“Stiekem voel ik al een beetje buikpijn als jij de woorden ‘website’ en ‘Google’ uitspreekt.” Dat was wat een superleuke nieuwe klant mij onlangs durfde te bekennen – en ik weet zeker dat zij lang niet de enige is bij wie dit gebeurt. Want waarschijnlijk lijkt het jou ook heerlijk als nieuwe klanten uit zichzelf via je website naar je toe komen, maar misschien vind jij het ook wel spannend om hier je tijd in te gaan stoppen. En dan wil ik je helpen om het minder spannend te maken.
Allereerst maken we alles dat we graag willen vaak veel te groot. Ja, ook mij overkomt dat – bijvoorbeeld nu ik meer dingen in mijn bedrijf automatisch het hele jaar voor mij wil laten doorlopen. Ook ik moet dan even herinnerd worden aan het ‘Deel het op in kleine stapjes’-principe zodat het niet langer groot of ingewikkeld blijft in mijn hoofd.
Ik vergelijk het graag met een spelletje mikado. Daar haal je van een hele berg met stokjes eerst één stokje af dat je makkelijk kan pakken zonder dat de andere stokjes gaan bewegen. Zo kun je ook vandaag nog een eerste stapje zetten naar het krijgen van (meer) klanten uit je website. Bijvoorbeeld door te bedenken over welk onderwerp jij een blog gaat schrijven om meer mogelijke klanten op je website te krijgen.
Daarna volgt er dan vanzelf een volgend stapje. Bij mikado is dat het volgende stokje dat je van je berg af pakt en bij bloggen is dat bijvoorbeeld bedenken waar je het dan over wilt hebben, als je over het door jou gekozen onderwerp gaat schrijven.
Gun het jezelf dat het in deze stapjes mag gaan. Gun het jezelf dat je lerende bent, dat je dingen aan het uitvinden bent. Dat haalt meteen al heel wat druk weg.
“Ik ben niet technisch”
Ook dit is een uitspraak die ik vaak hoor en als je ‘m herkent, dan heb ik nieuws voor je: ik ben ook niet technisch. En toch heb ik zelf mijn website gebouwd (met hulp van een online cursus) en ervoor gezorgd dat duizenden mogelijke klanten mij elke maand uit zichzelf kunnen vinden in Google.
De tijd dat je een techneut moest zijn om hoog in Google te komen is allang voorbij. Wat vele malen belangrijker is, is dat jij je goed kunt verplaatsen in de klanten die je wilt helpen. Wat is hun probleem of pijn? Hoe ondervinden ze daar op dit moment in hun dagelijks leven hinder van? Wat willen ze graag, waar verlangen ze naar, welke specifieke wensen hebben ze?
Dat je goede antwoorden kunt geven op dit soort vragen is veel belangrijker dan dat je op een paar knopjes aan de achterkant van je website kunt drukken om een pagina of blog online te zetten. Dat is zo eenvoudig dat echt iedereen dat kan, of erbij om hulp kan vragen.
“Ik ben niet zo’n schrijver”
Ha, ik wel – en ik heb ook de rotsvaste overtuiging dat iederéén kan schrijven. Zeker als je jezelf niet langer oplegt dat elke tekst voor je website van Nobelprijswinnaar-niveau moet zijn.
Als jij een praatje met je buurvrouw of met een vriendin kunt maken, dan kun je ook schrijven. En ja, een bepaald type teksten vraagt wat meer van je (bijvoorbeeld verkopend schrijven op een aanbodpagina), maar iedereen kan dat leren. Zolang je jezelf maar niet continu blijft vertellen hoe lastig het allemaal is.
Schrijf voor een blog bijvoorbeeld gewoon eens wat dingen uit die je ook aan een buurvrouw of vriendin zou vertellen. Werk het vooral uit in spreektaal in plaats van schrijftaal. Een blog is niet een opstel dat je voor een cijfer moet inleveren bij je leraar of lerares Nederlands, het is een tekst waarmee je mensen mag raken. En hoe meer jij daarbij schrijft op de manier waarop je ook praat, hoe groter de kans dat jouw tekst mogelijke klanten raakt.
“Ik pik dingen niet zo snel op”
Misschien heb jij wat meer tijd nodig dan een ander, net zoals ik in een live setting altijd meer tijd nodig heb dan een ander voordat ik iets durf te zeggen dat een hele groep kan horen. En daar is helemaal niets mis mee. Ondernemen is geen wedstrijd wie het snelste gaat of de grootste stappen zet, het is een ontdekkingstocht die jij op je eigen tempo aflegt.
Voor Google is het alleen maar fijn als jij in een wat langzamer tempo aan je website werkt. Juist als je telkens weer een klein stapje zet, blijft jouw website continu in beweging – en daardoor gemakkelijker hoog in de zoekresultaten. Zie het feit dat jij langzamer gaat dan een ander dus niet als een nadeel, maar juist als iets dat in je voordeel werkt.
“Help, anderen kunnen dit lezen…”
Ja, dat is nou juist de bedoeling: dat jouw website zo goed vindbaar wordt dat heel veel mensen – die jou op dit moment nog niet kennen – straks jouw teksten kunnen lezen en aan de hand daarvan gaan beslissen of ze meer van jou willen.
Ik begrijp dat dit spannend is. Ik kan me ook nog goed herinneren hoe spannend ik het vond toen ik als 21-jarige stagiair mijn eerste artikel voor de Leeuwarder Courant had geschreven en mensen in heel Friesland dat konden lezen. Maar tegelijk vond ik het ook geweldig dat ik zo veel mensen kon bereiken (in die tijd, begin deze eeuw, hadden regionale kranten nog écht veel abonnees).
En jij mag dat ook als iets geweldigs zien, dat je met geschreven teksten mensen kunt bereiken, en dus ook mogelijke klanten, misschien wel net als ik wereldwijd. Hoe mooi is het dat woorden zo krachtig zijn dat dit mogelijk is.
Realiseer je ook dat mensen overal iets van vinden, of je iets nou wel doet of niet. We doen vaak dingen niet omdat we bang zijn dat mensen iets negatiefs van ons (en dus ook van onze teksten) kunnen vinden. Maar zelfs als je veilig niets doet vinden mensen daar al wat van: zo vind ik dat jij jezelf dan veel te klein houdt en te veel op jezelf gefocust bent in plaats van op hoe jij andere mensen kunt helpen – en dan is de keuze aan jou of je ’s nachts wel of niet wakker ligt van hoe ik erover denk.
Weet dat al die stemmetjes in je hoofd – en ik zou er nog veel meer kunnen noemen, maar dan wordt het weer een monsterblog – er gewoon mogen zijn. Maar weet ook dat jij je er niet door hoeft laten tegenhouden als je iets echt graag wilt, in dit geval klanten en omzet uit je website halen. Want jij kunt veel meer dan je denkt, ook als je het allemaal maar spannend vindt, niet technisch bent, jezelf geen schrijver vindt, enzovoort. Zet de eerste stap!
Zal ik je helpen om klanten en omzet uit je website te halen?
Boek dan hier jouw ticket voor mijn lekker praktische Klanten uit Google Workshop van maandag 17 juni. Dan krijg je in een paar uurtjes tijd jouw persoonlijke stappenplan om met gemak klanten en omzet uit Google en dus uit je website te halen.