Verkopen: 5 tips om het leuk en makkelijk te maken - Ik help jou online

Verkopen. Je aanbod doen aan mensen die jij mogelijk kunt helpen. 1-op-1 aan een potentiële klant, in één keer aan een hele groep potentiële klanten, in een e-mail, in een post op social media, tijdens een workshop, of waar dan ook. Veel ondernemers vinden dat op zijn zachtst spannend om te doen. Terwijl het dat helemaal niet hoeft te zijn. In dit artikel geef ik je graag vijf tips om het doen van je aanbod een stuk makkelijker te maken.

 

Laten we eerlijk zijn: veel ondernemers zijn niet geboren als zogenaamde salestijgers. Ik zeker ook niet. Toen ik nog als journaliste werkte zorgde de conclusie dat ik er nog wel wat nieuwe klanten bij kon gebruiken altijd voor veel spanning. Want dat betekende dat ik aan acquisitie moest doen, bezig moest gaan met verkopen, en dat was nou net niet mijn meest favoriete klusje.

Ook toen ik met mijn nieuwe bedrijf startte, de voorloper van Ik help jou online, werd ik weer geconfronteerd met het feit dat ik mezelf geen goede verkoper vond. Maar toch bleek dat iets anders te liggen, want anders zou ik inmiddels niet al honderden klanten enthousiast hebben gemaakt om mijn trainingen te kopen. In het vervolg van dit artikel deel ik graag met jou wat mij geholpen heeft om makkelijker en relaxter te worden in het verkopen van mijn aanbod, met als doel dat het jou inspireert hetzelfde te bereiken.

 

Tip 1: haal de lading eraf

Veel ondernemers hebben de neiging om veel lading te koppelen aan het feit dat ze een aanbod gaan doen. Ze zijn er heel erg mee bezig wat iedereen die hen kent en volgt er wel niet van zal vinden: zullen mensen het niet te pusherig vinden, zitten ze er wel op te wachten, zullen ze niet denken ‘Moet je haar nou zien’, wat zal die (oud-)collega die ook op je mailinglijst staat er wel niet van vinden? Hallo hoge druk op jezelf leggen!

Door deze gedachten te hebben ga je er automatisch van uit dat anderen bezig zijn met dingen vinden van en over jou, en over hoe jij de dingen doet. Maar maak je niet te veel illusies: de meeste mensen die jou op social media of via je mailinglijst of wat voor andere manier dan ook volgen hebben het allang druk genoeg met zichzelf en hebben hun handen al vol aan wat ze allemaal van zichzelf vinden. Als jouw aanbod niet is wat zij op dat moment nodig hebben, dan zullen ze waarschijnlijk zelfs niet of nauwelijks aandacht aan je content besteden, laat staan zich er een mening in de trant van ‘Zo, die is pusherig’ over vormen.

De mensen die jouw aanbod juist wél goed kunnen gebruiken en/of er blij van worden, die zullen je aanbod juist wel zien, lezen of beluisteren. En die zullen het niet als opdringerig, raar of wat dan ook beoordelen, omdat ze er alleen maar blij mee zijn dat jij je aanbod doet. Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer er helemaal niet mee bezig te zijn wat anderen vinden van het feit dat jij een aanbod doet. Dan verdwijnt er meteen een heel stuk lading.

 

Tip 2: haal de druk eraf

Op het doen van een aanbod op zich zit geen druk. Maar meestal koppelen we die druk er zelf alsnog aan. ‘Als ik haar mijn aanbod doe, moet ze ja zeggen’. Of: ‘Als ik een aanbod ga lanceren, moeten daar acht klanten ja op zeggen’. Zo leg je op iets dat op zich een neutrale activiteit is, het doen van een aanbod, zelf druk of spanning. Er moet een bepaalde uitkomst zijn.

Komt de daadwerkelijke uitkomst vervolgens niet overeen met de verwachting die je had, dan leidt dat weer tot gevoelens van teleurstelling (luister vooral ook mijn podcast van deze week als je dat bekend voorkomt) en nog meer angst voor het doen van een aanbod, waardoor verkopen nog meer lading voor je krijgt.

Ja, ik weet het, als je de nieuwe klanten heel goed kunt gebruiken, dan is de uitspraak ‘Haal de druk eraf’ makkelijker gezegd dan gedaan, maar kijk toch eens wat jij kunt doen om je minder afhankelijk te maken van de uitkomst. Want hoe beter jij wordt in het loslaten van de uitkomst van een verkoopactie of -gesprek, hoe makkelijker je nieuwe klanten krijgt, omdat je de actie of het gesprek veel meer ontspannen aanvliegt.

 

Tip 3: verander ‘Verkopen’ in ‘Iemand een helpende hand bieden’

Ik hoop dat het met tip 1 en 2 al gelukt is om wat lading van het hele begrip ‘Verkopen’ voor je af te halen. Maar als het nog steeds als ongemakkelijk voelt om iemand een aanbod te doen, probeer dan elke keer als je aan het woord ‘Verkopen’ denkt dit te vervangen door ‘Ik ga iemand een helpende hand bieden’.

Dat is namelijk in feite wat je doet elke keer dat jij een aanbod doet, of je dat nu 1-op-1 naar iemand doet of naar een groep toe zoals bijvoorbeeld in een e-mail, een webinar of een bericht op social media. Jij steekt je helpende hand uit omdat je met jouw mooie aanbod een verlangen van anderen kunt vervullen of een probleem kunt oplossen en de ander mag vervolgens kiezen om die hand wel of niet aan te pakken.

Wat dat laatste betreft is het dan weer belangrijk om tip 2 toe te passen en de druk eraf te halen dat iedereen jouw helpende hand moet aanpakken. Wees er oké mee dat niet iedereen dat doet. Voor een deel van de mensen die jij je helpende hand aanbiedt zal dit precies op het goede moment komen, voor een ander deel iets te vroeg en weer een ander deel zal nooit klaar zijn om jouw helpende hand aan te pakken. En zijn er niet of nauwelijks mensen die in die eerste groep vallen? Dan heb je nog wat werk op tip 4 te doen.

 

Tip 4: ga verkopen niet uit de weg alleen maar omdat je het lastig vindt

Op het moment dat je alles dat met verkopen te maken heeft als lastig ervaart, is het verleidelijk om het uit de weg te gaan. Om je tijd maar liever te besteden aan het mooier maken van je Instagram-feed, rondhangen in Facebookgroepen of andere tijdverdrijvende activiteiten dan aan beter worden in verkopen. Maar laat verkopen nou net één van die 5%-activiteiten zijn uit de zin: ‘5% van de dingen die jij in je bedrijf doet zorgt voor 95% van de groei van je bedrijf’. Misschien heb je die wel eens gehoord?

Het enige dat je kunt doen om ergens beter en ook relaxter in te worden, is iets vaak doen. Ik weet nog dat ik een jaar of vier geleden graag webinars wilde gaan geven. Dat leek mij een mooie manier om mijn waarde en kennis met andere ondernemers te kunnen delen en om ze ook enthousiast te maken over mijn aanbod. Maar het leek me ook superspannend om een uur lang aan het woord te zijn terwijl andere ondernemers daar live bij konden zijn en om dan ook nog live een aanbod te doen.

Juist vanwege dat spannende gevoel ben ik toen vol in het geven van webinars gedoken: eerst door er een goede training over te volgen, daarna door tips te vragen aan mijn coach die al veel meer ervaren was in het geven van webinars en ook meteen bij haar aan te kondigen dat ik webinars ging geven en vervolgens door een datum te prikken voor mijn eerste webinar en die te communiceren naar de mensen die mij volgden. Toen moest ik het wel gaan doen. En door te doen leerde ik en werd ik er steeds beter en relaxter in, ook in het verkoopstuk ervan. De spanning ging er steeds meer van af.

Daar wil ik jou ook toe aanmoedigen: niet om beslist webinars te geven (zie ook tip 5), maar wel om vol te duiken in een manier van verkopen waarvan je voelt dat die bij jou past, er alles over te leren en het vooral vaak te doen, in plaats van het uit de weg te gaan. Tenzij je al helemaal blij bent met hoe het nu in je bedrijf gaat natuurlijk.

 

Tip 5: ga verkopen op de manier die past bij jóu

Online verkopen kan op tientallen verschillende manieren. Misschien heb je wel eens iemand gesproken die super overtuigd was van een bepaalde manier om nieuwe klanten aan te trekken en ben jij je daar vervolgens ook vol op gaan storten. Dat is mij in elk geval wel eens gebeurd. Maar dat was lang niet altijd een succes.

Wat ik heel belangrijk vind is dat jij gaat onderzoeken welke manier van verkopen het beste past bij jóu en bij wie jij in de basis bent. Dat ik bij tip 4 schreef over het geven van webinars wil niet zeggen dat jij dit ook moet doen of dat dit ook als een tierelier voor jou gaat werken. Je mag uitzoeken wat het is dat voor jou werkt als het om verkopen gaat, en dat uitzoeken doe je ook weer door te doen, door in actie te komen.

Vragen die je op die reis kunnen helpen zijn bijvoorbeeld:

 

Ben ik beter in schrijven of beter in praten? In welke vorm kan ik mijn enthousiasme het beste overbrengen?

Als ik beter ben in praten, doe ik dat dan het liefst met of zonder camera op mijn gezicht?

Geeft het live doen van een aanbod mij extra druk of juist extra energie?

Voel ik me beter thuis in een 1-op-1 setting met een potentiële klant of ben ik meer op mijn gemak als ik mijn aanbod doe in een groepsvorm?

Enzovoort.

 

Door dit soort vragen te beantwoorden kom je er vanzelf achter of het voor jou bijvoorbeeld goed werkt om je aanbod te doen in je e-mails, in een geschreven bericht op social media, in een video op social media, aan het einde van een webinar of challenge, in een 1-op-1 gesprek met een potentiële klant, of op nog een andere manier. En als jij dan de manier hebt gevonden die van nature het beste bij je past en daar heel goed in wordt, dan kan het niet anders of verkopen wordt alleen nog maar makkelijk en leuk voor je.

 

Zullen we samen in het stukje ‘Verkopen’ duiken?

En dan vooral in hoe je verkoopt vanuit verbinding, vanuit het eerst maken van een oprechte connectie met de mensen die jij kunt helpen, om ze vervolgens jouw helpende hand aan te bieden? Dan nodig ik je van harte uit om er komende week bij te zijn tijdens de Lanceer je Succes Bootcamp, de live online training waarin ik jou ga leren om op een relaxte en makkelijke manier hele leuke klanten naar jou toe te laten komen.

Boek hier je ticket voor de Lanceer je Succes Bootcamp.