Ben jij een bedrijf begonnen om er binnen een jaar alweer mee op te houden? Ik kan het antwoord natuurlijk niet voor jou invullen, maar ik weet voor 99 procent zeker dat het ‘nee’ is. En dat betekent dat je als ondernemer ook bezig moet zijn met waar jouw klanten of gasten in de toekomst vandaan komen. En daar gaat het nog wel eens mis. In dit artikel vertel ik je over drie valkuilen die je moet omzeilen als je niet continu in ‘Waar komen mijn klanten deze maand weer vandaan?’ wilt blijven hangen.

 

Als ondernemer heb je drie belangrijke taken: je huidige klanten of gasten zo goed mogelijk helpen, zorgen dat er op korte termijn voldoende omzet binnenkomt en zorgen dat je bedrijf ook in de toekomst goed blijft of nog beter gaat lopen. En dus kun je er niet omheen om ook bezig te zijn met de vraag waar de klanten of gasten in de toekomst vandaan komen.

Langetermijndenken noemen we dat. En dat blijkt niet voor iedereen even makkelijk. Want het betekent dat je moet gaan zorgen dat ook mogelijke toekomstige klanten jouw bedrijf gaan opmerken: bijvoorbeeld doordat jij blogs gaat schrijven, bezig gaat met SEO (oftewel het verbeteren van de vindbaarheid van je website), berichten gaat plaatsen op Facebook, Instagram of andere sociale kanalen, enzovoort. Maar zodra je dat gaat doen liggen er ook drie valkuilen op de loer.

 

Valkuil 1: je stopt er niet voldoende tijd in omdat je niet direct een beloning ziet

Wat dat betreft is marketing niet veel anders dan sporten. Als jij twee of drie keer gaat hardlopen heb je niet plotsklaps een betere conditie. Het resultaat van je inspanningen merk je pas echt als je een paar maanden consequent gaat trainen. Maar als je het eenmaal bereikt hebt, heb je ook echt een significant betere conditie dan iemand anders die in diezelfde maanden elke dag op de bank voor de tv heeft gezeten. Dan betaalt de tijd die jij in het sporten hebt gestoken zich duidelijk uit.

Als jij een of twee uurtjes bezig gaat met de vindbaarheid van je website in Google zul je ook niet van de ene op de andere dag honderden extra bezoekers naar je website trekken. Maar als je een paar maanden achter elkaar consequent elke week een blog schrijft of andere dingen voor je website doet, dan zul je het aantal bezoekers van je website wel flink zien toenemen. En zul je als gevolg daarvan ook vaker mailtjes, aanvragen en/of verkopen krijgen via je website. Veel vaker dan ondernemers die hier niets aan doen, want…. nou ja, gewoon te druk.

Wil je de valkuil om binnen twee of drie weken alweer te stoppen met je goede acties omzeilen? Bedenk dan wat voor jou wél een beloning is voor de inspanningen die je nu al doet. Dat je bijvoorbeeld na elk uurtje dat je in je website hebt gestoken een uur iets mag doen wat je erg leuk vindt.

 

Valkuil 2: je verdeelt je tijd niet slim

Om online klanten te krijgen, met name ook op de langere termijn, kun je op verschillende kanalen actief worden. Maar als drukbezette ondernemer moet je ook zuinig zijn op je tijd. Je kunt er dan voor kiezen om veel van de tijd die je wél beschikbaar hebt door te brengen op bijvoorbeeld Facebook en Instagram. Je kunt er ook voor kiezen om de schaarse tijd die je hebt te besteden aan bijvoorbeeld het schrijven van blogs of het beter vindbaar maken van je website.

Veel ondernemers zie ik voor het eerste kiezen. Social media zijn makkelijk toegankelijk, je hebt er direct contact met je doelgroep, je maakt er makkelijk een berichtje en het geeft je een goed gevoel om likes en hartjes te krijgen. Allemaal redenen waarom ik zelf ook graag op Facebook en Instagram te vinden ben. Maar tegelijk zijn social media ook tijdverslinders. Ongemerkt breng je er vaak veel meer tijd door dan je zou willen (ja, ook dit is voor mij herkenbaar). Bovendien brengen al die social mediavolgers je lang niet altijd een grote stroom van klanten.

Bloggen lijkt meer werk. Je hebt er de tijd niet voor. Of tenminste, dat denk je. Maar een bezoeker die via Google op jouw blog terechtkomt en daar waarde of inspiratie uithaalt en ziet dat jij echt verstand van zaken hebt, die kan binnen een kwartier van bezoeker naar koper gaan. En dat kan ook gebeuren dankzij een blog die jij maanden geleden al geschreven hebt. Iets dat op social media bijna nooit gebeurt. Dus waar je die tijd om te bloggen en je SEO op orde te maken vandaan kunt halen? Zet je social mediakanalen eens wat vaker uit en steek tijd in de kanalen die echt klanten opleveren.

 

Valkuil 3: je doet wel wat, maar je weet niet of het wel werkt

Een blog met tips hier en een video op YouTube met tips daar. Online is zo veel informatie te vinden over online klanten krijgen dat je heel makkelijk zelf aan de slag kunt. Bijvoorbeeld met marketing op Facebook, met bloggen of met het beter vindbaar maken van je website. Maar hoe weet je dan zeker dat je het goed doet? Dat je het doet op de manier die voor jou werkt, zodat je er niet heel veel tijd in stopt en dan uiteindelijk alsnog net zo veel resultaat boekt als de ondernemers die niets doen? Namelijk nul.

Veel ondernemers zijn niet voor niets zelfstandig ondernemer geworden. Je bent van nature gewend om alles zelf te doen en zelf uit te vinden. En dus geniet je van alle mogelijkheden die er tegenwoordig zijn om gratis te leren. Helemaal niets mis mee, sterker nog: dat doe ik zelf ook. Maar als het gaat om de dingen die echt bijdragen aan de groei van je bedrijf, is het slim om ook hulp in te schakelen van iemand met verstand van zaken. Zodat je zeker weet dat dat wat jij doet ook gaat werken voor jou. Zodat je er meer zelfvertrouwen in krijgt omdat je weet dat je het goed doet. En ja, ook dat doe ik zelf ook.

Hoe je de valkuil om alles zelf te willen doen en daardoor gemiddelde resultaten te boeken omzeilt? Doe zelf wat je zelf kunt en schakel vervolgens hulp in om echt het verschil te maken. En mocht ik je daarbij kunnen helpen, lees dan zeker nog even tot het einde door.

 

Scoren in Google in 2019

Hoe je ervoor zorgt dat jouw website in Google goed gevonden wordt door jouw ideale klanten, dat is iets waar ik je goed bij kan helpen. Het is iets dat ik al aan tientallen ondernemers geleerd heb in mijn training Scoren in Google en waarover ik continu mijn kennis up-to-date blijf houden.

Alles wat in 2019 werkt om jouw ideale klanten op je website te krijgen heb ik gebundeld in de gloednieuwe training Scoren in Google in 2019 die aanstaande maandag van start gaat. Alles in begrijpelijke taal en met veel persoonlijke hulp en aandacht van mij voor jouw vragen en jouw website.

Zo krijg je als deelnemer aan Scoren in Google in 2019 als bonus 3 maanden toegang tot mijn Ik help jou online Academie en tot alles wat daarbij hoort. Zoals een besloten Facebookgroep waar je dagelijks vragen aan mij kunt stellen of mij en de andere deelnemers naar zaken mee kunt laten kijken. En ook elke week een online activiteit, zoals een vragenuurtje of een online samenwerkdag. Bovendien houd je altijd toegang tot de training, ook tot nieuwe edities in de komende jaren.

Als jij je in maart aanmeldt voor Scoren in Google in 2019 krijg je bovendien nog een extra bonus: een exclusieve online sessie met mij en twee andere deelnemers waarin we jouw website uitgebreid gaan doorlopen en gaan kijken waar jouw kansen liggen om jouw klanten via Google (nog beter) te bereiken.

Waardevol voor jou? Ga naar deze pagina over de SEO-training Scoren in Google in 2019 waar je precies leest wat de cursus inhoudt en hoe je je aan kunt melden. Ik kijk er naar uit om je te helpen.