Als je online een groeiende stroom klanten wilt krijgen kun je globaal op twee dingen inzetten: het vergroten van je online zichtbaarheid of flink werken aan de groei van je vindbaarheid. Een combinatie van die twee is natuurlijk nog beter, maar niet iedereen heeft daar de tijd en zin voor. Daarom in dit artikel een vergelijking tussen zichtbaarheid en vindbaarheid op een aantal belangrijke aspecten, waarbij ik steeds tien punten over beide zal verdelen.

Ronde 1: Hoeveel tijd gaat erin zitten?

Als jij online op wilt vallen, en dus inzet op zichtbaarheid, kies je vaak een of meer social mediakanalen waar je actief wordt. Als je zo’n kanaal echt serieus in wilt zetten om bekendheid en klanten te krijgen plaats je daar vervolgens regelmatig berichten. Om vervolgens een vertrouwensband met potentiële klanten op te bouwen is het meestal nodig dat je meer doet dan het plaatsen van berichten op social media alleen. Dus ga je ook bloggen, podcasts of video’s maken, Story’s op Instagram of (live) video op Facebook, of nog iets anders. Daardoor komen de klanten.

Hoeveel tijd hierin gaat zitten bepaal je zelf. Als jij vol in durft te zetten op twee dingen die jou veel online zichtbaarheid geven hoef je hier niet eens zo veel tijd per week aan kwijt te zijn. Maar veel ondernemers durven dit niet en doen daarom veel verschillende dingen naast elkaar. Dat kost veel meer tijd. Ben je minder consequent in je zichtbaarheid, en laat je dus in periodes veel van je horen en in andere periodes weinig, dan kost zichtbaar zijn je minder tijd, maar laat het resultaat ook veel langer op zich wachten (maar daarover straks meer).

Als jij online goed gevonden wilt worden, en dus inzet op vindbaarheid, ga je met je website aan de slag. Je zorgt dat je websitepagina’s goed vindbaar zijn en gaat meestal ook bloggen om nog beter gevonden te worden in Google, het liefst elke week. Ook social mediakanalen als Pinterest, Google Mijn Bedrijf en YouTube kun je inzetten om de vindbaarheid van je bedrijf te vergroten. Vervolgens is het ook belangrijk dat jouw websiteteksten aanspreken, uitnodigen om op de website te blijven én om te gaan kopen. Omdat bijna geen enkele websitebezoeker tijdens zijn eerste bezoek aan de site al klant wordt, is het vaak ook slim om vanaf je website een e-maillijst op te bouwen.

Ook hier bepaal je zelf hoeveel tijd erin gaat zitten. Wel is het bij vindbaarheid zo dat als dingen eenmaal goed staan, en er dus voor zorgen dat potentiële klanten jou goed weten te vinden, of dat je elke dag nieuwe mensen op je e-maillijst krijgt, je er dan deels weinig omkijken meer naar hebt. Als je bezig bent met vindbaarheid kun je bepaalde taken op een gegeven moment afvinken als ‘goed voor elkaar’.

Punten: een licht voordeel voor vindbaarheid omdat het resultaat daarvan gewoon doorloopt als jij er een paar weken vakantie van neemt, 6 punten versus 4 voor zichtbaarheid

 

Ronde 2: Hoe makkelijk bouw je je bekendheid uit?

Als je inzet op zichtbaarheid, en met name als je dat via social media doet, is het meestal eenvoudig om zelf je bekendheid uit te bouwen. Op Facebook doe je dat door te netwerken in relevante groepen waar jouw doelgroep zich bevindt, op Instagram door zelf mensen te gaan volgen die jouw ideale klant zijn, op LinkedIn door interessante mensen een connectieverzoek te sturen, enzovoort.

Zet je in op vindbaarheid, dan is het wat lastiger om jouw doelgroep zelf naar je website te brengen. Wel zijn er online allerlei hulpmiddelen beschikbaar om het zoekgedrag van jouw potentiële klanten te achterhalen en er zo voor te zorgen dat ze je gaan ontdekken. Als dat eenmaal bij de eerste mensen gelukt is, zullen de anderen daarna vanzelf volgen.

Punten: een voordeeltje voor zichtbaarheid, 6 punten versus 4 voor vindbaarheid  

 

Ronde 3: Hoe snel zie je resultaat in de vorm van klanten en omzet?

Als je zichtbaarheid goed aanpakt kun je daar binnen een week nadat je begint al klanten door krijgen. Maar dan heb je wel lef nodig. Bijvoorbeeld het lef om jezelf vanaf het begin meteen veel op video te laten zien, het lef om anderen (die al een veel grotere bekendheid hebben) te vragen om samen te werken, het lef om potentiële klanten 1 op 1 te laten weten hoe je ze kan helpen, enzovoort. Heb je niet zo’n grote portie lef, dan moet je wat langer wachten voordat je resultaat ziet, maar gaat het – als jij bereid bent je obstakels te overwinnen – vanzelf ook naar je toe komen.

Als je vindbaarheid inzet duurt het meestal iets langer voordat je daar resultaat van mag verwachten. Google heeft even tijd nodig om de verbeteringen aan je website goed op te pikken. Een grote stroom bezoekers via Google bouw je geleidelijk op, en daarmee volgt ook een steeds snellere groei van je e-maillijst en van het aantal klanten dat je uit je website krijgt. Het kost even wat werk, maar op een gegeven moment heb je een sneeuwbaleffect gecreëerd. Daarbij helpt het overigens mee als je toch ook een vleugje zichtbaarheid aan je website toevoegt: in de vorm van een persoonlijk geschreven Over mij-pagina bijvoorbeeld.

Punten: een duidelijke winst voor zichtbaarheid, 7 punten versus 3 voor vindbaarheid

 

Ronde 4: Hoe spannend is het om te doen?

Alles wat nieuw is, is eerst even spannend en misschien ook lastig. Maar, zoals de Amerikaanse Marie Forleo altijd zo mooi zegt: ‘Everything is Figureoutable’, oftewel: van alles kun je uitvogelen hoe het werkt. Blijft over dat het spannend is om te doen.

Hier moeten de meeste ondernemers bij het werken aan je zichtbaarheid meer drempels overwinnen dan bij werken aan je vindbaarheid. Blogs schrijven en nieuwsbrieven versturen kan in het begin ook spannend zijn, maar daar wen je vaak snel aan. Jezelf laten zien op video, in een Instagram Story, in een Facebook Live, in een webinar, of in een andere vorm op beeld, daar komen vaak meer kriebels in je buik bij kijken. En ik hoor ook van veel ondernemers dat ze het spannend vinden om op LinkedIn te posten, omdat dan oud-collega’s uit je vorige loopbaan ook mee kunnen lezen.

Op het pad van zichtbaarheid liggen dus duidelijk meer uitdagingen. Toch kan het heel erg de moeite waard zijn om die aan te gaan, omdat niet alleen je omzet ervan groeit, maar ook jij als mens.

Punten: niettemin krijgt vindbaarheid hier duidelijk de meeste punten als het minst spannend om te doen: 7 versus 3 voor zichtbaarheid

 

Ronde 5: Hoeveel geld kost het?

Tot slot nog kort iets over de hoeveelheid geld die het kost om met vindbaarheid of zichtbaarheid klanten te trekken. Mijn ervaring is dat je bij allebei zowel zonder er een euro in te steken als door er wel geld aan uit te geven goede resultaten zult zien. Als we het dan over zichtbaarheid hebben, kan het de moeite lonen om bijvoorbeeld te adverteren op Facebook of Instagram. Maar dat heeft eigenlijk alleen zin als je eerst op de organische manier (dus zonder te betalen) een trouwe fanbase hebt opgebouwd. Als je al eerder gaat adverteren zijn de resultaten vaak teleurstellend.

Met adverteren om je vindbaarheid te vergroten heb ik zelf nog weinig ervaring. Maar in dat geval kun je kiezen voor een investering in Google Adwords om meer verkeer naar je website te krijgen en daar vervolgens meer klanten uit te halen. Hier zet je vooral in op bepaalde zoekwoorden die jouw ideale klant (naar jouw verwachting) gebruikt om in Google te zoeken.

Bij beide vormen van adverteren zijn eigenlijk dezelfde vragen belangrijk: Is het het juiste moment om te adverteren? Weet je heel duidelijk wie je wilt bereiken met je advertentie? En raakt de tekst van jouw advertentie – of bij Adwords de tekst op je website – jouw ideale klant in het hart, zodat je niet alleen maar extra bereik, maar ook meer klanten krijgt?

Punten: ik denk dat het elkaar niet zo veel ontloopt, als je het maar echt goed aanpakt: 5 punten voor allebei dus

 

De einduitslag: gelijkspel

Zichtbaarheid en vindbaarheid eindigen in deze analyse op een verrassend gelijkspel. Waarbij ik moet zeggen dat bij de ene ondernemer, die graag snel resultaat wil en zichzelf makkelijk zichtbaar durft te maken, de uitkomsten van ronde 2 en 3 de doorslag mogen geven. Tegelijk mag de ondernemer die liever niet zo op de voorgrond staat en die toe wil werken naar een punt waarop alles ook doordraait als jij een tijdje vakantie neemt vooral de uitkomsten van ronde 1 en 4 laten meewegen. Kijk vooral ook goed wat past bij jouw persoonlijkheid en bij je doelen en dromen voor de korte (bijvoorbeeld snel resultaat) en langere termijn (bijvoorbeeld veel vrijheid). Om die reden heb ik zelf vanaf het begin van mijn ondernemerschap vol ingezet op zichtbaarheid en bouw ik nu aan een sterkere vindbaarheid.

 

Kun jij hulp gebruiken om zichtbaarder of vindbaarder te worden?

Doe dan in de week van 20 januari mee aan de Open Huis Actie in mijn Ik help jou online Academie. Daar vind je stap-voor-stap trainingen die jou helpen zichtbaarder of vindbaarder te worden bij jouw toekomstige klanten, én om daar vervolgens ook echt klanten van te maken. Je mag volgende week gratis of bijna gratis kennismaken met deze trainingen. En je krijgt er ook nog een cadeau bij dat jou structureel helpt om meer zichtbaar en/of beter vindbaar te worden.

Doe hier mee aan de Open Huis Actie

 

× .