De aanbodpagina is een van de belangrijkste plekken op je website. Het is dé pagina waarop websitebezoekers nieuwe klanten worden. Maar hoe zorg je er nu voor dat ze, dankzij het lezen van de teksten op jouw aanbodpagina, daadwerkelijk bij je gaan kopen? In dit artikel geef ik je vijf tips.

 

Tip 1: schud je websitebezoekers wakker door hun pijnpunten of verlangens te benoemen

Voordat jouw websitebezoekers echt geïnteresseerd raken in je aanbod moet je hen eerst laten zien dat je ze begrijpt. Dat je weet voor welk probleem ze een oplossing zoeken of welk verlangen ze hebben. Als je dat op je aanbodpagina weet te benoemen, roep je bij je lezers een gevoel op van: ‘Jij kent mij, je weet wat ik nodig heb.’ Daarmee is de eerste connectie al gemaakt.

Het is aan te raden om deze pijnpunten of verlangens dus meteen aan het begin van je aanbodpagina te benoemen. Zelf doe ik dat altijd in zogenaamde bulletpoints, oftewel: een opsomming van een aantal kort benoemde pijnpunten. Kijk goed wat beter bij jou past: het benoemen van pijnpunten als jij met je aanbod mensen helpt om een probleem op te lossen, of het benoemen van verlangens als jij een aanbod hebt waarmee je mensen blij maakt.

 

Tip 2: laat jouw klanten hun ervaringen met jouw aanbod delen

Plaats verspreid over je aanbodpagina een aantal recensies, ook wel bekend als testimonials. Hierin vertellen klanten die al eerder gebruik gemaakt hebben van jouw aanbod wat dit hen heeft opgeleverd. Zij vormen de ambassadeurs van jouw bedrijf en jouw aanbod. Jij kunt immers zelf nog zo mooi vertellen waarom jouw aanbod zo waardevol en aantrekkelijk is, potentiële klanten zullen het veel geloofwaardiger vinden als ze dit uit de mond van jouw klanten horen.

De meest krachtige testimonial is een soort voor- en na-verhaaltje. Zorg dat ook altijd de naam van de schrijver van de testimonial erbij vermeld staat, en het liefst ook een foto.

 

Tip 3: benoem het resultaat

Wat levert het jouw klanten op als ze gebruikmaken van jouw aanbod? Wat is het resultaat dat ze krijgen? Uiteindelijk kopen mensen geen producten of diensten bij jou, maar kopen ze een resultaat. Meestal vloeit dat logisch voort uit de pijnpunten die ze ervaren (dan willen ze het tegenovergestelde van wat ze nu hebben) of uit hun verlangens. Als ze nu bijvoorbeeld veel stress hebben, willen ze meer rust. Als ze nu geldzorgen hebben, willen ze meer geld. Enzovoort.

Zorg dat je het resultaat van jouw aanbod zo concreet mogelijk benoemt en doe dat voordat je over de prijs gaat praten. Zo kunnen de lezers van je aanbodpagina alvast een goede inschatting maken van wat dat resultaat dat jij belooft hen waard is. Beloof als resultaat natuurlijk geen dingen die je niet kunt waarmaken, maar wees ook niet te bescheiden. Als meerdere mensen dit resultaat al dankzij jou bereikt hebben, mag je dit sowieso benoemen.

 

Tip 4: laat de prijs van je aanbod niet in het midden

Een aanbodpagina kan nog zo aantrekkelijk geschreven zijn, als nergens op de pagina de prijs van je aanbod te vinden is zal minimaal 90 procent van je potentiële klanten toch afhaken. Het niet vermelden van je prijs duidt er namelijk meestal op dat je aanbod of heel hoog geprijsd is (helemaal niet erg, maar vermeld dat gewoon), of dat je niet zelfverzekerd bent over de prijzen die jouw aanbod waard is. En ook dat laatste vinden veel mensen niet aantrekkelijk.

Ook als je aanbod maatwerk is, kun je op je website op zijn minst een richtprijs benoemen. Denk aan een uurtarief, een pakketprijs, een productprijs, een trajectprijs, een bedrag dat je per week, per maand of per jaar betaalt, of wat dan ook maar bij jouw aanbod past.

 

Tip 5: neem bezwaren weg

Ook na het lezen van jouw hele aanbodpagina kunnen potentiële klanten nog vragen, twijfels of bezwaren hebben. Meestal betekent dat niet dat ze niet geïnteresseerd zijn in jouw aanbod, maar juist dat ze er veel interesse in hebben. Je moet alleen nog wat moeite doen om ze ook voor die laatste paar procenten te overtuigen.

Hun bezwaren neem je bijvoorbeeld weg door je aanbodpagina af te sluiten met een lijstje met veelgestelde vragen. In plaats daarvan kun je ook aangeven voor wie jouw aanbod wel en voor wie jouw aanbod niet geschikt is, zodat potentiële klanten zichzelf in een van deze twee categorieën kunnen indelen.

Bij het maken van een lijstje met veelgestelde vragen kun je vragen opnemen die je letterlijk zo hebt gekregen, maar ook zelf een aantal voor de hand liggende bezwaren bedenken. Vaak hebben bezwaren te maken met algemene dingen als tijd, geld en zelfvertrouwen. Ook praktische zaken kun je goed opnemen in een overzicht van veelgestelde vragen.

 

Wil je mij nog uitgebreider horen over dit onderwerp? Beluister dan ook aflevering 20 van de Ik help jou online Podcast: Vijf essentiële onderdelen van een goede verkooppagina.