Als je online klanten wilt krijgen voor jouw bedrijf, dan moeten potentiële klanten jouw bedrijf kennen, een klik met je hebben en vertrouwen in je hebben. Dat eerste aspect spreekt voor de meeste ondernemers wel voor zich. Maar vooral dat middelste aspect, die klik maken, is iets waar ik veel ondernemers mee zie worstelen. Want dat betekent dat je meer moet laten zien van jezelf als de persoon die jouw mooie bedrijf runt. Maar hoe persoonlijk moet dat eigenlijk zijn? In dit artikel geef ik je er antwoord op.

 

Vorige week gaf ik vijf dagen lang een gratis training, Schrijf teksten die klanten trekken. Ik leerde mijn deelnemers dat je goed moet worden in het schrijven van vier typen teksten als je online meer klanten wilt aantrekken: persoonlijke teksten, teksten waarin jij jouw volgers inspireert, teksten waarin je kleur bekent en laat zien waar jij anders of beter in bent dan je collega’s en verkoopteksten waarin jij jouw aanbod op een aantrekkelijke manier presenteert – waarbij je niet het vliegtuig verkoopt, maar de bestemming.

Elke dag kregen mijn deelnemers een schrijfopdracht. Zo was er ook een dag waarop ze een persoonlijk verhaal mochten delen. Sommige deelnemers schreven een heel luchtig verhaal, bij anderen werd het heel persoonlijk, omdat ze voelden dat dat verhaal er op dat moment uit mocht. Zo schreef een deelneemster over hoe ze al op jonge leeftijd haar vader verloor en welke impact dat had op de keuzes die ze daarna in haar leven had gemaakt. Een andere deelneemster schreef over hoe ze al jong in een pleeggezin terechtkwam en dat haar heel erg gevormd had, en weer een ander over hoe ze zich in haar jeugd altijd een buitenbeentje had gevoeld.

Indrukwekkende verhalen, die mij en ook de andere deelnemers heel erg raakten en ontroerden. Maar ik merkte bij een deel van mijn deelnemers ook iets anders. Want persoonlijke teksten schrijven, betekent dat dan dat je meteen alles moet delen? Dat je ook dingen bloot moet geven die heel privé voelen, bijvoorbeeld op social media, in je blogs en in je nieuwsbrieven?

 

Persoonlijk schrijven mag ook luchtig zijn

Nee, dat is niet per definitie wat ik bedoel met dat je meer persoonlijke teksten mag schrijven. Waarbij ik meteen wil zeggen dat ik veel bewondering heb voor ondernemers die toch zulke persoonlijke teksten durven te schrijven. Omdat ik het zelf af en toe ook doe, en dan toch altijd met een lichte kriebel in mijn buik, totdat de eerste mooie reactie binnenkomt.

Maar persoonlijk schrijven kan ook heel luchtig zijn. Het belangrijkste is dat jij iets van jezelf laat zien, of het nu gewoon jouw mooie kanten zijn of de meer heftige dingen die je hebt meegemaakt. Of het nu iets uit jouw alledaagse leven is of iets groots dat je leven heeft veranderd. Met de tips hieronder hoop ik je te inspireren om op jouw manier meer persoonlijke teksten te schrijven, zodat de mensen die jou online volgen je echt kunnen leren kennen en een klik met je krijgen. En jij vervolgens meer klanten krijgt.

 

Tip 1: Willen je kinderen en partner niet in jouw verhalen? Je huisdieren vast wel

Deze week had ik een mooi gesprek met een onderneemster die bij collega’s zag dat zij hun hele gezin meenamen in de verhalen die ze online met hun volgers delen. Maar dat is iets dat jij misschien helemaal niet wilt, of waar je je kinderen en je partner echt niet enthousiast voor krijgt. Weet dat jullie daarin altijd zelf de grens mogen bepalen. Het belangrijkste is dat mensen jou leren kennen. Ja, en misschien is het dan ook leuk als ze mensen om jou heen leren kennen, maar alleen als dat voor jou en voor hen goed voelt.

Wil je toch meer leven in je verhalen brengen en heb je huisdieren? Laat hen dan een rol spelen in je verhalen. Van mijn katten weet ik dat die daar geen enkel bezwaar tegen hebben. 😉 En wist je dat zelfs de Obama’s het zo aanpakten in de tijd dat ze nog in het Witte Huis woonden? In de biografie van Michelle Obama las ik onlangs dat hun dochters op een gegeven moment geen zin meer hadden om altijd een rol te spelen in de persoonlijke verhalen die naar buiten werden verteld om het menselijke beeld van de president en zijn vrouw te schetsen. En toen werden in de verhalen gewoon de dochters vervangen door de twee honden van de Obama’s.

 

Tip 2: Vertel hoe jij iets maakt of doet

De dingen die jij dagelijks doet in jouw bedrijf zijn voor jou waarschijnlijk heel gewoon. Je staat er niet eens bij stil dat anderen dit bijzonder vinden en er nieuwsgierig naar zijn. Maar dat is wel zo. Jouw fans en volgers vinden het heel leuk als jij een blik achter de schermen of een kijkje in de keuken geeft. Deel over iets dat jij maakt of doet in je dagelijks werk, zodat zij zien hoe jouw werkdagen eruitzien en wat je graag doet. Als je wat extra lef hebt, doe dit dan ook een keertje op video.

 

Tip 3: Vertel over een hobby van je

Deze week mailde ik met iemand die graag de workshop die ik dinsdag gaf wilde volgen, maar er niet live bij kon zijn omdat ze naar haar koor ging. Dat is een mooi voorbeeld van iets persoonlijks dat leuk is om te delen in je teksten. Vertel over waarom zingen een hobby van je is, neem je online volgers eens in een verhaal mee naar een repetitie of een optreden en vertel wat deze hobby voor jou betekent. Mensen die ook muzikaal zijn en/of graag zingen, zullen meteen een sterke klik met je voelen.

Zo ben ik zelf een enorme sportfan. Ik kijk vooral heel graag naar voetbal en wielrennen – een spannende etappe in de Giro d’Italia, daar zet ik graag mijn tv voor aan, en ik kan je precies vertellen wie er hoog in het klassement staan. Als jij geen sportliefhebber bent, dan zorgt dit kleine weetje er waarschijnlijk niet voor dat je een sterkere klik met mij krijgt. Maar als je wel ook net als ik van kijken naar topsport houdt, dan gebeurt dat wel.

Kortom: vertel eens iets leuks over een hobby die jij hebt.

 

Tip 4: Deel een mooi inzicht uit een gesprek

Iedereen heeft gesprekken. Met je partner, met je kinderen, met je ouders, met je collega’s, met de buurvrouw of buurman, met je klanten, enzovoort. Vertel eens over iets uit een gesprek dat jou is bijgebleven, waar jij een mooi inzicht of iets inspirerends uit hebt gehaald. Of juist over iets dat jij zei waardoor de ander een nieuw inzicht kreeg, want ook dan is het een persoonlijk verhaal. Dit hele blogartikel is ontstaan naar aanleiding van zo’n gesprek dat ik had, dus de inspiratie hiervoor is overal. 😉

 

Tip 5: Vertel over iets dat mis ging waar je achteraf om kan lachen

Laten we eerlijk zijn, bij iedere ondernemer gaat er wel eens iets mis. Alleen vertellen we er niet zo graag over. Sommige missers houd je het liefst voor jezelf, maar naar andere kun je na een tijdje een stuk luchtiger kijken. Misschien kun je er achteraf zelfs om lachen. Vertel eens iets uit die laatste categorie. Bijvoorbeeld over iets dat mis ging, maar je achteraf toch iets goeds opleverde. Zo stel je je wel een beetje kwetsbaar op, door te laten zien dat bij jou niet altijd alles goed gaat, maar laat je ook de goede afloop zien – wat voor jou dan weer prettig voelt.

 

Klanten kopen niet bij grijze muizen

Als jij in je teksten nooit iets persoonlijks vertelt en niets van jezelf durft te laten zien, dan is het lastig om online veel klanten op jouw mooie aanbod af te laten komen. Maar persoonlijke teksten schrijven en kleur bekennen, dat is wel een kwestie van durven. Heb jij daar hulp bij nodig, omdat je niet langer een grijze muis wilt zijn, maar een ondernemer die kleur bekent en met gemak online klanten aantrekt? Kijk dan op deze pagina.