Als er één vraag is die ik altijd krijg, dan is het wel de vraag wat de ideale lengte van een blogpost is. En laat daar nou net geen eenduidig antwoord op te geven zijn. In dit blogartikel geef ik je wel graag wat richtlijnen mee.

 

Anders dan op bijvoorbeeld Instagram heb je op je website niet te maken met een beperkt aantal tekens of woorden bij het schrijven van een tekst. Voor iemand als mij is dat fijn, want ik heb altijd veel meer te vertellen dan binnen die 2.200 tekens op Instagram past. Maar misschien ben jij juist iemand die het fijner vindt om kortere teksten te schrijven en ben je juist benieuwd wat de ondergrens is als het gaat om het schrijven van een blog.

Bij de cijfers die ik met je ga delen baseer ik me op een infographic die ik zag op het Instagram-account van Neil Patel, een Amerikaanse SEO-specialist die ik graag volg. Hij heeft onderzoek gedaan naar welke lengte van een blog de beste resultaten oplevert, afhankelijk van wat het doel van je blog is.

 

De gemiddelde lengte voor backlinks en SEO

Is je belangrijkste doel om met je blog veel nieuwe backlinks naar je website te verzamelen, dan is de ideale lengte volgens het onderzoek van Neil Patel 3.193 woorden. Is SEO voor jou het belangrijkste, dus dat je blog goed te vinden is in Google en andere zoekmachines, dan is de gemiddelde lengte 2.481 woorden.

Ja, in beide gevallen gaat het dus om behoorlijk lange blogs. Schrik je hiervan, zorg dan dat je eerst een goede opzet uitwerkt voor je blogs – eentje waar verschillende deelonderwerpen in zitten. Zo kun je bijvoorbeeld per deelonderwerp van je blog 300 tot 500 woorden schrijven en voelt het, als schrijven niet je grootste hobby is, hopelijk niet meer alsof je de Mount Everest moet beklimmen.

Nog een tip: schrijf alleen zulke lange blogs over onderwerpen die écht de kern raken van wat jij in je bedrijf doet en waar je veel kennis over hebt. Zo voorkom je dat je tijdens het schrijven van alles moet opzoeken, of dat je veel werk steekt in een blog dat uiteindelijk niet door jouw ideale klant wordt gevonden.

Als je één keer per maand een blog van deze lengte weet te schrijven, doe je het al heel goed.

 

Bloggen voor reacties en deelacties

Ia het belangrijkste doel van je blogpost niet zozeer dat het goed te vinden is in Google en andere zoekmachines, maar vooral dat anderen je artikel gaan delen? Dan is de ideale lengte 1.249 woorden. Een blog waarvan het doel is dat er zo veel mogelijk reacties op komen heeft als gemiddelde lengte 805 woorden.

Blogs die gaan over een actueel onderwerp zijn bijvoorbeeld aantrekkelijk om te delen of om erop te reageren. Dit type blogs doet het vaak goed op social media, omdat dat interactieve kanalen zijn en je daar makkelijk kunt inhaken op de actualiteit. Voor SEO is dit type blogs meestal wat minder geschikt, omdat het onderwerp mogelijk alweer uit het nieuws verdwenen is tegen de tijd dat zoekmachines het hebben opgepikt.

Schrijf je een blog in de vorm van een lijstje over een populair onderwerp, dan heb je ook een goede kans dat anderen het gaan delen. Hier kun je mogelijk wel tegelijk ook een SEO-blog van maken. Houd er dan wel rekening mee dat je genoeg eigenheid in je lijstjesblog stopt, zodat je je onderscheidt van het gemiddelde blog dat Chat GPT ook voor je kan schrijven.

 

De gemiddelde lengte van een blog waarin jij jezelf als expert laat zien

Nog een categorie blogs zijn artikelen die je schrijft met Thought Leadership als intentie. Oftewel: een blog waarin jij stelling neemt of je visie uitdraagt. Dit is een heel krachtige manier om online je expertstatus te claimen. Volgens het onderzoek van Neil Patel mag zo’n blog gemiddeld 1.000 woorden tellen.

Als het gaat om Thought Leadership blogs, raad ik je aan om ook weer onderwerpen te kiezen die de kern van jouw vak raken – én waarover de meningen verdeeld zijn. In mijn geval kan ik bijvoorbeeld een blog schrijven over mijn kijk op SEO-content versus social media content, of over hoe ik kijk naar de rol van AI bij het schrijven van je blogs. Kijk eens op welke onderwerpen jij met een Thought Leadership blog je uitgesproken mening kunt delen.

 

De ideale lengte van een blogartikel op mobiel

Dan gaat het onderzoek ook nog over de ideale lengte van een blogartikel op een mobiele telefoon. Niet onbelangrijk, want als je wel eens in de statistieken van Google Analytics duikt, dan zie je waarschijnlijk dat je tegenwoordig meer mobiele bezoekers hebt dan websitebezoekers die via een desktop komen.

Volgens het onderzoek van Neil Patel is de ideale lengte van een blog op mobiel 521 woorden. Dit staat natuurlijk in schril contrast met de getallen die we net zagen bij onder andere SEO-blogs en blogs die je schrijft om backlinks te verzamelen.

Ik raad je aan om als je een SEO-blog wilt schrijven dat ook geschikt is voor mobiel een gulden middenweg te vinden. Zo heb je een goede kans om elk van je doelen te bereiken. Als je ervoor zorgt dat jouw blog makkelijk leesbaar is, bijvoorbeeld door het op te delen in korte alinea’s en door veel tussenkopjes te gebruiken, dan geef je jouw lezers ook als ze bijvoorbeeld vanuit een Instagram Story doorklikken naar je blog een fijne ervaring.

 

Schrijf geen online rommel

De laatste categorie die Neil Patel nog behandelt is de categorie Garbage blogs, oftewel online rommel, met een ideale lengte van 372 woorden. Hierbij denk ik vooral aan blogs die gemakzuchtige ondernemers laten schrijven door Chat GPT en andere chatbots – waarbij ze niet eens de moeite doen om de juiste vragen te stellen. Maar ook mensen zelf kunnen natuurlijk ‘rommelblogs’ schrijven. Ik raad je af om werk te maken van het schrijven van dit type blogs, maar dat had je waarschijnlijk zelf ook al bedacht.

 

Welke blogs (van welke lengte) kun je het beste schrijven?

Wil je met je blogs graag nieuwe klanten bereiken in Google en andere zoekmachines? Dan raad ik je aan je tijd vooral te stoppen in het schrijven van SEO-blogs die ook op een mobiele telefoon prettig leesbaar zijn. Kies dan dus qua lengte een gulden middenweg tussen het ideale aantal woorden van een SEO-blog en van een mobiel blog.

En omdat ik je aanraad om online vooral geen grijze muis te zijn (die zijn er al veel te veel), wil ik je ook graag uitdagen om Thought Leadership in je blogs te stoppen. Dit maakt dat je lezers jou sneller gaan vertrouwen als expert en dus vanuit je blog gemakkelijker contact met je zoeken of iets bij je aanvragen. En uiteindelijk is ook dat voor jou als ondernemer een belangrijk doel van je blog.

 

Wil jij nieuwe klanten aantrekken uit je website?

Schrijf je dan in voor de gratis Blog Bootcamp die ik 3 keer per jaar organiseer. Daar help ik je om met goed geschreven blogs nieuwe klanten te bereiken in Google en andere zoekmachines. Meld je hier alvast aan voor de eerstvolgende Blog Bootcamp.