst 3: opfrissen of verbeteren

Zelf gebruik ik vaak hetzelfde rijtje hashtags bij mijn posts op Instagram. Eigenlijk is dat niet ‘zoals het hoort’, want het is goed om je lijstje met hashtags regelmatig van een opfrisbeurt te voorzien. Ook is het slim om meerdere verschillende lijstjes met hashtags te hebben, zodat je niet telkens dezelfde gebruikt. Maar zoals ik al schreef: Instagram is voor mij niet mijn belangrijkste marketingkanaal (ik vind het vooral gewoon leuk om er aanwezig te zijn), en dus sta ik het mezelf toe om niet alles volgens de zogenaamde regeltjes te willen doen.

Als je zoekwoorden gebruikt op je websitepagina’s en in je blogs, is het ook slim om af en toe even te kijken waar je dingen kunt opfrissen, of beter gezegd: nog verder kunt verbeteren. Ik raad je dan aan om eens in de statistieken van je website (zoals in Google Analytics) te kijken welke van je pagina’s of blogs op dit moment al goed of redelijk scoren in Google – en om vervolgens te bekijken of je de betreffende pagina of het blog nog verder kunt verbeteren, zodat je op een eenvoudige manier nog vaker gevonden zult worden in Google.

Hier gaat het dan niet zozeer om het omwisselen of vervangen van zoekwoorden (hoewel dat soms ook slim kan zijn), maar met name om aanvullingen op de zoekwoorden die je al hebt. Als je na een tijdje nog eens met frisse blik naar een pagina of blog kijkt, zie je bijna altijd wel dingen die je kunt verbeteren – ook als het om het gebruik van zoekwoorden gaat.

 

Maak de switch van social media naar je website

Heb jij de hashtags op Instagram al aardig onder de knie, maar merk je dat mogelijke klanten jou nog niet zo gemakkelijk weten te vinden in Google? Meld je dan even gratis of als VIP aan voor mijn zomertraining De Switch, waarin ik je stap voor stap laat zien hoe jij jouw website beter voor je gaat laten werken als we het hebben over het aantrekken van meer nieuwe klanten. Inmiddels staat het merendeel van de lessen van De Switch gelijk al voor je klaar, zodat je direct met de training kunt beginnen.

Meld je hier aan als je wilt deelnemen aan de Switch.