Mailtjes van Mollie ontvang ik altijd graag. Ze gaan namelijk bijna altijd over betalingen die ik via mijn website heb ontvangen – en dus over nieuwe klanten die ik verder mag helpen met mijn waardevolle aanbod. Mollie Payments is een van de diensten die je kunt gebruiken om online betalingen via je website te ontvangen. In dit artikel geef ik je er uitleg over.

 

Naast Mollie heb je natuurlijk ook andere mogelijkheden om nieuwe klanten de kans te geven om direct op jouw website een online betaling te doen. Met die andere mogelijkheden ben ik echter te weinig bekend om jou er meer over te vertellen. Vandaar dat ik in dit artikel de focus leg op Mollie Payments.

 

Online betalingen ontvangen met Mollie

Om betalingen via Mollie te kunnen ontvangen, moet je je eerst registreren als nieuwe gebruiker. Daarvoor vraagt Mollie een aantal gegevens van jou, waarbij het vooral belangrijk is dat je een zakelijke gebruiker bent met een eigen bedrijf, een btw-nummer en een zakelijke bankrekening. Als je door de ‘keuring’ heen bent, kun je daadwerkelijk beginnen met het ontvangen van betalingen.

Binnen Mollie kun je jouw klanten verschillende betaalmethoden aanbieden: bijvoorbeeld om te betalen met Ideal, met Paypal, met MrCash (België) of met een creditcard. Dit is extra fijn als je (net als ik) ook klanten hebt die in het buitenland wonen en die dus niet altijd met Ideal kunnen betalen.

Ook heb je de mogelijkheid om klanten per automatische incasso te laten betalen. Dit is bijvoorbeeld handig als jij op je website abonnementen of memberships wilt verkopen, of als je net als ik aan jouw klanten ook de mogelijkheid biedt om te betalen in termijnen. Het instellen van betalingen per automatische incasso geeft je dan veel rust.

 

Mollie koppelen aan andere software of platforms

Mollie kun je ook laten samenwerken met andere software of platforms waar je daadwerkelijk jouw te verkopen diensten of producten aanmaakt. Zo kun je het bijvoorbeeld koppelen met het voor webshops veelgebruikte Woocommerce.

Zelf heb ik Mollie gekoppeld aan de Shoppingcart van Autorespond. Zo kan ik binnen Autorespond nieuwe producten aanmaken, in WordPress betaalknoppen maken waar een link naar die producten achter zit en vervolgens via Mollie de betalingen ontvangen. Als je hier een voorbeeld van wilt zien, kijk dan even op deze pagina. Het stukje dat je daar onder Betaalmethode ziet staan is afkomstig van Mollie, de presentatie van de betaalpagina als geheel is gemaakt binnen Autorespond.

Hoe de koppeling voor jou werkt moet je even uitzoeken afhankelijk van de software of het platform waar jij mee werkt. Bij Autorespond ben ik uitgebreid geholpen om de betaalmogelijkheden op mijn website goed in te richten en ik denk dat die hulp bij de meeste platforms wel beschikbaar is, ook voor jou.

 

Hoe werkt het ontvangen van betalingen?

Op het moment dat iemand iets koopt op jouw website, ontvang je daarover direct een mailtje van Mollie – of een pushmelding vanuit de Mollie-app, maar net wat jij wilt. In het mailtje staat het bedrag waarvoor je iets verkocht hebt, plus de gegevens van de klant en om welk verkocht product (of producten natuurlijk) het gaat.

Ook in het Mollie Dashboard kun je wanneer je maar wilt inloggen om te kijken welke betalingen je recent ontvangen hebt en of ze al zijn uitbetaald. Inloggen op het dashboard doe je heel eenvoudig vanaf de homepage van Mollie. Je ziet daar onder het tabblad Transacties alle transacties staan die recent via jouw website hebben plaatsgevonden.

Bij elke transactie zie je ook staan wat de Status is. Zie je daar Betaald staan, dan is de betaling door de klant al gedaan, maar de uitbetaling aan jou nog niet. Zie je in je dashboard bij de status Uitbetaald staan, dan is zowel de betaling van de klant als de uitbetaling van Mollie aan jou inmiddels gedaan.

 

Uitbetalingen van Mollie ontvangen, hoe werkt dat?

Uitbetalingen aan jou doet Mollie standaard twee keer per week. Misschien kun je dit ook anders instellen, dat weet ik eigenlijk niet, maar ik ontvang mijn betalingen altijd op dinsdag en vrijdag (tenzij één van deze dagen op een feestdag valt).

Mollie stuurt mij hier ook altijd een mailtje over, zodat ik weet dat er weer een nieuwe uitbetaling aankomt op diezelfde dag. Meestal krijg je de mails over uitbetalingen tussen 10.00 en 12.00 uur en wordt de uitbetaling naar jouw zakelijke bankrekening dan ergens tussen 12.00 en 17.00 uur gedaan.

Als je uitbetalingen van Mollie ontvangt, dan gaat dit over het algemeen om de producten of diensten die jij in de paar dagen daarvoor via jouw website hebt verkocht. Heb je ook betalingen via creditcard en/of automatische incasso ontvangen? Dan weet ik uit eigen ervaring dat de uitbetaling daarvan vaak iets langer dan twee of drie dagen op zich laat wachten. Houd daar rekening mee als je de uitbetalingen ziet die je van Mollie ontvangt.

 

Welke kosten betaal je aan Mollie zelf?

Online betalingen ontvangen rechtstreeks vanaf je website zorgt natuurlijk voor veel gemak. Dat was voor mij in elk geval de belangrijkste reden om de overstap van het handmatig versturen van facturen naar het ontvangen van betalingen met Mollie Payments te maken.

Als je Mollie wilt gebruiken, betaal je daarvoor geen aansluitkosten. Wel betaal je een vast bedrag per transactie. Voor een betaling via Ideal is dat op dit moment 29 cent per transactie, voor een betaling via Paypal 10 cent per transactie en voor een betaling per creditcard ongeveer 25 cent per transactie. Deze transactiekosten houdt Mollie al in op het moment dat jij een uitbetaling ontvangt. Eén keer per maand ontvang je een (dan al betaalde) factuur voor je transactiekosten.

 

Heb je vragen over het mogelijk maken van online betalingen via je website?

Ik ben geen specialist als we het hebben over Mollie of het ontvangen van online betalingen in het algemeen, maar als ik je hierbij kan helpen met de kennis die ik heb, dan doe ik dat graag. Stel in dat geval je vraag even hieronder in een reactie op dit artikel.