Hoeveel woorden moet een websitepagina bevatten om goed vindbaar te zijn in Google? En hoe zit dat voor een blog? In dit artikel vertel ik je alles over de ideale lengte van een websitepagina of blog.

 

Sommige ondernemers zijn er heilig van overtuigd dat je in deze tijd de teksten op je website zo kort mogelijk moet houden. Als ik nieuwe deelnemers aan mijn training Continu klanten uit je website begeleid om meer klanten uit hun website voort te laten komen, dan is de vraag die ik het vaakst krijg: ‘Is mijn pagina niet te lang?’

Misschien heeft deze aanname van ‘hoe korter, hoe beter’ te maken met de ontwikkeling dat mensen steeds minder zouden lezen. Iets dat ik zelf anders zie: we lezen niet minder dan tien of twintig jaar geleden, we lezen wél anders. Meer scrollend en scannend, om snel dat stuk uit een tekst te kunnen halen dat ons interesseert. Misschien doe jij dat nu ook wel met dit blog.

 

Kort is zonde als je wilt scoren in Google

Kort, korter, kortst is in elk geval zonde als je met jouw website goed wilt scoren in Google. Want Google heeft aanknopingspunten nodig om te ontdekken door wie jij graag goed gevonden wilt worden. Die aanknopingspunten haalt Google uit de woorden die jij op je websitepagina’s gebruikt.

Net zoals de politie een diefstal of beroving gemakkelijker kan oplossen als er veel aanwijzingen zijn, zo kan Google ook gemakkelijker een totaalplaatje van jouw websitepagina maken als jij meer woorden gebruikt en dus meer aanwijzingen geeft. Andersom geldt ook: hoe minder woorden jij gebruikt, hoe minder makkelijk Google jouw website vindbaar kan maken voor de juiste mensen.  Websites met alleen maar pagina’s met weinig tekst doen het daarom vaak niet al te best in Google.

Ben je echt niet zo’n schrijver of vind je het niet fijn als er te veel woorden op je websitepagina’s staan? Streef dan altijd in elk geval naar minimaal 300 woorden voor elke pagina op je website die je wilt laten scoren in Google. En vind je schrijven wel écht leuk of doe je het in elk geval niet met tegenzin? Weet dan dat je pagina’s gerust (een heel stuk) langer mogen zijn. Ik vertel je er hieronder per pagina meer over.

 

Wat is de ideale lengte van een homepage?

Een goede homepage bestaat uit verschillende onderdelen die elk een eigen blokje tekst hebben. Het is belangrijk dat die blokjes samen op zijn minst 300 woorden bevatten. Bij een webshop is het belangrijk dat er niet zó veel tekst op een homepage staat dat je mooie aanbod (en de bijbehorende foto’s) ondersneeuwt. Als je als webshopeigenaar tussen de 300 en 400 woorden voor je homepage weet te produceren, doe je het al goed.

Ben je coach of dienstverlener? Probeer dan minimaal 400 tot 800 woorden voor je homepage te schrijven. Maak daarbij slim gebruik van tussenkopjes boven je verschillende stukjes tekst. In die tussenkopjes kun je niet alleen goede zoekwoorden stoppen om Google extra aanwijzingen te geven over waar je goed op gevonden wilt worden, je bedient er ook je scrollende en scannende lezers heel goed mee.

 

Hoeveel woorden telt een Over mij-pagina?

Een Over mij-pagina kent een andere opbouw dan een goede homepage. Waar die laatste uit verschillende onderdelen bestaat, vormt een Over mij-pagina meer één geheel, één verhaal. Een harde richtlijn voor het aantal woorden op deze pagina kan ik je niet geven, maar zorg dat hij in elk geval weer meer dan 300 woorden bevat.

Heb je zoveel over jezelf te vertellen dat je gemakkelijk boven de 500 of misschien wel boven de 1.000 woorden komt? Ga dan vooral niet schrappen. Zorg wel dat ook je Over mij-pagina een luchtige opbouw heeft, met goede tussenkopjes, voldoende witruimte en wellicht hier en daar een opsomming ter afwisseling van je ‘gewone’ alinea’s.

 

Wat is de perfecte lengte van een aanbodpagina?

Bij deze vraag hangt het antwoord af van het type bedrijf dat je hebt. In een webshop verkoop je vaak veel verschillende producten, waarover niet een eindeloze variatie aan dingen te vertellen is. Het is dan al heel wat als je per product dat je verkoopt 300 woorden weet te schrijven, waarbij er dan ook nog wat variatie in de teksten zit. Het is prima om hier de 300 woorden als richtlijn per pagina aan te houden.

Verleen jij diensten aan anderen, dan heb je waarschijnlijk een minder breed aanbod dan een webshopeigenaar. Je afzonderlijke aanbodpagina’s mogen dan zeker (ruim) meer dan 300 woorden bevatten. Al was het maar omdat je die woorden denk ik wel nodig hebt om je aanbod echt op een onweerstaanbare manier te presenteren, waardoor nieuwe klanten uit zichzelf bij je gaan kopen of op zijn minst contact met je op gaan nemen.

Werk je als coach, therapeut of doe je iets anders waarbij jij jouw klanten begeleidt door een transformatie/verandering heen? Dan mag je aanbodpagina gerust heel uitgebreid zijn. Zo telt mijn aanbodpagina voor de training Continu klanten uit je website (schrik niet) meer dan 8.000 woorden. Ik heb ‘m zorgvuldig opgebouwd uit zestien verschillende onderdelen die vrijwel elk best wel wat woorden nodig hadden.

Als je er nog steeds van overtuigd bent dat mensen zulke lange websitepagina’s niet lezen (er misschien zelfs niet eens aan beginnen), dan kan ik je uit de droom helpen: mensen lezen zo’n lange aanbodpagina niet alleen, ze ondernemen na het lezen ook nog eens daadwerkelijk actie. Zo wordt meer dan 5 procent van de mensen die mijn aanbodpagina leest ook echt klant bij mij (en in december 2021 was dat zelfs 8,8 procent). Ik ben benieuwd of jij dit soort percentages ook weet te bereiken met een korte aanbodpagina.

 

Hoeveel woorden telt een blog het beste?

Ook als we het over bloggen hebben, zoemt het ‘kort, korter, kortst-verhaal’ regelmatig rond. Helemaal niet handig als je graag wilt dat jouw blogs goed gevonden worden in Google. Jij bent immers vast niet de enige bloggende ondernemer in jouw vakgebied. En dus zijn er ook heel wat anderen die voor de onderwerpen waar jij over blogt óók goed gevonden willen worden.

Eén van de belangrijke criteria die Google gebruikt om te bepalen welke blogs over een bepaald onderwerp bovenaan in de zoekresultaten komen, is de lengte van je blog. Google kan immers gemakkelijk zien hoe lang een blog is. En Google denkt heel logisch: in een langer blog kun je meer informatie of inspiratie kwijt, dus zal een lang blog meestal waardevoller zijn.

Dit betekent niet dat jij alleen maar blogs van duizenden woorden moet schrijven, maar wel dat je je mag realiseren dat je aan een heleboel blogs van minder dan 500 woorden niet zo heel veel hebt. Als je door te bloggen meer bezoekers naar je website toe wilt krijgen, streef dan op zijn minst naar blogs die minimaal 500 woorden bevatten, en nog liever naar blogs die 500 tot 1.000 woorden tellen.

En schrijf af en toe (dus niet elke week of elke maand, maar wel een paar keer per jaar) eens een monsterblog: een echt lang blog van 1.500 woorden of meer dat de potentie in zich heeft om heel vaak gevonden te worden in Google.

 

Wat is de ideale lengte van een websitepagina waarop je een online cadeautje aanbiedt?

Een online cadeautje, weggever, freebie: hoe je het maar noemen wilt, je biedt het op je website aan om e-mailadressen uit je website te kunnen verzamelen. Zo’n pagina waarop je een gratis aanbod ‘verkoopt’ mag een stuk korter zijn dan een aanbodpagina voor een betaalde dienst of een betaald product.

Dit omdat het vooral belangrijk is dat de bezoeker van zo’n pagina snel kan zien waar en hoe hij het cadeautje bij jou aan kan vragen. Je mag dus bovenaan zo’n pagina kort en krachtig duidelijk maken waarom het zo slim is om jouw cadeautje aan te vragen en vrij snel daaronder al een aanvraagformulier plaatsen.

Daaronder kun je dan nog extra tekst toevoegen, zeker als je denkt dat jouw cadeautje het in zich heeft om ook rechtstreeks goed gevonden te worden in Google. Streef in dat geval weer naar minimaal 300 woorden, met een paar goede tussenkopjes waarin je slimme zoekwoorden verwerkt.

 

Hoeveel woorden telt een goede contactpagina?

De contactpagina is één van de weinige pagina’s op je website waarvan het niet zo belangrijk is hoeveel woorden hij telt. Je contactpagina hoeft immers geen ‘instappunt’ op je website te zijn: als een bezoeker via Google bij jou terechtkomt wil je hem niet als eerste je contactpagina laten zien, maar bijvoorbeeld je homepage. Bij een contactpagina hoef je dus niet echt op het aantal woorden te letten.

 

Wil jij dat nieuwe klanten jou vaker gaan vinden in Google?

Meld je dan gratis aan voor mijn gloednieuwe online training over hoe je als zelfstandig ondernemer met jouw website goed gevonden wordt in Google door de klanten die jij kunt helpen. In de training ontdek je in ongeveer een uurtje welke simpele stappen jij hiervoor mag zetten. Meld je hier gratis aan voor de Word goed gevonden in Google-training.