Effectief bloggen kun je op verschillende manieren interpreteren. Bijvoorbeeld: hoe schrijf ik zo effectief mogelijk – dus in zo weinig mogelijk tijd – een blog? Maar ook: hoe schrijf ik blogs die mij ook daadwerkelijk meer websitebezoekers en meer klanten brengen? Op deze beide vragen ga ik in dit blog antwoord geven.

 

Om een blog te kunnen schrijven, heb je eerst een onderwerp nodig – en als je wilt kan die eerste stap al veel van je tijd kosten. Zeker als je, op het moment dat je een blog wilt gaan schrijven, een gebrek aan inspiratie hebt.

Om dit deel van het schrijven van een blog effectief te laten verlopen kan ik je een aantal dingen aanraden. Allereerst: leg een bestandje aan met goede blogonderwerpen, bijvoorbeeld op je computer of in een schriftje. Inspiratie voor onderwerpen komt vaak op de gekste momenten, en lang niet altijd op precies hetzelfde moment dat je een blog wilt gaan schrijven. Als je ergens een voorraadje van goede blogonderwerpen aanlegt, heb je altijd inspiratie binnen handbereik.

Ten tweede: vraag regelmatig aan de mensen die jouw bedrijf volgen (bijvoorbeeld omdat ze op je e-maillijst staan of jou op social media volgen) wat hun vragen zijn, wat zij graag van je willen weten, hoe je hen kunt helpen, enzovoort. Ook daar doe je ongetwijfeld ideeën uit op voor blogs die jij kunt schrijven. Een deel van mijn recent geschreven blogs is ook op deze manier ontstaan.

En ten derde: er zijn online tal van tools beschikbaar waarmee je uit kunt zoeken waar mensen op googelen als het gaat om de onderwerpen waar jij je binnen je bedrijf mee bezighoudt. Typ maar eens iets in Google zelf in dat met jouw aanbod te maken heeft en je doet uit de resultaten vast al inspiratie op voor iets waar jij over kunt schrijven. Overigens geef ik je in dit blog nog meer tips om inspiratie op te doen.

 

Hoe schrijf je effectief een blog?

Als er eenmaal een blogonderwerp is, moet je blog natuurlijk ook nog geschreven worden. Nu heb ik meer dan twintig jaar ervaring met het schrijven van teksten (eerst tijdens mijn studie, daarna tijdens mijn werk als journaliste en nu als onderdeel van de marketing van mijn bedrijf), dus ik tik gewoon razendsnel achter elkaar door op mijn toetsenbord terwijl ik dit blog schrijf. Maar dat werkt natuurlijk niet voor iedereen zo, zeker niet als je minder gek bent op schrijven dan ik.

Wat je dan kan helpen is het onderwerp van je blog opdelen in deelonderwerpen. Als je over het door jou gekozen onderwerp een blog gaat schrijven, wat zijn dan drie tot vijf dingen die je sowieso wilt delen in dat blog? En kun je vervolgens over elk van deze drie tot vijf dingen op zijn minst één alinea schrijven?

Misschien leent je blogonderwerp zich wel voor het geven van drie tot vijf tips. Dan kun je eerst elk van de tips kort en krachtig opschrijven (en dat dan als tussenkopje in je blog gebruiken) en elke tip afzonderlijk vervolgens uitgebreider toelichten in één of meer alinea’s. Zo maak je als het ware eerst een kapstok voor je blog en ga je daarna ‘dingen aan je kapstok hangen’.

 

Wanneer is jouw blog klaar?

Als we het over effectief bloggen hebben, komen niet alleen praktische zaken om de hoek kijken. Ook jouw antwoord op een vraag als ‘Wanneer vind jij je eigen blog goed genoeg?’ speelt een rol. Ik ken veel ondernemers die ‘last hebben’ van perfectionisme. Dat maakt bijvoorbeeld dat je een blog minstens vijf keer na wilt lezen voordat je op de Publiceren-knop durft te klikken of dat je een blog pas online wilt zetten als er op zijn minst tien foto’s aan toegevoegd zijn.

Al dit soort dingen slokt veel van je tijd en energie op, waardoor je bloggen niet bepaald als moeiteloos ervaart. Het maakt ook dat bloggen waarschijnlijk wel een goede, maar niet beslist een effectieve besteding van je tijd is. Wat overigens niet betekent dat je dan maar niet moet bloggen, maar wel dat je eens mag kijken of je eigen perfectionisme in je voordeel of (ongemerkt) toch in je nadeel werkt.

 

Effectief klanten krijgen uit je blogs

Niet elk blog dat jij op je website plaatst levert je evenveel op. Ik maak graag de driedeling tussen connectieblogs, marketingblogs en Google-proof blogs. Connectieblogs werken ongeveer hetzelfde als posts op social media: je schrijft een blog over iets dat jou op dit moment bezighoudt, iets dat je recent gedaan, gehoord of gelezen hebt, iets dat je gewoon leuk vindt om te delen, enzovoort.

Connectieblogs zijn vaak ook blogs die (telkens dezelfde groep) lezers bereiken doordat je ze deelt op social media. Ze worden vlak nadat jij ze geschreven hebt meestal goed gelezen, maar ze worden daarna zelden nog gevonden in Google. Ze leveren niet echt een grote bijdrage aan het krijgen van meer websitebezoekers en klanten.

Marketingblogs kunnen die bijdrage wél leveren. Bij marketingblogs schrijf je een blog over een onderwerp dat aansluit op jouw betaalde aanbod. Die blogs kun je ook via social media onder de aandacht brengen of bijvoorbeeld delen met de mensen die op jouw e-maillijst staan ingeschreven. Doordat de onderwerpen aansluiten op je aanbod, gaan jouw bloglezers jou steeds meer zien als iemand bij wie ze moeten zijn voor dat aanbod. Zo dragen je blogs bij aan het gemakkelijker verkopen van jouw mooie aanbod.

Ook Google-proof blogs kunnen ervoor zorgen dat je meer websitebezoekers en klanten krijgt, sterker nog: dat is het belangrijkste doel van dit type blogs. Als je een Google-proof blog gaat schrijven, denk je heel bewust na over de vraag: waar gaan mijn mogelijke klanten naar op zoek in Google? Waar zoeken ze informatie en inspiratie over, en hoe kan ik hen die informatie of inspiratie bieden in een blog?

Dit zorgt ervoor dat mogelijke klanten jou kunnen én gaan vinden in Google, jou leren kennen en van daaruit ofwel contact met je opnemen, of misschien wel rechtstreeks bij je kopen. Meestal duurt het wel op zijn minst een paar weken voordat jouw Google-proof blog gevonden wordt in Google, omdat Google nu eenmaal wat tijd nodig heeft om je blog goed op te pikken. Maar zodra dat eenmaal gebeurt, ga je waarschijnlijk steeds meer mensen bereiken. Daarmee is het schrijven van Google-proof blogs een effectieve besteding van je tijd.

Nog mooier wordt het als de elementen ‘Google-proof’ en ‘marketingdoelen bereiken’ samenkomen in één blog. In dat geval is je blog én goed vindbaar in Google én sluit het ook nog perfect aan op het aanbod dat jij als ondernemer wilt verkopen. Als je dit voor elkaar weet te krijgen, dan ben je echt heel effectief aan het bloggen.

 

Wil jij (nog) effectiever bloggen?

Download dan even hier op mijn website gratis mijn Blog Blauwdruk. Helemaal onderaan die Blauwdruk zie je ook een invulveld voor een call to action staan. Dat wil zeggen dat je jouw lezer aan het einde van je blog vraagt een concrete actie te ondernemen. Het stukje tekst dat je nu leest is een voorbeeld van zo’n call to action, in dit geval: download als je wilt gratis mijn Blog Blauwdruk.