fbpx

Zeg eens eerlijk: hoeveel half afgeschreven blogs staan er opgeslagen in jouw computer? Aan hoeveel blogteksten ben je ooit begonnen zonder ze echt af te maken? Als je antwoord minstens één is, lees dan zeker verder om te ontdekken hoe je jouw blogs wél het levenslicht laat zien.

 

In een coachingstraject dat ik volg hoorde ik onlangs de uitspraak dat veel ondernemers hele goede starters zijn, maar niet zulke goede finishers. Ergens aan beginnen, dat kan iedereen. Maar dan ook echt doorgaan totdat je het eindresultaat hebt bereikt, dat lukt lang niet iedereen. Vaak omdat er in je hoofd of in je planning van alles gebeurt dat maakt dat je nooit op het eindpunt komt.

Dit geldt voor de grotere dingen in je bedrijf, maar ook voor iets relatief kleins als het schrijven van een blog. Ik bespreek hieronder een paar situaties die mogelijk herkenbaar voor je zijn, inclusief wat ik je hierover mee wil geven.

 

‘Eigenlijk vind ik dit helemaal niet zo’n leuk onderwerp om over te schrijven’

Als je ergens aan begint, dan ben je daar meestal enthousiast over. Zo ook als je begint aan het schrijven van een blog. Of je nou helemaal zelf een onderwerp hebt uitgekozen of een onderwerp hebt gekozen waar jouw mogelijke klanten regelmatig naar googelen (dat laatste raad ik je zeker aan), het kan gebeuren dat het enthousiasme waarmee je begon halverwege het schrijven verdwijnt.

Nu is het bij een blog erg belangrijk, zeker anno 2023, dat jouw energie in je tekst zit. Dat het niet een gortdroog informatief stukje tekst is dat ook door iemand anders of door ieders nieuwe robotvriend Chat GPT geschreven had kunnen zijn. Dus als je ‘het’ tijdens het schrijven echt niet voelt bij een bepaald onderwerp, blijf dan vooral niet doorploeteren, maar leg je blog weg. Dat doe ik ook wel eens.

Maar ik zorg er dan ook voor dat ik direct een ander onderwerp uitkies, waarbij ik mezelf extra kritisch afvraag of ik daar dan wél energie van krijg. Zodat er in elk geval wel een nieuw blog op mijn website komt te staan als ik dat met mezelf had afgesproken. Wie weet komt mijn enthousiasme over het andere onderwerp dan later nog, en anders laat ik dat onderwerp gewoon liggen. Maar ik laat het niet de reden zijn dat er helemaal geen blog online komt.

Overkomt het jou vaak, dat je halverwege het schrijven afhaakt? Kijk dan eens eerlijk of je je ook in de punten hieronder herkent.

 

‘Is dit wel goed genoeg?’

Behoor jij tot de club van perfectionisten? Leg je de lat altijd hoog voor jezelf? Vind je het, ook als het om bloggen gaat, niet snel goed genoeg wat je schrijft? Dan is de kans groot dat dit je tegenhoudt om regelmatig nieuwe blogs op je website te publiceren.

Perfectionisme en productiviteit gaan niet samen. En als er iets is dat mij aan het hart gaat, dan is het wel dat zo veel zelfstandig ondernemers zo perfectionistisch zijn dat ze online veel te weinig van zich laten horen. Ik kan dan wel tegen je zeggen dat het blog dat jij nog lang niet goed genoeg vindt, voor een ander allang heel erg waardevol is, maar ik weet niet of dat je wel écht helpt om over de drempel te stappen.

Ik kan je alleen iets meegeven om over na te denken, namelijk dat je op elk moment de keuze hebt om ofwel aan je perfectionisme vast te blijven houden, ofwel productiever te worden als het gaat om het schrijven én publiceren van blogs.

Kies je voor je perfectionisme, dan heeft dat als gevolg dat je niet of nauwelijks blogs publiceert, dus ook niet of nauwelijks risico loopt dat iemand je laat weten dat het niet goed genoeg is wat je schrijft, of niet waardevol genoeg. Maar ook dat je niet of nauwelijks mensen bereikt die heel erg geholpen zouden zijn met dat wat jij in je blogs te bieden hebt, en dus ook minder mensen kunt helpen, ook met je betaalde aanbod. Het is lekker veilig, maar dat is ook vrijwel het enige voordeel.

Kies je voor productiviteit, dan zul je je perfectionisme dus los moeten laten. Dan zul je ook een blog op je website moeten publiceren die jij zelf niet goed genoeg vindt. Dan zul je inderdaad gaan ervaren dat het dan voor anderen alsnog heel waardevol is. Dan zul je mensen gaan bereiken, mensen die je laten weten dat zij heel erg geholpen zijn door jouw blog. Mensen ook die zelfs wel klant bij je willen worden. Maar de vraag is: gun jij jezelf het om dit te ervaren?

Zo ja, meld jezelf dan zeker aan voor de nieuwe editie van mijn Blog Bootcamp, over hoe je al bloggend klanten en omzet uit Google haalt.

 

‘Ik vind het ingewikkeld’

Misschien loop je wel vast bij het schrijven van je blogs omdat je het ingewikkeld vindt. Snel even iets op social media posten, dat lukt je nog wel. Maar een blog schrijven, dat voelt voor jou als andere koek. Maar omdat die berichten op social media je niet veel reacties opleveren, blijft dat blog toch in je hoofd zitten.

Zeker als je (van mij of van iemand anders) iets geleerd hebt over zoekwoorden in je blogs verwerken, zodat ze ook in Google gevonden kunnen worden, kan ik me best voorstellen dat je het soms ingewikkeld vindt. Dat je denkt dat je blog aan allerlei regeltjes moet voldoen. Stel jezelf dan eens de vraag: hoe kan ik het voor mezelf gemakkelijker maken?

Ga bijvoorbeeld gewoon vrijuit schrijven en laat al die zogenaamde regeltjes lekker los. Kijk wat er komt en publiceer dat als blog op je website. Het fijne van blogs is dat je ze op elk moment kunt bewerken. Anders dan bij een post op social media, waarbij het weinig zin heeft om achteraf nog iets aan te passen, kun je jouw blog na publicatie gerust nog herschrijven, uitbreiden, verbeteren, enzovoort.

Dus die zoekwoorden in je blog stoppen: dat kun je vlak voor publicatie ook nog doen. Sterker nog: je kunt het zelf nog doen nadat je jouw blog op je website hebt gepubliceerd. Zodra Google in de gaten krijgt dat jij iets veranderd hebt in je blog, komt Google weer even op je website langs om te kijken wat er anders is. Daarna gaat Google voor je aan de slag om jou voor je nieuwe zoekwoorden beter vindbaar te maken. Zo kun je dus zelfs als je het allemaal maar ingewikkeld vindt klanten uit Google halen dankzij je blogs.

 

‘Ik heb eigenlijk toch niet genoeg tijd’

Een blog schrijven binnen een uur, lukt jou dat? Misschien begin je er wel eens aan, en merk je dan na dat uur dat je nog maar ergens halverwege bent. Omdat de volgende taak op je planning alweer staat te wachten, blijft dat blog half afgeschreven in je computer staan.

De vraag is of je echt niet genoeg tijd hebt, of dat je jouw tijd simpelweg niet zo goed weet te managen. Ik ben geen deskundige in timemanagement, maar ik weet wel dat dit soort dingen vaker een kwestie zijn van niet goed met je tijd omgaan dan van echt geen tijd hebben. Bijvoorbeeld omdat je je tijdens het schrijven door allerlei andere dingen laat afleiden, omdat je tijdens het schrijven jezelf ook al steeds aan het beoordelen bent over of het wel goed genoeg is, enzovoort.

In mijn actieprogramma Verkopen vanuit je hart werken mijn deelnemers elke maand een dagdeel online met elkaar samen. Vaak staat het schrijven van een blog dan op hun planning. En omdat we tijdens deze samenwerksessie zo gefocust werken, lukt het bijna altijd om zo’n blog aan het einde van de sessie ook echt af te hebben – soms nog in combinatie met een nieuwsbrief ook.

Als jij half afgemaakte blogs hebt omdat je simpelweg de tijd niet hebt om ze tot een goed einde te brengen, kijk dan eens kritisch naar hoe jij met je tijd omgaat. Hoe gefocust werk je? Hoe goed weet je in te schatten wat jij binnen een uur kan doen? Hoe – daar is ie weer – perfectionistisch ben je? En wat kan en mag er anders als je die blogs wél op je website wilt publiceren, omdat je weet dat die blogs voor jou nieuwe klanten naar je toe kunnen laten komen?

 

Ik had dit blog nog veel langer kunnen maken, om nog meer oorzaken te bespreken waardoor jouw blogs half afgeschreven en ongezien in jouw computer belanden. Maar ik had mezelf voorgenomen dit blog binnen een uurtje te schrijven, dus brei ik er nu een einde aan.

 

Kom je met mij bloggen (en je blog dan ook écht op je website publiceren)?

Je bent van harte uitgenodigd om mee te doen aan de Blog Bootcamp, waar we een blog gaan schrijven dat jou klanten en omzet uit Google brengt. Meld je hier aan om erbij te zijn tijdens deze gratis blogtraining.