Tussenkopjes op je websitepagina’s zijn goud waard: niet alleen de bezoekers van je website worden er blij van, Google ook. Tenminste: als jij de tussenkoppen op je pagina’s slim benut. In dit artikel help ik je om vijf valkuilen te voorkomen.

 

Wat zijn tussenkopjes?

Tussenkopjes op je website zijn éénregelige zinnetjes die je boven je gewone alinea’s plaatst in een groter lettertype. Als je een website hebt die in WordPress is gebouwd, dan maak je van een tussenkopje meestal een Heading/Koptekst 3 of 4.

Tekst met tussenkopjes is makkelijker scanbaar en doorzoekbaar voor je lezers. Om die reden zijn ze zeker op een website erg belangrijk. Mensen vinden het immers vaak lastig om hun aandacht goed bij lange lappen tekst te houden. Een tussenkopje maakt je tekst luchtig, makkelijk te scannen en daardoor prettig leesbaar. Alleen al om die reden is het goed om er gebruik van te maken.

Ook Google is gek op tussenkopjes. Omdat ze in een groter lettertype staan, zijn het zinnetjes waar Google extra aandacht aan besteedt. Mede op basis van de woorden die in de tussenkoppen op jouw websitepagina’s staan brengt Google in kaart op welke woorden en zinnen jij graag goed gevonden wilt worden in de zoekmachine. Ook in dit opzicht is het dus slim om sterke tussenkopjes te maken.

In het vervolg van dit artikel neem ik je mee in wat er daarbij mis kan gaan, zodat jij deze valkuilen kunt voorkomen.

 

Valkuil 1: mooie tussenkopjes boven slimme kopjes

Wie houdt er nou niet van mooi? Zeker als je een beetje creatief bent vind je het vaak fijn om op je website lekker met tekst te spelen en allerlei originele zinnetjes te maken. Bijvoorbeeld om iets creatiefs te doen met je eigen naam of met een mooie alliteratie (je weet wel: twee woorden achter elkaar die met dezelfde letter beginnen).

Maar meestal is dat niet zo handig voor de vindbaarheid van je pagina in Google. Want op jouw creatieve vondsten, hoe mooi ze ook zijn, googelt bijna niemand. ‘Clarity over creativity’, leer ik altijd in de Engelstalige trainingen die ik volg. Dat geldt ook als je goed gevonden wilt worden in Google: helderheid gaat boven creativiteit.

 

Valkuil 2: twee verschillende talen door elkaar

Ha, dat deed ik zelf hierboven ook even, door een korte quote in het Engels te delen. Nou kan dat in een gewone tekstalinea niet echt kwaad. Maar als je jouw tussenkopjes tweetalig gaat maken, dan breng je Google wel in de war.

Google zal jouw websitepagina’s namelijk altijd voor één taal in de zoekresultaten willen opnemen: je komt bijvoorbeeld óf in de Nederlandstalige resultaten terecht óf in de Engelstalige. Wil je in beide terechtkomen, dan mag je dus je Nederlandstalige pagina vertalen naar het Engels zodat je met de ene in de Nederlandse zoekresultaten komt en met de andere in de Engelse.

Ben je fan van bepaalde Engelse (of Spaanse of Italiaanse of anderstalige) woorden? Helemaal prima, maar laat ze lekker achterwege in je Nederlandse tussenkopjes op je Nederlandse website – want anders raakt Google de draad kwijt.

Overigens, kleine kanttekening: dit geldt niet voor woorden met een Engels tintje die in het Nederlands inmiddels ook ingeburgerd zijn. Zo heb ik een aantal klanten met een adults only bed & breakfast. Dat is zo’n voorbeeld van een zoekterm die ook door Nederlanders gewoon gegoogeld wordt. Dat geldt voor meer Engelse woorden. Dus probeer dat onderscheid goed te maken.

 

Valkuil 3: businesscoach- en copywriterstaal in je tussenkopjes

Ik spreek regelmatig ondernemers die een training bij een businesscoach hebben gevolgd waarbij ook het schrijven van websiteteksten voor je ideale klanten aan bod kwam. Ik heb zelf ook een aantal van dit soort trainingen gevolgd. Eén van de dingen die je daar leert is om herkenning op te roepen bij je websitebezoekers. Zodra je op een website zinnetjes als ‘Herken je dat?’ of ‘Is dit herkenbaar voor jou?’ tegenkomt, kun je er voor 90 procent zeker van zijn dat deze ondernemer zo’n training gevolgd heeft.

Nu is het alleen maar goed om herkenning op te roepen bij je websitebezoekers, dat leer je in trainingen van mij ook. Alleen is het zonde als je de tussenkopjes op je homepage gebruikt voor zinnetjes als ‘Is dit herkenbaar voor jou?’, simpelweg omdat dat echt niet iets is waar jouw klanten op gaan googelen. Er staan geen zoekwoorden in en dus is het een tussenkopje dat in Google niets voor jou gaat doen.

Ditzelfde gebeurt vaak ook als je jouw websiteteksten door een copywriter laat schrijven, of samen met een copywriter/tekstschrijver schrijft. Je websiteteksten zijn dan helemaal zo geschreven dat ze jouw ideale klanten perfect aanspreken. Alleen komen er waarschijnlijk veel te weinig bezoekers op je website met wie jij jouw ‘Herken je dit?’-gesprekje kunt voeren, omdat je websiteteksten niet ‘Google-proof’ zijn.

Wervende teksten schrijven en Google-proof teksten schrijven zijn twee verschillende takken van sport. Zorg dat je je daar bewust van bent als je meer klanten uit je website wilt krijgen. Businesscoaches en copywriters gaan meestal uit van het principe dat ‘niemand uit zichzelf op jouw website terechtkomt’. Daar denk ik toch een beetje anders over, gezien wat er op mijn eigen website en die van mijn klanten gebeurt. Het is aan jou om te kiezen waar jij in gelooft en waar je dus je focus op legt.

 

Valkuil 4: vaktermen in je tussenkopjes

De kans is groot dat jij erg gepassioneerd bent over dat wat jij in jouw bedrijf doet. De kans is ook vrij groot dat jij een opleiding gevolgd hebt voor dat wat je nu doet en/of dat je bekend bent met de nodige vaktermen die bij jouw soort werk horen. Meestal sta je er niet eens bij stil hoe vaak je die vaktermen gebruikt zonder je af te vragen of het ook de woorden zijn die jouw potentiële klanten kennen en gebruiken.

Houd er rekening mee dat zij niet dagelijks bezig zijn met dat waar jij mee bezig bent – en dat zij er niet net zo gepassioneerd over zijn als jij. En dat hun taalgebruik met betrekking tot dat wat jij doet en/of waar jij mensen mee helpt dus een tikkeltje anders is dan dat van jou.

Jezelf vindbaar maken voor nieuwe klanten in Google is anders dan een gesprek voeren met een collega die een soortgelijk bedrijf heeft als jij. Je mag daarom een paar stapjes ‘afdalen’ met de woorden die je in jouw tussenkopjes verwerkt. Doe je dat niet, dan kunnen de klanten die jij wilt helpen jou niet vinden in Google.

 

Valkuil 5: te korte kopjes

Google houdt niet van kort. Kort geeft namelijk weinig context. Google probeert in jouw woorden, zinnen en alinea’s een bepaalde samenhang te vinden, probeert een totaalplaatje van jouw websitepagina’s te maken. En dat lukt niet zo goed op basis van korte tussenkopjes en van korte pagina’s in het algemeen.

Om die reden is het niet handig om tussenkoppen van één of twee woorden te maken. Zeker niet in deze tijd, waarin er miljoenen websites op het internet staan. Op losse populaire zoekwoorden willen immers samen met jou duizenden anderen ook goed gevonden worden in Google. Jij gaat er juist uitspringen door de combinaties van woorden die je gebruikt en door wat langere tussenkopjes te maken.

Ben je fan van kort? Zet dat dan bij het maken van je tussenkopjes even opzij. Anders kan Google jouw website niet goed vindbaar maken.

 

Wil jij tussenkopjes die jouw website goed laten scoren in Google?

Check dan even of mijn online workshop Moeiteloos klanten aantrekken met magnetische zoektermen iets voor jou is.