Denk jij ook altijd dat succesvolle ondernemers degenen zijn die het allerhardste werken? Think again, ze zorgen er gewoon voor dat hun bedrijf zo slim en simpel mogelijk is ingericht. Ik laat je in dit blog zien hoe jij het deze zomer dankzij je blogs kan laten lijken alsof je héél hard werkt terwijl je in de praktijk heel slim en efficiënt bezig bent.
“Volgens mij werk jij heel hard…” Dat is een opmerking die ik regelmatig krijg. En soms komt die opmerking op een moment dat het ook echt waar is. Ik heb zeker periodes gedurende het jaar waarin ik veel uren werk en echt heel druk ben, bijvoorbeeld als ik een meerdaagse challenge organiseer en daarna mijn nieuwe klanten goed op weg wil helpen.
Maar er zijn ook veel momenten in het jaar waarop ik het voor jou laat lijken alsof ik het heel druk heb terwijl dat in de praktijk wel meevalt. Ik deel hieronder vijf slimme tips met je waardoor jij dat ook kunt. De enige voorwaarde hiervoor is dat je op zijn minst al een aantal blogs op je website hebt staan.
Tip 1: verander de datum van een blog dat je eerder geschreven hebt
Eerder deze week zat ik een paar uur in de auto samen met mijn business buddy Alina. We hadden het onder andere over het klaarzetten van content die in je vakantie online komt. Je weet wel: in die periode van een paar weken waarin jij lekker vrij wilt zijn, maar bijvoorbeeld wel blogs en/of e-mails wilt delen met de mensen die jou volgen.
Eén van de slimste manieren waarop je dat doet, zeker als je al meer dan een jaar ondernemer bent en content maakt, is door een oud blog (van bijvoorbeeld een jaar geleden) een nieuwe datum te geven, namelijk de datum van vandaag – of van de dag waarop je het blog (opnieuw) in je nieuwsbrief wilt delen.
Natuurlijk kun je het blog dat je een nieuwe datum geeft ook nog even inhoudelijk doorlopen en aanpassen als je wilt. Maar als je alleen voor het aanpassen van de datum gaat ben je echt in één minuutje klaar.
Het veranderen van de datum heeft overigens geen invloed op de vindbaarheid van je blog in Google. Google ziet nog steeds op welke datum jij jouw blog op je website hebt gezet, ook als je de datum zoals ie op je website komt te staan aanpast. Wel komt het blog met de aangepaste datum weer vooraan in je blogoverzicht te staan.
Tip 2: verander de titel van een oud blog
Vorige week sprak ik een klant die heel goed haar cijfers bijhoudt en vervolgens ook slim stuurt op wat die cijfers haar vertellen. Daardoor kwam ze met goed voorbereide vragen in de 1-op-1 call met mij die ze als bonus had gekregen bij mijn online programma Continu klanten uit je website.
Eén van de vragen die jij jezelf aan de hand van jouw cijfers mag stellen is: welke van mijn blogs doen het al redelijk in Google? Zodra je daar jouw antwoord op hebt, mag je kijken hoe je de titels van die blogs nog beter maakt. Hoe en waar kun je er meer en/of betere zoekwoorden in stoppen? Grote kans dat de blogs die je al hebt met zulke kleine aanpassingen nog veel harder voor je gaan werken en dus meer mogelijke klanten aantrekken.
Tip 3: vraag een AI-chatbot wat er beter kan
De zomer is bij uitstek het moment om je (nog) meer te verdiepen in hoe AI-chatbots als ChatGPT en Gemini jou kunnen helpen bij het beter maken van jouw blogs en het krijgen van meer klanten en omzet uit je website. Zij kunnen niet alleen nieuwe content voor jou maken, maar ook meekijken naar waar jouw bestaande websiteteksten en blogs nog beter kunnen worden.
Leg je teksten eens voor aan één van deze AI-chatbots (waarbij mijn persoonlijke favoriet echt Gemini is) en kijk welke tips jou helpen om de blogs die je al hebt te verbeteren. Doe je mee aan mijn AI en SEO Summer School? Dan vind je daar onder andere een gouden tip om met behulp van Gemini jouw bestaande blogs hoger in Google te krijgen.
Tip 4: verander de call to action in je blog
Check je blogs eens op deze veelgemaakte call to action fouten:
De call to action ontbreekt helemaal
De call to action is ‘Kijk gerust eens rond op mijn website’ – ja, daar is je bezoeker op dat moment al, dus dat is een overbodig stukje tekst
‘Neem gerust contact met mij op’ – oké, maar waarvoor dan precies en wat gaat mij dat opleveren? Maak het veel concreter dan dit.
‘Schrijf je gratis in om op de hoogte te blijven van mijn nieuwtjes’ – niemand wil op de hoogte blijven van wat er gebeurt in jouw bedrijf (ook niet van wat er gebeurt in mijn bedrijf trouwens, dus dat is niks persoonlijks). Als je vanuit je blogs je e-maillijst wilt vergroten, benoem dan wat het de ander gaat opleveren
De call to action is wél specifiek, maar leidt naar een heel algemene contactpagina. Je mogelijke klant raakt daar de draad kwijt en neemt geen contact op.
Welke van deze vijf herken je uit jouw eigen blogs? En hoe ga je ze beter maken zodat jouw bloglezers wél op je call to action ingaan?
Tip 5: laat een gastblog voor je schrijven
Als iemand anders een gastblog voor jou schrijft, dan is dat voor jullie beiden waardevol. Jij kunt een waardevol nieuw blog op je website publiceren zonder dat je er (veel) werk van hebt en de ander krijgt bekendheid in jouw netwerk, met mogelijk ook de vermelding van een link naar zijn/haar website (waarmee die ander dan weer punten scoort bij Google).
Natuurlijk kun je ook onderling gastblogs voor elkaar schrijven – alleen valt het voordeel van de punten die je bij Google scoort vanwege de linkvermelding dan weg. Als jij op de website van iemand anders een link naar jouw website hebt staan en andersom, dan wordt dat in Google tegen elkaar weggestreept en hebben jullie er in dat opzicht niet echt iets aan.
Dus als je het makkelijk wilt houden, vraag dan deze zomer alleen aan anderen of zij een gastblog voor jou willen schrijven en zeg dan maar dat je er van mij niet eentje voor de ander terug mag schrijven. 😉
Wil jij slim en simpel klanten en omzet uit je website halen?
Dan help ik je graag in de AI en SEO Summer School. Samen met mijn favoriete AI-chatbot Gemini neem ik je bij de hand om jouw website deze zomer hoger in Google te krijgen, zodat je daar gemakkelijker te vinden bent voor nieuwe klanten. Je volgt alle lessen lekker op jouw eigen (zomer)tempo en houdt ook na de zomer gewoon onbeperkte toegang tot de hele videocursus. Bovendien nodig ik je in september ook uit voor mijn online event over hoe jij in het AI-tijdperk klanten en omzet uit Google blijft halen – een gratis ticket voor dat event is bij jouw deelname aan de AI en SEO Summer School inbegrepen.
Ja, de AI Summer school! Wauw! Wat een eyeopener. Ik ben sinds kort helemaal gestopt met social media. Ik wil via mijn website klanten binnen halen. Ik kende chatbot niet maar langzaamaan wordt het mijn vriendinnetje 😉😜 dank je wel Rimke
Wat mooi om dit te lezen Janine. Graag gedaan en jij dankjewel voor je reactie.