Copywriting: je hebt er vast wel eens over gehoord of gelezen, maar weet je ook wat het is en hoe het jou helpt om online nieuwe klanten aan te trekken? En hoe goede seo en sterke copywriting er samen voor kunnen zorgen dat je (veel) meer klanten uit je website krijgt? In dit artikel vertel ik je er alles over.

 

De betekenis van copywriting

Copywriting is de vaardigheid om wervende teksten te schrijven die een commercieel doel hebben, oftewel: teksten die de lezer ervan enthousiast maken om een bepaalde actie te ondernemen. Die actie kan bijvoorbeeld het kopen van een aanbod zijn, maar ook het inschrijven voor iets dat gratis is.

Overal om je heen kun je voorbeelden tegenkomen van copywriting, zowel in je huis als online: in die folder die gisteren door je brievenbus viel, in dat bericht op Facebook dat je vanmorgen las en dat eigenlijk een advertentie bleek te zijn, op de website die je net bezocht (en ook op deze website 😉), enzovoort.

 

Wat is het verschil tussen copywriting en seo?

Er is een duidelijk verschil tussen copywriting en seo. Seo is (onder andere) het schrijven van teksten die goed gevonden worden in Google. Goede seo zorgt er dus voor dat mogelijke klanten jouw website weten te vinden en sterke copywriting zorgt er vervolgens voor dat bezoekers van je website ook daadwerkelijk de actie ondernemen om je aanbod te kopen – of om contact met je te zoeken.

Samen vormen deze twee vaardigheden dus een gouden combinatie. Als je graag klanten uit je website wilt krijgen, is het dan ook slim om je in beide skills te ontwikkelen. Want heb je jouw seo wel heel goed op orde, maar je copywriting niet, dan zul je merken dat je wel steeds meer bezoekers op je website krijgt, maar dat dit vooral kijkers zijn en maar heel weinig kopers. En heb je juist wel veel tijd en aandacht in goede copywriting gestoken, maar doe je weinig met seo, dan kunnen je teksten nog zo wervend zijn, maar koopt bijna niemand omdat je simpelweg te weinig bezoekers hebt.

 

Tips om zelf wervende teksten te schrijven voor je website

Online kom je dus overal voorbeelden van copywriting tegen. (Online) ondernemers zetten het voor verschillende doeleinden in. Bijvoorbeeld om obstakels bij mogelijke klanten weg te nemen. Stel dat er iemand op je website komt die veel interesse heeft in jouw aanbod, maar die ook nog één hardnekkig obstakel in zijn hoofd heeft dat hem tegenhoudt om direct te kopen. Dat obstakel kan van alles zijn: ‘heb ik hier wel tijd voor’, ‘kan ik dit wel’, ‘gaat dit het geld wel waard zijn’, enzovoort.

Goede copywriting is in dit geval dat je op je aanbodpagina nou net dat ene obstakel benoemt dat jouw bezoeker in zijn hoofd heeft zitten en dat je hem in jouw tekst geruststelt of een ander perspectief op het obstakel biedt. Bijvoorbeeld bij het obstakel ‘heb ik hier wel tijd voor’ bij het aanbieden van een training of cursus: ‘je krijgt onbeperkte toegang, dus je kunt de lessen volgen op de momenten die jou uitkomen’. Hoppa, weg obstakel ‘geen tijd’.

Goede copywriting is dus geen trucje, het is laten zien dat jij je in jouw mogelijke klanten kunt verplaatsen, oftewel: inlevingsvermogen tonen. Nog een paar tips om copywriting effectief in te zetten:

 

  • Benoem het verlangen of probleem dat jouw websitebezoeker op dit moment heeft en beschrijf vervolgens hoe het leven van jouw websitebezoeker eruitziet als dit verlangen is waargemaakt of het probleem is opgelost, uiteraard nadat die ander jouw aanbod heeft gekocht
  • Laat zien welke voordelen het jouw websitebezoeker oplevert als hij jouw aanbod koopt of als hij zich inschrijft voor jouw gratis weggever
  • Beantwoord veelgestelde vragen om mogelijke koopbezwaren van je websitebezoeker weg te nemen
  • Geef een garantie aan je websitebezoeker zodat je het gevoel van risico lopen bij hem wegneemt
  • Enzovoort

 

Kun je copywriting zelf leren?

Ja, dat kan. Je kunt natuurlijk ook een copywriter inhuren, want er zijn genoeg mensen die van copywriting hun beroep hebben gemaakt (zelf deed ik ook wel eens wat werk in die richting toen ik nog journaliste was). Maar omdat het vrij specialistisch werk is, is het inhuren van een freelance copywriter of een bureau vaak niet goedkoop. De tarieven gaan al snel richting de 100 euro per uur of meer.

Het zelf leren is dan een goed alternatief. Het beste startpunt daarbij is je heel goed verdiepen in wat er leeft in het hoofd van jouw mogelijke klanten. Kom je daar zelf niet goed uit, kijk dan eens of je met één of meer potentiële klanten in gesprek kunt komen, om een inkijkje te krijgen in hun verlangens, problemen, obstakels, bezwaren, enzovoort.

De tweede stap is dan om alle informatie die je verzamelt om te zetten naar wervende teksten die je bijvoorbeeld op je website – en daar dan weer met name op je aanbodpagina(‘s) – kunt gebruiken. Waarbij je op de koop toe mag nemen dat dit waarschijnlijk een proces van trial and error is, oftewel: dingen uitproberen, zien hoe je bezoekers erop reageren, bijschaven, nog niet het resultaat zien dat je wilde, nog iets anders proberen en dan plotseling zien dat je een gouden combinatie van woorden en zinnen te pakken hebt die jouw websitebezoekers wél in actie zet om te kopen.

Van goede copywriting zie je dus niet altijd binnen een handomdraai resultaten, maar het is zeker de moeite waard om er tijd in te steken. Al was het maar omdat het voor andere ondernemers ook veel werk is en het dus zomaar zo kan zijn dat zij er geen moeite voor doen, waardoor jij er makkelijker uitspringt.

 

Welk boek over copywriting is aan te raden?

Met mijn achtergrond als journaliste heb ik een bovenmatige interesse in het schrijven van wervende teksten. Ik heb hier dan ook al heel wat boeken over gelezen. In het Nederlands zijn de boeken van Aartjan van Erkel echte aanraders: Verleiden op internet en Maak ze gek!

Lees je ook makkelijk in het Engels? Dan raad ik je ook het boek Expert Secrets van Russell Brunson aan. Op mijn eigen ‘zeker nog te lezen’-lijstje staat ook het boek Influence van Robert Cialdini, over hoe je overtuigingskracht inzet in je teksten.

 

Wat wil jij leren: copywriten of seo?

Waar wil jij graag beter in worden als ondernemer: in copywriting (zodat meer bezoekers van je website bij je gaan kopen) of in seo (zodat je meer bezoekers op je website krijgt)? In het eerste geval raad ik je van harte mijn gratis cursus Schrijf websiteteksten die klanten werven aan. In het tweede geval kan ik je helpen met mijn gratis online training Slim scoren met zoekwoorden. Beide aanvragen mag natuurlijk ook.