Als je jouw eigen teksten opeens op de website van een ander ziet verschijnen kijk je raar op. Hetzelfde geldt als een ander letterlijk jouw woorden en zinnen gebruikt in bijvoorbeeld een nieuwsbrief of een post op social media. Hoe ga je het beste om met copycats van je content?

 

Ik zeg meteen aan het begin van dit artikel dat ik zelf gelukkig nog nooit met een ‘ernstig’ geval van copycat-gedrag te maken heb gehad. Af en toe zie ik wel eens een mail of een post op social media voorbijkomen waarin zinnen uit mijn content (bijna) letterlijk zijn overgenomen. Dan trek ik wel even mijn wenkbrauwen op, maar vind ik het te ‘klein’ om er actie op te ondernemen.

Soms vragen mijn klanten ook gewoon netjes of ze bepaalde teksten of voorbeelden van mij over mogen nemen, en dan vind ik dat eigenlijk altijd prima. Zo zie ik de eerste twee zinnetjes van mijn Over mij-pagina vaak terug op Over mij-pagina’s van mijn klanten – en dat is absoluut niet iets dat voor mij onder copycat-gedrag valt. Bij een copycat gaat het meer over het overnemen van grotere stukken tekst.

Het meest merkwaardige dat ik heb meegemaakt wat in de buurt komt van copycat-gedrag, is een andere onderneemster die mijn volledige volgerslijst op Instagram ook ging volgen: niet alleen mijn zakelijke contacten, maar ook al mijn nichtjes en overige familieleden. Heel wonderlijk. Maar goed: ik dwaal een beetje af. Soms hebben mijn klanten wél te maken met meer ernstige gevallen van copycats, vandaar dat ik mijn adviezen hierover met je wil delen.

 

Wanneer is iemand een copycat?

Als je de betekenis van het woord ‘copycat’ opzoekt in het Van Dale woordenboek, dan wordt er gesproken over een na-aper of een afkijker. Daar valt dan natuurlijk ook iemand onder die jouw teksten ‘na-aapt’, oftewel: ze letterlijk overneemt. Dit is duidelijk iets anders dan je laten inspireren door een ander, dus op basis van wat je bij een ander ziet zelf een eigen en originele tekst produceren.

Toen ik journalistiek studeerde, kwam ook al snel het auteursrecht aan bod, oftewel: het recht op eigendom van je eigen teksten. Het schrijven van teksten is creatief werk, en iemand anders mag teksten die door jou gecreëerd zijn niet zomaar zonder jouw toestemming letterlijk overnemen en voor zijn of haar eigen website of overige marketing gebruiken. Wanneer dit te letterlijk gebeurt, kan er zelfs sprake zijn van plagiaat en boetes.

Nu ben ik natuurlijk geen jurist, dus ik zal ook niet te diep ingaan op wat wel en niet strafbaar is en waar de grens ligt tussen ‘ik laat het gaan’ en ‘ik zeg er wat van’. De kans is groot dat je zelf wel aanvoelt wanneer een copycat echt te ver gaat – en dan zou ik zeker even uitzoeken wat de beste actie is die jij in dat geval kunt ondernemen. Dit kan variëren van persoonlijk contact opnemen met de copycat tot uitzoeken of de copycat wellicht een boete opgelegd kan worden.

 

Copycats en je websiteteksten

Als iemand jouw websiteteksten letterlijk overneemt is dat niet alleen vervelend voor jou, maar ook voor de copycat zelf. Google houdt namelijk helemaal niet van zogenaamde ‘dubbele content’ op het internet, dus van teksten die letterlijk op twee of meer verschillende websites staan. Er zal dan maar één websitepagina waarop deze tekst staat vindbaar worden gemaakt in Google, meestal de pagina waarop de tekst als eerste gepubliceerd is. De pagina van de copycat zal dan dus niet verschijnen in Google. Ik ga daar in dit artikel over duplicate content dieper op in.

Bovendien geloof ik zelf heel erg in het belang van eigenheid in je teksten. Juist het kiezen van jouw eigen woorden maakt dat je de klanten aantrekt die het allerbeste bij jou passen. Alles is energie, ook de woorden die je in je websiteteksten gebruikt. Zijn dat de woorden van een ander, dan zul je waarschijnlijk of geen klanten aantrekken, of alleen klanten die niet goed bij jou passen en met wie er regelmatig ‘gedoe’ is.

Wellicht is dit laatste een geruststellende gedachte als je zelf te maken hebt met een copycat van jouw teksten. Iemand die zich gedraagt als copycat heeft over het algemeen sowieso twee eigenschappen die je niet ver brengen in het ondernemerschap: een gebrek aan creativiteit en een gebrek aan zelfvertrouwen. Anders zou je immers wel je eigen teksten produceren. Een copycat kan dus nog zo veel van je overnemen, de kans dat hij of zij er succesvol mee zal zijn is piepklein.

 

Een andere kijk op copycats

Hoewel ik echt wél serieuze actie zou ondernemen als ik te maken zou krijgen met een ernstig geval van copycat-gedrag, ben ik (als het op kleinere schaal) ook erg van de Frozen-mentaliteit: let it go, let it go!

Wat mij daarbij helpt is iets moois dat ik een keer ergens hoorde: iemand kan wel kopiëren wat je tot nu toe gedaan hebt, maar niet wie jij in de tussentijd alweer aan het worden bent en wat daar ook aan ideeën en content bij hoort. Als jij het type ondernemer bent dat zichzelf en je bedrijf altijd blijft ontwikkelen, inclusief de bijbehorende leergierigheid en creativiteit, dan lig je altijd mijlenver voor op copycats, want die besteden nauwelijks tijd aan dat soort dingen. Een geruststellende gedachte wat mij betreft, die maakt dat ik niet snel wakker zal liggen van een copycat.

 

Heb jij wel eens te maken gehad met een copycat?

Misschien is dit een heel ander artikel geworden dan je verwacht had. Ik weet dat er al tal van blogs en artikelen online staan met goede adviezen over wat je kunt doen als je te maken krijgt met een copycat. En die wilde ik natuurlijk niet gaan kopiëren, vandaar dat dit een artikel met mijn eigen kijk hierop is geworden.

Laat het hieronder even weten als jij al eens te maken hebt gehad met een copycat en een praktisch advies hebt voor andere lezers van dit artikel.