Black Friday voor ondernemers: Hoe haal jij er het maximale uit?

Black Friday valt dit jaar op vrijdag 27 november 2020. Niet alleen voor particulieren, maar ook voor ondernemers in Nederland is deze dag interessant: ofwel om mooie deals te scoren, ofwel om je eigen omzet een boost te geven. En dat laatste hoef je niet eens te bereiken door je eigen aanbod in de uitverkoop te gooien. In dit artikel breng ik je graag op goede ideeën.

 

Waar komt Black Friday vandaan?

Het Amerikaanse fenomeen Black Friday is alweer een aantal jaren geleden overgewaaid naar Nederland. Het valt altijd op de dag na de Amerikaanse feestdag Thanksgiving. In de Verenigde Staten begon Black Friday ooit om meer mensen naar de winkels te trekken om hen zo vroeg mogelijk te laten beginnen met het doen van hun inkopen voor kerst. Tegenwoordig kunnen dat natuurlijk net zo goed online winkels als fysieke winkels zijn.

Het woord ‘Black’ in de naam verwijst naar het feit dat winkeliers door deze boost in hun verkopen meer omzet maken en daardoor (alsnog) in de zwarte cijfers voor het betreffende jaar terechtkomen. In Nederland, waar we naast onze kerstinkopen natuurlijk ook de inkopen voor Sinterklaas hebben, is Black Friday sinds 2015 een steeds bekender fenomeen.

Omdat het vanzelfsprekend interessant is om iets dat goed werkt langer te laten duren is sinds een paar jaar ook Cyber Monday erg in opkomst. Deze dag vindt plaats op de maandag na Black Friday, in 2020 dus op 30 november, en heeft als doel vooral de online verkopen te laten pieken.

 

Wat maakt Black Friday interessant voor ondernemers?

Wat mij betreft is deze dag op drie manieren interessant voor ondernemers in het algemeen en kies jij uit die drie zelf welke daarvan het beste bij jou passen.

 

Black Friday Deals scoren

Als ondernemer ben je natuurlijk tegelijk ook een particulier, en heb je zowel privé als zakelijk dingen die jij nodig hebt of graag wilt hebben. Op Black Friday heb je de kans om die uitgaven met een (flinke) korting te doen en dus geld te besparen.

Elegant Themes, het bedrijf achter het populaire websitethema Divi, doet bijvoorbeeld altijd mee aan Black Friday. Als jij als (beginnende) ondernemer van plan bent om een website voor je bedrijf te gaan maken, en je bent enthousiast over Divi, dan is het dus slim om even tot Black Friday te wachten met het aanschaffen van dit websitethema, omdat je dan tientallen procenten korting krijgt. Toch mooi meegenomen.

Zo zijn er steeds meer grote en kleinere bedrijven die meedoen aan Black Friday. Wil je uitgaven voor je bedrijf (of privé) doen waar geen grote haast bij is? Dan loont het de moeite om ze, zeker in het najaar, even te laten wachten tot het eind november is.

 

Geld verdienen op Black Friday met eigen aanbiedingen

Naast geld besparen biedt Black Friday je ook de kans om geld te verdienen. Het is net als andere speciale dagen gedurende het jaar een mooie kans om extra aandacht rond je aanbod te creëren en een piek in het aantal verkopen daarvan te realiseren.

Bepaal daarbij wel goed voor jezelf of je achter het ‘grote kortingen-principe’ staat dat bij Black Friday hoort: is dat niet het geval, ga dan vooral niet stunten met aanbiedingen rond je eigen aanbod. Vind je het wel leuk om juist op die ene datum in het jaar uit te pakken met flinke korting, doe het dan vooral wel, want korting is voor jouw klanten altijd een interessante reden om juist dan je product of dienst te kopen.

Zelf heb ik in 2017 en 2018 een leuke deal rond mijn eigen aanbod bedacht én verkocht. In 2019 voelde het voor mij niet goed om een grote korting op mijn aanbod te geven en heb ik voor een andere creatieve manier gekozen om als ondernemer toch van Black Friday mee te kunnen profiteren.

 

Geld verdienen op Black Friday door mee te liften op de deals van anderen

Ben je bekend met affiliate marketing? Dit betekent dat jij een soort ambassadeur bent voor de producten of diensten van andere bedrijven (het liefst voor producten of diensten die je zelf ook gebruikt en waar je oprecht enthousiast over bent) en een commissie ontvangt als iemand zo’n product of dienst via jou(w affiliate link koopt.

Affiliate marketing biedt hele mooie kansen om tijdens Black Friday geld te verdienen zonder dat je korting hoeft te geven op je eigen aanbod. Sterker nog: je kunt zo als ondernemer zelfs geld verdienen zonder dat je een eigen aanbod hoeft te hebben.

Ik noemde in het begin van dit artikel al Elegant Themes, het bedrijf achter het populaire websitethema Divi. Mijn eigen website is gebouwd met Divi en ik ben zo enthousiast over dit thema dat ik er ook affiliate voor ben. Dat wil zeggen dat als iemand Divi via mijn affiliate link aanschaft, ik van Divi 50 procent van de opbrengst daarvan krijg zonder dat de betreffende klant extra hoeft te betalen. Het is een beloning van Divi omdat ik ambassadeur van hen ben.

Elk jaar sinds ik Divi heb aangeschaft doet Elegant Themes mee aan Black Friday. Als affiliate van hen krijg ik daar keurig altijd een mailtje over, inclusief links naar informatie en promotiematerialen die ik tijdens hun actie kan gebruiken om geld te verdienen. Daardoor wordt het voor mij extra makkelijk om mee te doen aan deze actie en er geld mee te verdienen. In 2019 heb ik op deze manier op Black Friday ongeveer 200 euro verdiend, met ongeveer een halfuurtje werk.

Het is zeer de moeite waard om eens te kijken van welke producten of diensten jij affiliate kunt worden en om dan in de gaten te houden welke deals zij hebben rond Black Friday en hoe jij daar op mee kunt liften. Een voorbeeld van een Nederlands bedrijf dat altijd groot uitpakt rond Black Friday en ook een eigen affiliate programma heeft is Mediamarkt. Ook bij bedrijven als Hema en Bol.com kun je affiliate worden.

 

Bonustip: zorg dat je Black Friday deal niet zomaar uit de lucht komt vallen

Of je nou een piek in het aantal verkopen van je eigen aanbod wilt realiseren of wilt meeliften op de Black Friday-actie van een ander (groter) bedrijf: het is slim om er wat reuring omheen te creëren, zodat jouw speciale aanbieding niet zomaar uit de lucht komt vallen. Zelf deed ik dat in 2019 bijvoorbeeld door in de week van Black Friday op maandag tot en met donderdag op social media alvast wat goede redenen te benoemen om voor Divi te kiezen en mijn eigen verhaal te delen over waarom ik voor dit websitethema had gekozen. Zo was het op vrijdag extra logisch om via mijn affiliate link van de deal van Divi te profiteren.

Iets anders dat ik doe om in het algemeen, maar ook specifiek op Black Friday, meer verkopen via mijn affiliate links te realiseren is een cadeautje geven als mensen via mijn links kopen. In mijn geval krijg je dan bijvoorbeeld een handige checklist, een online training of een ticket voor een van mijn live trainingen cadeau. Daarmee maak je het voor mensen uit jouw netwerk extra aantrekkelijk om juist op jouw affiliate link te klikken om van de Black Friday deal te profiteren en maak je zelf dus meer omzet op deze dag.

 

Pak ook Cyber Monday mee

Als je dan toch besluit om mee te doen aan Black Friday, is het wel zo slim om ook Cyber Monday nog even mee te pakken. Als je een actie rond je eigen aanbod doet is dat een mooie reden om je korting vier dagen te laten gelden in plaats van één. Grote kans dat hij dan bij meer potentiële klanten onder de aandacht komt en je dus meer klanten krijgt. Ga je aanbiedingen van anderen promoten als affiliate, dan is de kans groot dat zij hun deals zelf al laten doorlopen tot en met Cyber Monday en jij daar dus alleen maar op hoeft mee te liften.

 

Doe jij mee?

Leuk als je in een reactie op dit artikel even laat weten of jij dit jaar meedoet aan Black Friday of hier al eens op een leuke manier extra omzet mee gemaakt hebt. Laat het vooral ook weten als je vragen hebt over dit onderwerp.

 

Wellicht vind je dit ook interessant

Dit artikel schreef ik eerder over geld verdienen met affiliate marketing. Wellicht ook interessant voor jou om te lezen.