Bloggen levert je klanten op. Ik ervaar dat zelf heel regelmatig en ook mijn klanten weten inmiddels dat zij door te bloggen nieuwe klanten krijgen. Maar hoe werkt dat dan precies? In dit artikel deel ik met jou mijn stappenplan om te bloggen om je bedrijf te laten groeien.

 

Voordat je kunt gaan bloggen om je bedrijf te laten groeien moet je eerst weten welk type blogger jij op dit moment bent en welke typen bloggers er zijn. Allereerst is dat de niet-blogger. Waarschijnlijk is het geen verrassing voor je, maar als je op dit moment niet blogt haal je daar ook geen klanten uit.

Het tweede type blogger is de gezelligheidsblogger. Je vindt het leuk om te schrijven, maar je blogs worden vooral gelezen door vrienden, familieleden en je vaste volgers op social media. Meestal blog je gewoon over een onderwerp dat op het moment dat je gaat schrijven bij je opkomt. Deze manier van bloggen helpt wel om terugkerende klanten te krijgen, maar brengt je meestal weinig nieuwe klanten.

Dan is er als derde de strategische blogger. Met ‘strategisch’ wil ik simpelweg zeggen dat je goed nadenkt over de onderwerpen waar je over blogt. Dat je die onderwerpen laat aansluiten bij de doelen die jij als ondernemer hebt en bij het aanbod dat je de komende tijd wilt verkopen. Strategische bloggers combineren bloggen vaak met e-mailmarketing. Uit die combinatie krijgen ze regelmatig nieuwe klanten.

Last but not least is er dan nog de Google-proof blogger. Dit is een blogger die goed nadenkt over het gebruik van de juiste zoektermen in een blog. Die schrijft over onderwerpen waar mensen ook daadwerkelijk naar googelen en zo elke dag veel nieuwe bezoekers op zijn website krijgt. Deze blogger krijg niet alleen regelmatig nieuwe klanten uit zijn website, maar ervaart ook steeds meer rust en vrijheid, omdat Google-proof bloggen een sneeuwbaleffect met zich meebrengt: hoe slimmer je dit doet, hoe meer het je oplevert zonder dat je er telkens extra tijd in hoeft te steken.

 

Blogonderwerpen die klanten trekken

Blogonderwerpen die jou klanten opleveren bedenk je het beste als je even in de huid kruipt van de strategische blogger. Ik schreef net al dat dit type blogger zijn onderwerpen niet zomaar uit de lucht plukt. Zelf schrijf ik regelmatig een serie van blogs over één wat breder thema. Zo schreef ik de afgelopen maand een serie van vijf blogs over bloggen. En daarvoor een serie blogs over de belangrijkste pagina’s op je website die voor klanten zorgen.

Het thema waar ik een serie blogs over schrijf laat ik dan weer aansluiten bij het doel dat ik op dat moment als ondernemer heb. Zo was mijn doel vanaf eind april om zo veel mogelijk mensen die mijn blogs en e-mails lezen enthousiast te maken om mee te doen aan mijn gratis training Bloggen om je bedrijf te laten groeien. De kans dat zij zich hiervoor aanmelden is veel groter als ik in de aanmeldperiode ook blogs en e-mails schrijf over bloggen.

Mijn vervolgdoel was dan weer om ondernemers óók enthousiast te maken om mijn betaalde training Continu klanten uit je website te volgen, een megawaardevolle training die je een eenvoudig stappenplan geeft om veel meer klanten uit je website te krijgen. Daarom zoomde ik in de laatste blogs uit mijn serie over bloggen vooral in op hoe je nu klanten krijgt uit je blogs – want dat is een resultaat waarvoor mensen bereid zijn te betalen, en in mijn geval te investeren in een betaalde training.

Het inkijkje in mijn stappenplan om goede blogonderwerpen te bedenken geldt ook voor jou. Begin bij je doelen voor de komende tijd en bedenk daar eerst een breed thema bij waar veel over te schrijven is. Bedenk vervolgens een serie van drie tot vijf blogs waarin je jouw lezers enthousiast maakt voor wat dan ook maar jouw doel is.

 

Hoe maak je jouw blogs Google-proof?

Om via je blogs in contact te komen met nieuwe potentiële klanten moeten je blogs Google-proof zijn. Dit betekent dat er zoektermen op de juiste plekken in je blog staan, bijvoorbeeld in de titel en in de tussenkopjes.

Om goede zoektermen voor je blogs te vinden moet je weten waar jouw potentiële klanten naar googelen, en waar ze veel naar googelen. Er zijn verschillende manieren om dit te achterhalen. Je kunt bijvoorbeeld werken met een zogenaamde zoekwoordentool zoals Google Trends of Ubersuggest (elders op mijn blog vind je goede artikelen over hoe die twee werken) of je kunt aan je huidige klanten vragen waar zij op hebben gegoogeld of op zouden googelen als ze nu opnieuw naar jou op zoek waren.

Ideaal gezien sluiten de zoektermen die je zo vindt aan bij de blogonderwerpen die je in de stap hiervoor gekozen hebt. Blijkt dat niet het geval, dan kun je ook onderscheid maken in blogs die je als serie schrijft (vanuit je rol als strategische blogger) en andere blogs die je schrijft om goed gevonden te worden in Google (vanuit je rol als Google-proof blogger).

Ik heb zelf bijvoorbeeld Google-proof blogs geschreven over het schrijven van een goede Over mij-pagina en over het krijgen van perfecte testimonials. Die gebruik ik om mensen in contact te brengen met mij en mijn bedrijf. Andere blogs gebruik dan weer om ze enthousiast te maken om te gaan bloggen en zo meer klanten te krijgen.

 

Laat lezers van je blogs met jou in contact blijven

Een goed blog eindigt altijd met een call to action. Dat betekent dat jij je lezer aan het eind van je blog uitnodigt om een vervolgactie te ondernemen. Er zijn verschillende van deze vervolgacties waartoe je jouw lezer kunt uitnodigen, maar de slimste is een uitnodiging om iets gratis bij jou aan te vragen in ruil voor zijn e-mailadres. Dat is nog een extra slimme call to action om toe te voegen aan blogs die goed scoren in Google.

Zodra jij immers een e-mailadres hebt van jouw bloglezer (en alles ook privacytechnisch goed verwoordt) kun jij met hem in contact blijven. Dat betekent dat je jouw bloglezer kunt mailen over nieuwe blogs die je schrijft en dus ook kunt meenemen in een serie van onderwerpen die jij in je blogs behandelt om mensen enthousiast te maken voor jouw aanbod (zie eerder in dit artikel). En in diezelfde e-mails kun je jouw lezers dan ook weer vertellen over datzelfde aanbod.

Wat je jouw bloglezer dan kunt aanbieden om gratis aan te vragen? Dat kan van alles zijn: een e-book, een videotraining, een handige checklist of simpelweg een pdf waarin de belangrijkste tips uit jouw blog gebundeld zijn. Zorg dat het onderwerp van dit online cadeautje goed aansluit bij het onderwerp van je blogartikel, want dan is de kans het grootst dat je bloglezer het wil hebben.

Zorg natuurlijk ook dat het onderwerp van je cadeautje aansluit bij het betaalde aanbod dat jij hebt. Want als je mensen het één cadeau geeft en vervolgens enthousiast wilt maken om heel iets anders bij je te kopen, dan werkt het niet.

 

Krijg klanten uit je blogs

Soms wordt een lezer van je blog rechtstreeks klant bij je. Maar dit gebeurt slechts heel af en toe (ja, ik houd ervan om hier transparant over te zijn). Meestal heeft je bloglezer wat langer de tijd nodig om te besluiten gebruik te maken van jouw producten of diensten. Dat komt doordat mensen online eerst een klik met jou moeten hebben en vertrouwen in je moeten hebben voordat ze daadwerkelijk kopen.

Vandaar ook dat het zo slim is om die e-mailadressen te verzamelen. Want dat geeft je meteen de kans en de tijd om die klik te versterken en het vertrouwen in jou te vergroten. Dit zal automatisch gebeuren als jij – volgens een regelmaat die haalbaar is voor jou – telkens opnieuw jouw blogs deelt met de mensen die op jouw (steeds verder groeiende) e-maillijst staan en je blogonderwerpen blijft laten aansluiten bij jouw doelen als ondernemer.

Daarbij is het natuurlijk slim om mensen in je blogs en e-mails ook te laten merken wat jouw aanbod eigenlijk is. Als dit een mysterie is voor mensen, dan zullen ze niet bij je kopen. Als je van elk blog en elke e-mail een verkooppraatje maakt ook niet. Het is dus de kunst hier de juiste balans in te vinden.

Als je die juiste balans combineert met wat geduld, en dus elk van je blog- en e-maillezers de tijd geeft die hij of zij nodig heeft om naar jou toe te komen en gebruik te maken van jouw betaalde aanbod, dan is succes gegarandeerd. Dat merkte ik afgelopen week ook weer, toen twee dames die al sinds 2017 op mijn e-maillijst staan voor het eerst een aankoop bij mij deden – namelijk: zich inschreven voor mijn training Continu klanten uit je website.

Dat betekent natuurlijk niet dat je drie jaar moet wachten voordat bloggen jou klanten en omzet oplevert. In de tussentijd heb ik ook al vele andere klanten gekregen dankzij mijn blogs. Zo schreef afgelopen week ook een dame die nog maar een maand op mijn e-maillijst staat zich in voor de hierboven genoemde training. En zo zal dat bij jou ook gaan, als je de stappen uit dit artikel zorgvuldig uitvoert.

 

 

 

 

 

 

× .