Blogs schrijven om klanten te krijgen uit Google, heeft dat anno 2024 nog zin? Absoluut! Je mag alleen sommige dingen wat anders aanpakken dan je lange tijd gewend was. Welke dingen dat zijn, dat vertel ik je in dit blog.

 

Voordat we beginnen alvast een bonustip: een lang stuk tekst schrijven als aanloop naar de échte waarde waarvoor de lezer van jouw blog gekomen is, dat is echt achterhaald. Vroeger deden veel blogschrijvers dat met als doel om een lezer maar zo lang mogelijk op je pagina te houden. Maar hoe lang iemand bij je blijft is een criterium dat voor Google inmiddels veel minder zwaar meetelt – en bovendien is het voor je lezers bloedirritant.

Ik ga dus gelijk door naar mijn tips, zonder lange aanloop.

 

Tip 1: focus niet op zo veel mogelijk verkeer, maar op zo veel mogelijk conversie

‘Vroeger’ was het slim om blogs te schrijven over alles dat maar op enige manier gelinkt was aan je aanbod. Je trok dan figuurlijk een grote cirkel om jouw aanbod heen en schreef blogs over elk mogelijke onderwerp dat daar ook maar een beetje op aansloot. Dit bood je de kans om vanuit Google veel verkeer naar je website toe te laten komen, en je weet maar nooit wat al die bezoekers vervolgens op je website gaan doen.

Anno 2024 is het slimmer om meer selectief te zijn bij de keuze van je onderwerpen. Schrijf vooral blogs over onderwerpen die direct te maken hebben met je betaalde (of je gratis) aanbod. Je vergroot daarmee de kans dat vanuit je blog een conversie ontstaat, oftewel: dat je bloglezer klant wordt, zich inschrijft voor je e-maillijst, contact met je opneemt of iets anders actief met je blog doet.

Zoals er influencers zijn met 1 miljoen volgers die nog niet een T-shirt van 10 euro kunnen verkopen, zo zijn er ook heel wat websites die 10.000den bezoekers trekken, maar nog geen 100 euro omzet per maand weten te maken. Laat dat niet jouw doel zijn: ga voor een website die ook met relatief weinig bezoekers een goede omzet voor jou maakt.

 

Tip 2: kijk niet naar het zoekvolume, maar naar de hoeveelheid concurrentie

Hoe meer mensen naar een onderwerp googelen, hoe beter, toch? Nou, niet altijd, want wat gebeurt er bij een onderwerp waar veel mensen naar googelen? Juist, dan zijn er ook veel websites die op die zoekterm goed gevonden willen worden. Veel concurrentie dus. Grote kans dat maar een heel klein deel van al die googelaars naar jou toe komt.

Staar je daarom niet blind op zoektermen die heel vaak worden ingetypt in Google. Je kunt veel beter focussen op zoektermen waar minder vaak op gegoogeld wordt, waarop de concurrentie laag is én die precies door jóuw ideale klant worden ingetypt.

‘Ondernemen zonder social media’ is bijvoorbeeld zo’n voor mij interessante zoekterm die aan deze drie criteria voldoet – en waar ik goed op gevonden word. Welke zoekterm en bijbehorend blogonderwerp kun jij vinden?

 

Tip 3: plaats een call to action in het midden van je blog

‘Nice girls don’t get the corner office’ is de titel van een boek over hoe je als vrouw carrière maakt. Je hoeft dit boek niet te lezen (heb ik ook niet gedaan), het gaat me om de titel. Als jij altijd maar lief en voorzichtig bent, of wel heel veel geeft en zelden iets vraagt, dan gebeurt er niet zo veel in je bedrijf.

Je doet mensen niet iets vervelends aan als je ze in jouw blog ook iets vraagt, bijvoorbeeld om naar jouw aanbod te kijken of om een e-mailadres te geven in ruil voor een e-book. Ze zijn uit vrije wil op jouw blog en ze hebben zelf de keuze om wel of niet op jouw uitnodiging in te gaan.

Omdat mensen anno 2024 op een wat andere manier lezen dan tien jaar geleden, is het slim om een uitnodiging (call to action) aan jouw lezer niet altijd maar heel bescheiden helemaal onderaan je blog te zetten. Plaats ‘m ook eens lekker opvallend na vijf of zes alinea’s in je blog, zodat je lezers beter zien waar je hen voor uitnodigt.

 

Tip 4: wissel het schrijven van nieuwe blogs af met het updaten van oude blogs

‘Schrijf elke week een blog, dan ga je vanzelf klanten uit Google krijgen’. Een paar jaar geleden was dit een prima advies – maar tegenwoordig kan echt iedereen meerdere blogs per week publiceren. Je hoeft er niet eens voor te kunnen schrijven, je moet alleen even aan Chat GPT of Gemini vragen of die het werk voor jou wil doen.

Het was Google een doorn in het oog dat er in het afgelopen jaar zo veel gemakzuchtig gemaakte blogs gepubliceerd zijn – daarom heeft Google recent een update aan zijn algoritme gedaan. Blogs waar te veel invloed van Chat GPT in zit kelderen nog sneller in Google dan het imago van Ajax in het afgelopen jaar (sorry voor de Ajax-fans).

Tegenwoordig besteed je jouw blogtijd vele malen slimmer als je het schrijven van nieuwe blogs afwisselt met het updaten van oude blogs. Kies daarvoor vooral jouw 20% blogs die het nu al goed doen in Google uit. Ook al zijn ze al goed, kijk hoe je ze nóg beter kunt maken en zo nog meer bezoekers en klanten uit Google gaat halen. Kies voor kwaliteit (verbeteren wat je al hebt) boven kwantiteit (alleen maar produceren).

 

Tip 5: durf verouderde blogs met pensioen te sturen

Sommige mensen bezitten het talent dat ze dingen die ze niet meer nodig hebben gemakkelijk weg kunnen gooien. Anderen denken aan alle herinneringen die eraan verbonden zijn en bewaren het toch nog maar even.

Als jij al wat langer blogt, heb je ongetwijfeld blogs die verouderd zijn, niet meer passen bij wat jij nu doet, die je ooit schreef met de verwachting dat ze veel gelezen zouden worden maar die zelden tot nooit gevonden werden, enzovoort. En je hebt tijd gestoken in het schrijven van die blogs.

Ik heb ze ook hoor: blogs uit de tijd dat ik nog een membership runde, ook schreef over Facebook en Instagram en net bezig was met het opbouwen van mijn nieuwe bedrijf. #nostalgie. En toch moeten ze weg. Want Google wil anno 2024 samenhang zien tussen jouw blogonderwerpen. En Google heeft liever dat er een minder groot aantal blogs op jouw website staat, maar dat ze wel allemaal up-to-date en inhoudelijk goed zijn, en regelmatig nieuwe lezers trekken.

In een webinar van Neil Patel dat ik deze week volgde werd gesproken over je blogs met pensioen sturen. Zelf schreef ik onlangs over de snoeischaar in je blogs zetten, wat op hetzelfde neerkomt. Doe het, het komt de gemiddelde kwaliteit van je blogs ten goede – en daarmee ook het aantal mogelijke klanten dat jij vanuit Google op je website mag verwachten.

 

WIL JIJ REGELMATIG NIEUWE KLANTEN EN OMZET UIT GOOGLE?

Kom dan op maandag 22 april naar mijn laagdrempelige online Klanten uit Google Workshop. In een paar uurtjes hoor je alles dat jij nodig hebt om klanten via Google naar jou toe te laten komen. Ik bekijk voorafgaand aan de workshop jouw website, zodat je écht bruikbare tips krijgt.

Boek hier jouw plekje bij de Klanten uit Google Workshop, je hebt het met één extra klant uit Google al terugverdiend.