In de meeste van mijn blogs schrijf ik over hoe je goed gevonden wordt in Google door de juiste zoektermen op je website te gebruiken. Maar er zijn ook andere manieren om meer bezoekers naar je website te krijgen. In dit artikel ga ik het met je hebben over het krijgen van externe links naar je website, en over een aantal verschillen en overeenkomsten met het gebruiken van zoekwoorden.

 

Externe links, ook wel backlinks genoemd, zijn links die op andere websites staan en vanaf daar naar jouw website verwijzen. Google ziet deze links als een soort stemmen op jouw website, een teken dat een ander jouw website aanbeveelt. Hoe meer van deze externe links er naar jouw website zijn, hoe meer jij deel uitmaakt van het online spinnenweb dat het internet is.

Er zijn twee manieren om meer externe links te krijgen: doordat een ander uit zichzelf op het idee komt om een link naar jouw website te maken (passief), of doordat jij zelf het initiatief neemt om meer externe links te verkrijgen (actief). Het eerste zal je vaker gebeuren naarmate jouw bedrijf meer bekendheid krijgt. Het tweede kun je op elk moment in je ondernemerschap doen, hoeveel (of weinig) websitebezoekers je op dit moment ook maar hebt.

Eind jaren negentig was het aantal externe links dat een website had het allerbelangrijkste criterium voor hoe hoog een website in de zoekresultaten van Google werd ingedeeld. Totdat zogenaamd slimme ondernemers allemaal links gingen opkopen om er maar zo veel mogelijk van te krijgen, en zogenaamd nog slimmere ondernemers een handeltje in het verkopen van externe links gingen opzetten. Toen merkte Google dat de zoekresultaten die bovenaan stonden bij lange na niet de meest waardevolle waren, en greep Google in.

Tegenwoordig bepaalt een combinatie van factoren welke websites hoog in de zoekresultaten staan en welke websites lager staan. Het aantal backlinks dat een website heeft is net als de zoekwoorden die je op je website gebruikt één van die factoren. In het vervolg van dit artikel ga ik in op een paar overeenkomsten en verschillen tussen beide.

 

Zoekwoorden versus externe links: zelf doen versus samenwerken

Als je goede zoekwoorden gaat zoeken voor jouw website en deze vervolgens in je teksten gaat verwerken, dan doe je dat zelf, op je eigen website. Natuurlijk kun je dit ook uitbesteden aan een ander, die jij daar dan meestal betaald voor inhuurt, maar ook dan gebeurt dit nog steeds op jouw eigen website.

Voor het krijgen van een externe link naar jouw website heb je altijd een ander nodig die ook een website heeft. Het is een samenwerking die je aangaat. Jouw link komt op de website van een ander – bijvoorbeeld een andere zelfstandig ondernemer, een ander groter bedrijf, een mediakanaal, een organisatie – te staan. Meestal doe jij daarvoor ook iets in ruil, zoals een stukje tekst schrijven of een interview geven, of ook een link naar die ander op jouw website plaatsen. Maar je kunt geen externe links verzamelen zonder dat daar ook een ander bij betrokken is.

 

Zoekwoorden versus externe links: jouw bereik versus het bereik van de ander

Als jij goede zoekwoorden gaat gebruiken op je eigen website, bijvoorbeeld op je homepage, op je aanbodpagina(‘s) en in je blogs, dan doe je dat om het bereik van je eigen website te vergroten. Je doel hiermee is om via Google meer bezoekers naar jouw website te krijgen, en dan het liefst natuurlijk meer mogelijke klanten.

Als jij pas begonnen bent met je website zal het aantal bezoekers dat je via Google krijgt in eerste instantie meestal geleidelijk groeien. Als je eenmaal een wat groter bereik hebt, en dus ‘vriendjes met Google bent’, groeit je aantal websitebezoekers meestal steeds sneller, zeker als jij je website levendig blijft houden en slimme zoekwoorden blijft gebruiken.

Als je acties gaat ondernemen om meer externe links naar je website te krijgen, dan maakt het niet uit hoeveel bezoekers jouw eigen website op dit moment wel of niet al trekt, en ook niet hoe lang of kort jij al ondernemer bent. Je lift bij het krijgen van een externe link immers mee op het bereik dat de ander al heeft opgebouwd. Daarbij geldt: hoe groter het aantal bezoekers op de andere website is, hoe interessanter het voor jou is om op die andere website een link te krijgen.

Waarom het bij het krijgen van een externe link op een andere drukbezochte website niet belangrijk is hoeveel bezoekers jouw eigen website al trekt? De ander heeft al veel bezoekers en zal dus waarschijnlijk geen interesse hebben in het ruilen van links, dus in het óók krijgen van een link op jouw website.

Hij of zij zal dus niet eens naar het aantal bezoekers van jouw website vragen. Veel belangrijker is het dat jij die ander een onweerstaanbaar voorstel doet waarmee jij die felbegeerde externe link op die populaire website krijgt. Bedenk wat iets is dat jij hiervoor in ruil kunt bieden dat voor die ander van meerwaarde is, bijvoorbeeld iets dat hem of haar tijd bespaart.

 

Zoekwoorden versus externe links: grote en kleine volumes

Een overeenkomst tussen zoekwoorden en externe links is dat er zowel kansen liggen om een paar extra bezoekers naar je website te krijgen, als kansen om heel veel extra bezoekers naar je website te krijgen. Waarbij de uitdaging voor jou in dat laatste geval groter is, maar ook tot een veel grotere beloning kan leiden.

Wat ik daarmee bedoel? Als je op zoek gaat naar goede zoektermen voor jouw website, dan zul je al snel ontdekken dat er woorden en woordcombinaties zijn waar veel op gegoogeld wordt – duizenden keren per maand – en ook woorden en woordcombinaties waar af en toe op gegoogeld wordt – tussen de tien en vijftig keer per maand.

Natuurlijk is het interessant om op die populaire zoektermen hoog in Google te staan. Maar jij bent vast niet de enige die dat wilt. Op populaire zoektermen is er simpelweg meer concurrentie in Google. Nou zal ik je nooit aanraden om je uit het veld te laten slaan door concurrentie, maar je moet er dus wel rekening mee houden dat de uitdaging om op die populaire zoektermen hoog in Google te komen groter is.

Zeker als zelfstandig ondernemer is het óók slim om in te zetten op zoektermen met lagere zoekvolumes. Want ook al wordt daar misschien maar twintig of dertig keer per maand op gegoogeld, waarschijnlijk is de concurrentie van andere websites die op deze zoektermen ook goed gevonden willen worden een stuk kleiner. Waardoor jij dus makkelijker in de top van Google komt en een mooi gedeelte van dit kleine zoekvolume naar jouw website kunt laten gaan.

Ook als we het over externe links hebben, heb je te maken met kleine en grote volumes. Krijg je een link op een website die ongeveer evenveel bereik heeft als de jouwe, of misschien zelfs minder, dan levert dit je meestal hooguit een paar extra bezoekers op. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het geval waarin je een gastblog gaat schrijven voor een bevriende zelfstandig ondernemer. Ik heb dit wel eens gedaan en dat leidde tot een handjevol extra bezoekers.

Krijg je een link op een website die maandelijks tien, honderd of zelfs duizend keer zo veel bezoekers heeft als de jouwe, dan kan dit je vele malen meer extra bezoekers aan je website opleveren. Veel interessanter dus, maar tegelijk ook een grotere uitdaging. Want zo’n drukbezochte website zal niet zomaar een externe link naar elke website willen plaatsen. Het is in dit geval belangrijk dat je goed weet hoe je zo’n ondernemer of website-eigenaar moet benaderen om je felbegeerde externe link te verkrijgen.

 

Links op websites met hoge autoriteitsscores

Naast het aantal bezoekers dat je krijgt doordat er een externe link naar jouw website op de website van een ander staat, telt er nog iets anders mee. Elke website heeft namelijk ook een zogenaamde autoriteitsscore: een score die de waarde van jouw website in Google vertegenwoordigt. Populaire en drukbezochte websites hebben over het algemeen een hogere autoriteitsscore dan websites met een paar honderd bezoekers per maand.

De website van de NOS bijvoorbeeld heeft op een schaal van 1 tot 100 een autoriteitsscore (ook wel Domain Authority genoemd) van 91. Frankwatching.com, een populaire website in marketingland, heeft een autoriteitsscore van 55. En mijn eigen website heeft op dit moment een autoriteitsscore van 16. Dit zoek ik overigens op in de Link Explorer van Moz.com (zo, heeft die er weer een extra backlink bij), waar je met een gratis account per maand van tien websites hun autoriteitsscore kunt checken.

Waarom die autoriteitsscore zo belangrijk is? Omdat elke keer als jij een externe link op een andere website krijgt, een stukje van die autoriteit door druppelt naar jouw website, waardoor jouw website vanzelf ook meer autoriteit gaat krijgen. Ik heb bijvoorbeeld een externe link op de website van Frankwatching, doordat iemand die artikelen voor Frankwatching schrijft mijn website een keer als voorbeeld heeft genoemd.

Hoe meer autoriteit een andere website al heeft opgebouwd, hoe waardevoller het voor jou is om op die website een externe link te krijgen. Stel dus dat jij net als ik ‘iets met marketing doet’ en graag meer externe links wilt, dan is voor jou een externe link op de website van Frankwatching waardevoller dan een link op mijn website (hoewel je mij voor dat laatste altijd een interessant voorstel mag doen). Maar er zijn ook genoeg websites met een lagere autoriteitsscore dan de mijne, en dan is het dus weer interessanter om een externe link op mijn website te krijgen.

Kortom: steek tijd en moeite in het krijgen van externe links die voor jou en jouw website veel meerwaarde opleveren, in plaats van alleen voor de makkelijke mogelijkheden te gaan. Want die laatste leveren je meestal maar een beetje op, terwijl de eerste categorie je vele malen meer kan opleveren.

Laat je me hieronder even weten welke nuttige tip of welk waardevol inzicht jij uit dit blog hebt gehaald?