Als je gevonden wilt worden in Google en andere zoekmachines, dan is het belangrijk om voordat je content gaat maken een goed zoekwoordenonderzoek te doen. Nu weet ik dat veel ondernemers die iets met SEO willen zo’n analyse van zoekwoorden best spannend of ingewikkeld vinden. Goed nieuws: in het AI-tijdperk is zoekwoordenonderzoek doen een stuk makkelijker geworden.
Voor je vindbaarheid in Google is het handig om te weten op welke thema’s nieuwe klanten naar jouw aanbod zoeken. Zo kun je over deze onderwerpen content maken voor je website en zorgen dat nieuwe klanten via Google bij je terechtkomen.
Precies om die reden laat ik nieuwe deelnemers aan mijn programma Continu klanten uit je website altijd eerst een grondig zoekwoordenonderzoek doen. Daarbij laat ik hen tegenwoordig AI als handig hulpmiddel inzetten voor het vinden en analyseren van zoekwoorden. Een paar van mijn favoriete tips deel ik ook graag met jou.
Zoekwoordenonderzoek doen met AI: Gemini is je beste sparringpartner
Wil je de hulp van AI bij het doen van zoekwoordenonderzoek? Kies dan voor Gemini. Gemini is de AI-chatbot van Google en mijn favoriete brainstormpartner bij alles dat over SEO en zoekwoorden gaat.
Wat heeft Gemini van jou nodig om je goed te kunnen helpen met je zoekwoordenonderzoek?
- Dat je het de juiste rol toekent, in dit geval: ‘Gedraag je als een SEO-expert’. De rol die jij aan Gemini toekent bepaalt welke resultaten je krijgt.
- Een omschrijving van jouw ideale klant, het liefst met zo veel mogelijk details. Hoe meer Gemini weet over jouw mogelijke klanten en over wat hen bezighoudt, hoe beter het je kan helpen met je zoekwoordenonderzoek.
- Een omschrijving van het aanbod waar je jouw klanten mee helpt. Je moet nooit zomaar content maken om maar bezoekers naar je website te trekken, je moet content maken die er mogelijke klanten op je website komen. Daarom is het belangrijk dat Gemini ook weet wat je verkoopt.
Vraag vervolgens aan Gemini om zoekwoorden voor een specifiek onderwerp, bijvoorbeeld voor een blog dat je wilt schrijven.
Uiteraard zijn er ook andere tools dan Gemini die je kunnen helpen bij je zoekwoordenonderzoek. Maar de grootste valkuil bij al die AI-tools is dat je overweldigd raakt door alle opties. Dan moet je immers weer zelf gaan vergelijken welke voor jou de beste is. Daarom deel ik voor nu alleen mijn favoriet Gemini met je.
De analyse van zoekwoorden met AI: makkelijk en effectief
Ik kan me nog goed de eerste keer herinneren dat ik iets met AI deed. Ik was verbaasd over het tempo waarmee Chat GPT een tekst kon schrijven. Inmiddels zijn we daar wel aan gewend, en kijk ik vooral met bewondering naar het tempo waarop AI een grote hoeveelheid data kan analyseren.
Deze kwaliteit van AI om snel veel data te analyseren is goud waard bij het doen van zoekwoordenonderzoek. Zo splitst Gemini je zoekwoorden uit naar korte (short tail) en lange (long tail) zoekwoorden, primaire en secundaire zoekwoorden en zoektermen op basis van de zoekintentie van jouw mogelijke klanten. Ook kan het meekijken naar trends in zoekgedrag en je op basis daarvan suggesties geven voor zoekwoorden waar je op dit moment gemakkelijk mee gevonden wordt.
Zoekwoordenonderzoek om gevonden te worden in Google: wat voeg je zelf toe?
Hoe handig alle AI-tools ook zijn, het is belangrijk om ook altijd nog zelf te blijven nadenken. SEO is geen invuloefening, het vraagt om slim en strategisch keuzes maken.
Check eerst of de zoekwoorden die uit je analyse komen echt de woorden zijn die jouw mogelijke klanten gebruiken. Is het niet te veel vaktaal, niet te veel vaagtaal, is het niet te creatief omschreven? Als je regelmatig met (mogelijke) klanten in gesprek bent, dan kun je dit vast gemakkelijk zien.
Ga ook altijd zelf na of de zoekwoorden die je op een presenteerblaadje krijgt aangereikt ook echt een interessant zoekvolume hebben. In bijvoorbeeld Ubersuggest kun je nagaan hoe vaak per maand er daadwerkelijk gezocht wordt op een zoekterm die door Gemini wordt voorgesteld.
Zoekwoordenonderzoek doen met AI: jouw concurrent kan dit ook
Van jongs af aan ben ik al schaatsliefhebber – en ik kom nog uit het tijdperk dat de klapschaats in opkomst was. Friezin Tonny de Jong was één van de eersten die erop durfde te rijden en meteen werd ze fluitend Europees kampioen. Maar een paar jaar later – toen het tijd was voor de Olympische Spelen – reden al haar concurrenten ook op de klapschaats en was haar voorsprong als sneeuw (of ijs) voor de zon verdwenen.
Met AI gaat dit precies hetzelfde. Misschien ben jij je er eerder in gaan verdiepen dan je concurrent en heb je nu een voorsprong, omdat jij al handig bent in het ingeven van prompts in Gemini en Chat GPT. Maar jouw concurrenten lopen hun achterstand vanzelf een keer in – en dan komt het weer aan op jouw vaardigheden om strategisch te denken en goed te kunnen overbrengen waar jij je in onderscheidt.
Maak dus zeker gebruik van AI bij het doen van je zoekwoordenonderzoek, maar pas ervoor op dat je te veel op al die handige tools gaat leunen. Klanten en omzet uit Google halen vraagt ook nog altijd om zelf je hoofd – en je hart – gebruiken.