Whatsapp is één van de meest laagdrempelige communicatievormen van deze tijd. Sinds november 2019 heb ik op mijn website de optie toegevoegd om mij via whatsapp een berichtje te sturen. Hoe voeg je whatsapp toe aan je website en wat levert je dat precies op?

 

Whatsapp op je website: wil je dat wel?

Bedenk allereerst of je het prettig vindt om whatsapp als zakelijke vorm van communicatie in te zetten. Zodra je het als manier om jou te bereiken op je website aanbiedt is de kans immers groot dat websitebezoekers er ook gebruik van gaan maken.

Ik spreek wel eens ondernemers die dat niet prettig vinden. Die bang zijn dat mogelijke klanten dan meteen gaan bellen, of zelfs direct willen videobellen. In de praktijk zal dit echter heel erg meevallen. In eerste instantie krijgen websitebezoekers die gebruik willen maken van je app-functie namelijk gewoon een scherm te zien waarin ze enkel een bericht kunnen typen. En ja, jouw telefoonnummer staat er dan ook bij, dus ze kunnen dat in theorie overnemen en meteen gaan bellen, maar de kans dat ze dat doen is echt klein.

Andere ondernemers zijn wellicht bang dat ze overspoeld worden door berichten via whatsapp als ze dit via hun website aanbieden of voelen de druk om meteen te moeten antwoorden zodra er een berichtje binnenkomt. Ook dit valt in de praktijk erg mee.

Bij mij wordt tot nu toe gemiddeld één keer per maand gebruikgemaakt van de app-functie on mijn website (die gemiddeld tussen de 1.000 en 1.500 bezoekers per maand trekt). Daar kwamen telkens mooie gesprekken uit voort met ondernemers die serieuze interesse hadden om klant bij mij te worden. Daarbij voelde ik geen enkele druk om maar zo snel mogelijk te antwoorden.

 

Whatsapp op je website: hoe doe je dat?

Om de whatsapp-optie aan mijn website toe te voegen heb ik de plugin WhatsApp Chat geïnstalleerd, die inmiddels is omgedoopt naar WP Social Chat. Deze plugin is helemaal gratis te gebruiken. Zodra je WhatsApp Chat aan je website hebt toegevoegd kun je zelf nog wat instellingen kiezen. Bijvoorbeeld hoe je de whatsapp-knop op je website eruit wilt laten zien en op welke plek op je site hij moet staan. Bij mij is dat, zoals je kunt zien, in de rechter onderhoek. Ook kun je nog wat teksten en kleuren wijzigen.

WhatsApp Chat heeft ook een premium versie, oftewel een betaalde versie met nog meer mogelijkheden. Mijn ervaring tot nu toe is dat de gratis versie meer dan voldoende is voor de doelen die ik heb met deze whatsapp-optie. Maar als jij er nog meer mee wilt doen kan de premium versie dus interessant zijn.

 

Whatsapp op je website: wat levert dat op?

Zoals ik hierboven al schreef krijg ik sinds de app-optie op mijn website staat ongeveer eens per maand een appje. Dat is dus nog niet zo vaak, maar wel ongeveer even vaak als ik berichtjes per mail of contactformulier via mijn website krijg. Het fijne vind ik dat ik op een whatsapp-berichtje voor mijn gevoel makkelijker en sneller kan reageren dan op een mailtje, zonder dat het voelt alsof ik echt aan het werk ben.

Het leuke is dat de meeste mensen die mij een appje sturen via mijn website wel meteen potentiële klanten zijn. Zo appte één dame mij of ze nog een dagje langer mocht nadenken over een aanbod dat ze op mijn website had gezien en dat die avond afliep. Doordat ik haar via whatsapp een dag extra de tijd gaf om te beslissen, werd ze die dag erna klant bij mij.

Dus ja, whatsapp toevoegen aan mijn website levert mij nu al omzet op, terwijl het toevoegen van de functie gratis is en hooguit tien minuten kost.

 

Wil jij meer tips om je omzet te laten pieken?

Het toevoegen van een whatsapp-functie aan je website is wat mij betreft een gouden tip om je omzet op een simpele manier te verhogen. En ik heb nog drie andere van die gouden tips voor je om je omzet te laten pieken. Vraag deze gouden tips hier gratis aan.

 

 

× .