Statistieken van je website, welke zijn belangrijk om te groeien? - Ik help jou online

Vergelijk jezelf alleen met jezelf. Want dat is de meest eerlijke vergelijking die je in het ondernemerschap kunt maken. Maar als je dan aan de hand van je eigen cijfers gaat onderzoeken of je goede stappen aan het zetten bent om (meer) klanten uit je website te halen, op welke cijfers let je dan zoal? In dit artikel geef ik je handvaten.

 

Ik weet het: in deze online tijd is het makkelijk en erg verleidelijk om jezelf met anderen te vergelijken. ‘Hoe doe ik het ten opzichte van een ander? Zijn we ongeveer even ver of is die ander verder dan ik? En als dat laatste het geval is, hoe komt dat dan?’

Als je dit soort vergelijkingen wel eens maakt, dan weet je ongetwijfeld ook dat je behoorlijk onzeker kunt worden van jezelf vergelijken met anderen. Terwijl het tegelijk vaak een niet al te realistische vergelijking is, want wat weet jij eigenlijk van wat die ander gedaan heeft om zo ver te komen?

Het kan goed zijn dat die ander al langer bezig is dan jij, meer geprobeerd en daardoor meer geleerd heeft dan jij, meer in zichzelf en in goede hulp geïnvesteerd heeft dan jij, en zo kan ik nog wel even doorgaan. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat je aan de buitenkant (online dus) alleen maar het mooie en succesvolle plaatje ziet, niet de minder mooie kanten die meestal ook deel uitmaken van het succes.

Ik wil je dus aanmoedigen om jezelf vooral met jezelf te vergelijken. Ook als het gaat om je website en daar klanten uit krijgen. Want hoe jij het zelf nu doet ten opzichte van een jaar geleden, en hoe je er over een jaar voor zult staan ten opzichte van nu, dat heb je wél in de hand. In het vervolg van dit artikel neem ik daarom een aantal cijfers met je door waarop jij jezelf kunt vergelijken met jezelf als het gaat om klanten halen uit je website.

 

Cijfer 1: het aantal bezoekers aan je website

Eerder deze week sprak ik een klant die, voordat hij begon aan de VIP-sessie die hij met mij had, even had opgezocht hoeveel bezoekers zijn website tot nu toe in 2021 had getrokken en hoeveel dat er in dezelfde periode in 2020 waren. Hij ontdekte op deze manier dat het er in 2020 ongeveer 23.000 waren geweest en in 2021 in dezelfde periode 36.000. Een mooie stijging dus.

Dit zijn getallen die je op kunt zoeken in Google Analytics, een gratis service van Google die je inzage geeft in wat er op je website gebeurt. Het is goed om hier af en toe eens naar te kijken, ook als je website nog een relatief laag aantal bezoekers trekt, Want ook dan heb je de kans om jezelf te verbeteren. Van 100 naar 110 bezoekers per maand gaan is immers net zo goed een verbetering als van 9.000 naar 10.000 bezoekers gaan. En ook blij kunnen zijn met kleine stapjes is een belangrijk onderdeel van groeien als ondernemer.

Als je Analytics gebruikt, kijk dan eens of er groei zichtbaar is in het aantal websitebezoekers dat jij per maand trekt. Houd daarbij ook rekening met natuurlijke schommelingen gedurende het jaar. Zo heb ik zelf in de wintermaanden over het algemeen meer websitebezoekers dan in de zomermaanden. Mijn cijfers voor mei 2021 vergelijk ik dan ook niet met januari 2021, maar met mei 2020. Bij jou kan er, afhankelijk van hoe de vraag naar jouw aanbod gedurende het jaar fluctueert, ook zo’n logisch te verklaren schommeling zijn. Maar over het algemeen is het de bedoeling dat je een groei ziet in je cijfers, op voorwaarde natuurlijk dat je af en toe (of regelmatig) omkijkt naar je website.

 

Cijfer 2: het aantal websitebezoekers vanuit Google

Als je binnen Google Analytics doorklikt naar het gedeelte Acquisitie, en dan naar het overzicht daarvan, zie je ook waar jouw websitebezoekers vandaan komen. Je ziet of ze jouw website via social media vinden, door direct je websiteadres in te typen, door verwijzingen van anderen of dat ze via Google op je website terechtkomen.

Ideaal gezien vormt Google (organic search heet dat binnen Analytics) het grootste gedeelte van het taartdiagram dat je te zien krijgt. Waarom? Omdat je verkeer vanuit Google het makkelijkste kunt laten groeien zonder dat je daar continu tijd (en eventueel geld) in moet steken.

Houd daarom niet alleen bij hoeveel bezoekers je per maand vanuit Google krijgt, maar ook welk percentage dat vertegenwoordigt in het totaal aantal bezoekers dat jouw website weet te vinden. De bezoekers vanuit Google zijn immers volledig uit zichzelf naar jouw website op zoek gegaan en bij jou terechtgekomen. Dat zijn de fijnste bezoekers om te hebben, zeker als je streeft naar een bedrijf waarin jij zo vrij mogelijk bent. Moet jouw bedrijf het vooral hebben van bezoekers via social media, en wil je dat vooral ook zo houden, dan zul je daar veel meer tijd in moeten steken.

 

Cijfer 3: het aantal websitebezoekers dat interactie met jou vertoont

Bezoekers op je website krijgen is natuurlijk leuk, maar uiteindelijk wil je dat ze klant bij je worden. Zo simpel is het. Daarom mag je ook letten op het aantal websitebezoekers dat een interactie met jou vertoont en dus ofwel direct klant bij jou wordt, ofwel een signaal afgeeft om in de toekomst wellicht klant te worden.

Onder interactie versta ik onder andere natuurlijk het kopen van jouw aanbod. Maar ook contact met je opnemen om een vraag te stellen over je aanbod en inschrijven voor je e-maillijst horen bij interactie. Dit wordt immers gedaan door mensen die nu nog niet meteen een aankoop doen, maar dat in de (nabije) toekomst wellicht of zelfs waarschijnlijk wel zullen doen.

Tel eens bij elkaar op hoeveel mensen in de afgelopen maand ofwel jouw aanbod hebben gekocht, ofwel een van de andere hierboven genoemde interacties met jou hebben vertoond. Houd ook dit getal per maand bij, zodat je kunt nagaan of daar een stijgende lijn in zit. Zie je die opwaartse lijn niet, dan is dat vaak een signaal dat jij op je website nog beter mag aangeven welke acties bezoekers kunnen ondernemen en/of dat je nog beter mag worden in copywriting, oftewel: het schrijven van teksten die bij jouw bezoekers het verlangen oproepen om in actie te komen.

 

Cijfer 4: de laadsnelheid van je website

Snelheid is online een van de belangrijkste elementen. Online heeft vrijwel iedereen een korte aandachtspanne, en als dingen dan niet snel gaan, haken mensen af. Ook de snelheid waarmee je website laadt is daarom erg belangrijk. Zeker nu Google in mei 2021 een nieuwe update heeft gedaan, de Core Web Vitals Update, die voornamelijk in het teken staat van snelheid.

Als je website net nieuw (opgeleverd) is, zit het over het algemeen wel goed met de snelheid. Maar naarmate je dingen op je website gaat aanpassen of toevoegen, kan het zijn dat de snelheid achteruit gaat. Daarom is het slim om ook dit goed bij te houden. Want als twee websites inhoudelijk even goed zijn, zal Google de website die het snelste laadt altijd voorrang geven.

Een website waar je na kunt gaan hoe snel jouw website is, is gtmetrix.com. Je krijgt daar ook meteen handige tips om de snelheid van je website te verbeteren. Omdat snelheid niet mijn echte expertise is, en ik af en toe wel even na wil gaan of mijn website er op dat vlak nog goed voor staat, heb ik Margriet van Buro Rader hier afgelopen week naar laten kijken. Gelukkig liet zij mij weten dat het met de snelheid van mijn website nog steeds goed zit. Kijk ook eens hoe dit voor jouw website zit en wees scherp op het snel houden van je website.

 

Mag jouw website beter gevonden worden in Google?

Doe dan van 7 tot en met 11 juni mee aan mijn Word gevonden in Google Bootcamp. Je leest hier alles over wat je gedurende de Bootcamp gaat leren en kunt je alvast inschrijven voor de interesselijst.