Met de populariteit van Chat GPT kan Google natuurlijk niet achterblijven als het gaat om het toepassen van artificial intelligence. Momenteel zijn er allerlei ontwikkelingen gaande die je vast snel terug zult zien in de manier waarop de resultatenpagina’s in Google eruitzien – en waar je zeker rekening mee mag houden als jij in 2023 nog steeds goed gevonden wilt worden door nieuwe klanten.
Ik zal je eerlijk bekennen: ik ben niet iemand die altijd bovenop de laatste nieuwtjes en ontwikkelingen in mijn vakgebied zit. Simpelweg omdat daar ook vaak dingen tussen zitten waar we een paar weken later al niets meer van horen. Liever wacht ik altijd even af of het om een duurzame nieuwe ontwikkeling gaat of om een korte hype.
Als het gaat om nieuwe ontwikkelingen bij Google, laat ik me graag op de hoogte houden door de Amerikaanse SEO-specialist Neil Patel. Misschien ken je ‘m wel, hij is de man achter Ubersuggest. Wat ik met je ga delen, is dan ook grotendeels afkomstig uit zijn (in het Engels geschreven) blog.
Antwoorden op simpele vragen binnen Google
De nieuwe versie van Google zoals we die straks gaan zien heet Magi. Artificial intelligence gaat een belangrijke rol krijgen in hoe je straks zoekresultaten te zien krijgt. Zo zul je straks op specifieke (en meestal redelijk eenvoudig te beantwoorden) vragen op de resultatenpagina zelf al een compleet antwoord kunnen vinden, gegenereerd door AI.
Het antwoord zoals het dan zichtbaar is, lijkt op wat je nu wel tegenkomt als uitgelicht zoekresultaat – met als verschil dat er niet meer een link naar een specifieke website bij staat. Dit zal waarschijnlijk betekenen dat gebruikers van Google hun antwoorden op simpele vragen vaker gaan vinden zónder dat ze daarvoor door hoeven te klikken naar een website.
Mijn tip hierbij voor jou: als je gaat bloggen, maak het dan niet te basic. Zorg dat je blogs wat meer zijn dan vijf voor de hand liggende tips die je lezer zelf ook wel had kunnen googelen. Laat uit je blogs blijken dat jij echt een expert bent op jouw vakgebied (want dat ben je). Een simpel te beantwoorden vraag verwerken in je blog is prima, maar zorg dat het meer is dan alleen dat. Zoek de verdieping op.
Producten kopen binnen Google
Als jij een bedrijf hebt waarbinnen je producten verkoopt, gaat er nog meer voor je veranderen. Wat ik begrepen heb is dat je straks ook producten van ondernemers kunt kopen zonder dat je naar hun website toe hoeft te gaan. Zo kun je rechtstreeks binnen Google een vlucht boeken, nieuwe kleding kopen en wie weet wat nog meer. Disclaimer: omdat ik zelf geen fysieke producten verkoop, heb ik me hier niet tot in detail in verdiept.
Googelaars kunnen straks zoeken op specifieke producten en vervolgens binnen het zoekresultaat dat ze te zien krijgen bijvoorbeeld verder filteren op de kleur die ze zoeken of andere wensen die ze hebben. Mogelijk gaat dat betekenen dat mensen die naar jouw producten googelen in eerste instantie wat minder woorden intypen, omdat ze hun zoekvraag daarna nog verder kunnen verfijnen. Als jij in jouw bedrijf producten verkoopt, zou ik je daarom aanraden om ook op de wat kortere (en meestal populairdere) zoektermen de concurrentie met anderen aan te gaan.
Ga je straks minder websitebezoekers krijgen vanuit Google?
Ook als het gaat om de impact van deze veranderingen ga ik af op de conclusies die Neil Patel hierover trekt. Volgens hem is het niet nodig om je zorgen te maken dat mensen straks vanuit Google minder door zullen klikken naar websites – en dat jij dus ook minder websitebezoekers zult krijgen.
Voor Google is gebruiksvriendelijk zijn namelijk altijd het allerbelangrijkste. Zolang mensen het fijn blijven vinden om Google te gebruiken, is dat immers ook fijn voor Google zelf. Google verdient jaarlijks veel geld aan bedrijven die adverteren in Google, op dit moment meer dan 32 biljoen dollar per jaar zelfs.
Stel nou dat deze bedrijven geen bezoekers meer vanuit Google zouden krijgen. Dan zouden zij waarschijnlijk stoppen met adverteren in Google, waardoor Google zijn eigen inkomstenstroom om zeep zou helpen. Dat zou natuurlijk erg dom zijn en gaat dus niet gebeuren. Volgens Neil Patel gaat Google met de nieuwe veranderingen nog gebruikersvriendelijker worden – waardoor mensen waarschijnlijk nog meer gebruik gaan maken van Google en je juist meer bezoekers mag verwachten.
Tot nu toe is het aantal mensen dat via Google een website bezoekt nog elk jaar toegenomen. Het is niet een doel op zich van Google om mensen zo lang mogelijk bij Google zelf te houden: het is het doel van Google om zijn gebruikers de best mogelijke ervaring te bieden. Dus: simpele vragen, snelle antwoorden, binnen Google zelf. Complexere vragen, meer uitgebreide antwoorden, gewoon nog steeds op jouw website.
Wanneer krijgen we met Google Magi te maken?
Een exacte releasedatum van Google Magi is volgens mij nog niet bekend, maar het zal niet al te lang meer op zich laten wachten. Al was het maar omdat Google natuurlijk niet achter wil blijven bij andere partijen die druk zijn met artificial intelligence ontwikkelingen. Zodra hier meer over bekend is zal ik het artikel aanvullen.
Wil je zelf het Engelstalige blog van Neil Patel lezen? Dan kun je dat hier vinden.