Als zelfstandig ondernemer heb je waarschijnlijk ‘concurrenten’: ondernemers die hetzelfde of iets soortgelijks doen als jij. Waarbij ik ‘concurrenten’ bewust tussen haakjes schrijf, want ik houd niet zo van dat woord – maar je begrijpt wel meteen wat ik ermee bedoel. Hoe zit het eigenlijk met jouw kansen om hoog in Google te komen als je te maken hebt met (veel) concurrentie? En kun je wel gevonden worden in Google als je weinig concurrentie hebt omdat je aanbod relatief nieuw of onbekend is? Ik ga er in dit artikel op in.

 

Regelmatig leer ik dankzij mijn werk ondernemers kennen die een dienst of product aanbieden waar ik nog niet mee bekend was. Zij doen echt iets nieuws: iets dat nog niet door heel veel ondernemers wordt gedaan.

Tegelijk spreek ik ook regelmatig ondernemers die juist wel een aanbod hebben waarmee zij lang niet de enige zijn. Ze helpen bijvoorbeeld anderen om af te vallen, ze zijn virtual assistant of tekstschrijver, ze hebben een vakantie-accommodatie, ze helpen mensen die kampen met stress, enzovoort, enzovoort.

 

Concurrentie en de werking van vraag en aanbod

Nu lijkt het misschien een grotere uitdaging om klanten aan te trekken als je iets doet dat vele anderen ook doen, maar dat hoeft helemaal niet het geval te zijn. Hier treedt immers de wet van vraag en aanbod in werking. Op het moment dat er ergens een groot aanbod in is, dan is de kans groot dat er ook veel vraag naar is. Afvallen, op vakantie gaan, het uit handen nemen van taken, dit zijn allemaal dingen waar veel mensen behoefte aan hebben en waarbij het dus helemaal niet een probleem is als het aanbod tegelijk ook groot is.

Vervelender wordt het als de vraag naar een aanbod gelijk blijft of afneemt terwijl het aanbod alleen maar groeit. Dat is iets dat ik heb meegemaakt toen ik nog als freelance journaliste werkte. Terwijl er steeds meer tijdschriften verdwenen en telkens meer uitgeverijen failliet gingen, kwamen er tegelijk steeds meer (met name freelance) journalisten bij. Het is niet de doorslaggevende reden dat ik op een gegeven moment stopte met mijn journalistieke werk, maar het speelde zeker wel mee.

Terug naar jou. Welke stappen kun je nu het beste zetten als jij (in Google) te maken hebt met veel concurrentie en welke als je te maken hebt met weinig concurrentie? Ik leg het je uit.

 

Scoren in Google als je relatief weinig concurrentie hebt: hoe doe je dat?

Als je relatief weinig concurrentie hebt, dan bied je waarschijnlijk iets aan dat niet heel veel andere ondernemers aanbieden. Ofwel iets dat niet een heel grote bekendheid heeft, ofwel iets dat op dit moment nog in opkomst is (maar over een paar jaar misschien heel bekend is).

Als je dan onderzoek gaat doen naar goede zoekwoorden voor jouw website, dan zul je merken dat het zogenaamde zoekvolume (hoe vaak per maand typen mensen iets in Google in) vaak vrij laag is. Dat is niet iets om je zorgen over te maken, want omdat je relatief weinig concurrentie hebt, zul je een relatief grote ‘portie’ van het zoekverkeer dat er wél is naar jouw website toe kunnen krijgen. Misschien zelfs wel meer dan iemand die in een heel competitieve branche actief is.

Wat in dit geval het allerbelangrijkste is, is dat je uitgaat van de mensen die jouw aanbod wél al kennen. Hoe omschrijven zij jouw aanbod? Hoe omschrijven zij alles dat met jouw aanbod te maken heeft? Welke woorden gebruiken ze als ze in Google naar jou op zoek gaan? Horen er bij jouw aanbod woorden die lang niet iedereen kent, maar jouw mogelijke klanten wel?

Houd er rekening mee dat jouw mogelijke klanten bereid zijn om in Google extra moeite te doen om iemand zoals jij te vinden. Als hun eerste zoekopdracht hen niet oplevert wat ze zoeken, zijn ze vaak bereid om een tweede en misschien wel een derde poging te wagen. Ze typen dan iets anders in Google in dan tijdens hun eerste zoekopdracht. Ze steken hier meer tijd en moeite in dan mensen die op zoek zijn naar een aanbod dat in overvloed beschikbaar is.

Zorg dus dat je zelf ook meer tijd en moeite steekt in goed zoekwoordenonderzoek en dat je je niet van de wijs laat brengen als je ziet dat het zoekverkeer rond jouw aanbod vaak vrij klein is. Ook dan kun je prima gevonden worden door mensen die juist wél specifiek naar jou op zoek zijn.

 

Scoren in Google als je relatief veel concurrentie hebt: hoe pak je dat aan?

Als je relatief veel concurrentie hebt van andere ondernemers die doen wat jij ook doet, dan is de kans groot dat er ook veel vraag naar jouw aanbod is. Al die ondernemers zouden immers niet in dit vakgebied actief zijn (en een levensvatbaar bedrijf kunnen hebben) als er niet genoeg vraag naar hun aanbod was.

Als er ergens veel vraag naar is, dan wordt daar vrijwel automatisch ook veel naar gegoogeld. Dat betekent dat er meer zoekverkeer te verdelen is over de verschillende websites die gebruikmaken van bepaalde zoekwoorden. Ook als je voor een bepaalde zoekterm op pagina 2 of 3 in Google staat, kun je soms alsnog gevonden worden door jouw nieuwe klanten.

In dit geval mag je ervan uitgaan dat jouw mogelijke klanten, binnen het grote aanbod dat er is, toch ook specifieke wensen hebben. Dat ze niet zomaar iemand willen vinden, zeker niet als ze op zoek zijn naar een zelfstandig ondernemer, maar dat ze juist jóu willen vinden. En dat het voor jou dus belangrijk is om meer ‘algemene’ zoekwoorden op je website (die vaak worden ingetypt in Google, maar waarop de concurrentie ook groot is) te combineren met meer ‘specifieke’ zoekwoorden (die minder vaak worden ingetypt, maar waarop de concurrentie ook kleiner is).

Jij mag jezelf dan de vraag stellen wat jou onderscheidend maakt ten opzichte van je ‘concurrenten’ of ‘concullega’s’ of hoe je het maar noemen wilt. Wat doe jij anders dan hen? In welke opzichten is jouw aanbod net even anders? Heb jij een andere faciliteit? Beloof jij een net even ander resultaat? Richt jij je met een populaire vorm van dienstverlening op een heel specifieke doelgroep? Combineer je twee dingen met elkaar? Enzovoort, enzovoort.

Niet alle antwoorden die je op dit soort vragen geeft zijn direct door te vertalen in goede zoekwoorden, maar een deel absoluut wel. Zorg dat die zoekwoorden een prominente plek krijgen op je website en dat je ook de andere dingen die jou onderscheidend maken goed naar voren brengt. Bijvoorbeeld in je kopjes en tussenkopjes, in je metadescripties, maar ook in de foto’s die je gebruikt en de alt-teksten die je daaraan meegeeft. Hoe beter je dit doet, hoe gemakkelijker de klanten die jij het leukst vindt en/of die jij het beste kunt helpen jou kunnen vinden.

Kortom, als dit voor jou van toepassing is: combineer de meer algemene zoekwoorden die voor jou van toepassing zijn met meer specifieke zoekwoorden en breng sowieso goed naar voren waarin jij je onderscheidt, zelfs als dit niet direct in zoekwoorden te vertalen is.

 

Win van je ‘concurrentie’ door mee te doen aan de Goed Gevonden in Google Bootcamp

Wil jij dat nieuwe klanten jou gemakkelijk kunnen vinden in Google? Dan help ik je daar graag bij, tijdens de Goed Gevonden in Google Bootcamp. We gaan daar in de tweede workshop van komende dinsdag heel goed kijken hoe jij je door het gebruiken van zoekwoorden kunt onderscheiden van jouw ‘concurrentie’, zodat jij er voor de juiste en leukste klanten bovenuit steekt in Google. Meld je hier gratis aan voor de Goed Gevonden in Google Bootcamp.