fbpx

‘Je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken.’ Dat zinnetje ken je vast wel. Op je website is dat ook zo: een bezoeker die geen goede of duidelijke eerste indruk van jou krijgt is snel weer weg, terwijl een bezoeker die bij jou snel het ‘Jij begrijpt precies wat ik nodig heb’-gevoel krijgt een klant voor het leven kan worden. In dit artikel laat ik je zien hoe je die connectie met jouw websitebezoekers maakt.

 

Een website is een bijzondere setting om nieuwe klanten aan te trekken. Waar je als je een fysieke winkel hebt jouw klanten letterlijk naar binnen ziet lopen en met ze in gesprek kunt gaan, zie je op je website alleen aan je statistieken in Google Analytics dat bezoekers er zijn. En waar je op social media namen en foto’s kunt zien van de mensen die jou volgen, zie je de mensen die op jouw website komen en daar waarde uit halen pas voor je als zij het initiatief nemen om contact met je op te nemen. Voordat dat gebeurt is het allemaal een beetje abstract.

En toch is het jouw taak om in de teksten op jouw website een connectie te maken met deze mensen die je niet letterlijk voor je kan zien. Om ze op zo’n manier aan te spreken dat ze geraakt worden door jouw teksten en als gevolg daarvan verder op je website willen kijken en met jou in contact willen komen, of zelfs direct klant willen worden. Om ze het gevoel te geven dat jij en zij echt met elkaar in gesprek zijn op je website.

Connectie zorgt namelijk voor actie. Als jij jouw websitebezoekers het gevoel weet te geven dat je hen begrijpt, dat je weet wat hun verlangens en problemen zijn, dan zullen ze ook open staan om te horen wat jij kunt doen om hun verlangen waar te maken of hun probleem op te lossen. En dat is natuurlijk wat je als ondernemer wilt, want dan kun je mensen helpen.

 

Waar verlangen jouw klanten naar?

Als jij een sterke website wilt waarop kijkers kopers worden, dan mag je jezelf vragen stellen als: Waar verlangen mijn potentiële klanten naar? Of: waar hebben ze op dit moment last van? Wat speelt er op dit moment in hun leven? Of: wat speelt er al langere tijd in hun leven? Wat is iets dat voor hen direct herkenbaar is? Wat willen ze graag oplossen of waarmaken? De antwoorden daarop mag je bijvoorbeeld verwerken in de eerste alinea op je homepage en aanbodpagina.

Nu houd ik niet van woorden als ‘ingewikkeld’ of ‘lastig’, dus als die woorden meteen bij je opkomen bij het idee dat je deze vragen moet beantwoorden scoor je bij mij een minpuntje. 😉 Ik houd wel van ‘praktisch’ en ‘hoe kunnen we dit makkelijker maken’, dus laten we vooral kijken hoe we de antwoorden op deze vragen helder kunnen krijgen.

Als jij al met klanten werkt, dan heb je alles voorhanden wat je nodig hebt om antwoord te kunnen geven op vragen als: Waar verlangen mijn potentiële klanten naar? Zeker als je blij wordt van de klanten die je nu hebt, want dan wil je via je website alleen maar meer van dit type klanten aantrekken.

Wees alert op wat je huidige klanten tegen jou zeggen of stel ze vragen over wat hen bezighoudt en wat de reden is dat ze voor jouw mooie aanbod gekozen hebben. Leer ze beter kennen, verdiep je in hen. Niet alleen in hun praktische behoeftes, maar ook in de gevoelens die daar onder liggen. Vraag erop door of laat mensen zelf praten, zeker als je een goede luisteraar bent. En haal uit die gesprekken de woorden en zinnen die bovenaan jouw belangrijkste pagina’s mogen staan. Benoem daar zeker de dingen die je van meerdere van jouw klanten hoort.

Ben je een beginnende ondernemer? Kijk dan of je via social media of andere wegen mensen kunt vinden die jouw potentiële klant (kunnen) zijn. Nodig ze eens uit om met jou in gesprek te gaan. Of leg je oor te luister in bijvoorbeeld Facebookgroepen waar jouw doelgroep al met elkaar in gesprek is. Ook op die manier kun je heel veel waardevolle input voor je websiteteksten verzamelen, ook als je net begint.

 

Ga op ontdekkingsreis, het hoeft niet meteen perfect

Tot slot een alarmbelletje voor de perfectionisten onder ons: bij het schrijven van dit soort connectieteksten moet je jezelf vooral niet opleggen om meteen dé perfecte tekst te schrijven. Je klanten en hun behoeftes en verlangens leren kennen mag een ontdekkingsreis zijn.

Naarmate je langer onderneemt en meer met klanten werkt, zul je steeds meer rode draden gaan zien en telkens opnieuw inzichten krijgen. Daardoor zul je jouw teksten steeds sterker kunnen maken en daardoor ook de connectie met je websitebezoekers steeds beter en dieper kunnen maken. Ook bij mij is dit continu in ontwikkeling, en dat mag het bij jou ook zijn.

Zelf ben ik hierbij een groot voorstander van leren door te doen. Van vallen, opstaan en verbeteren. Van doen in plaats van uren-, weken- of maandenlang in je hoofd te zitten, brainstormend over wie je ideale klanten zijn en hoe je hen het beste naar jou toe laat komen.

Schrijf nu, met de input die je nu kunt verzamelen als antwoord op de vragen hierboven, de teksten waarmee jij denkt de beste connectie met je websitebezoekers te kunnen maken, met het idee dat jij websiteteksten op elk moment kunt aanpassen en bijschaven. En doe echt je best op deze stukjes tekst voor bovenaan je belangrijkste websitepagina’s, want om maar even te eindigen bij waar we begonnen: je krijgt geen tweede kans om een eerste indruk te maken.

 

Zal ik je helpen om websiteteksten te schrijven die klanten werven?

Ik heb deze zomer iets leuks voor je, namelijk mijn gratis online training Schrijf websiteteksten die klanten werven. Als jij je aanmeldt, krijg je deze zomer elke week een praktische schrijfopdracht die aansluit bij mijn blog van die week én die jou helpt om meer klanten uit je website te krijgen. In dit geval dus een opdracht om een sterke ‘connectietekst’ voor bovenaan je homepage te schrijven.

Meedoen kan helemaal op jouw eigen (zomer)tempo. Meld je hier gratis aan voor de training Schrijf websiteteksten die klanten werven.