Stel dat je net als ik meerdere dingen leuk vindt om te doen en jezelf daar ook in je ondernemerschap de ruimte voor geeft. Wat kun je dan doen om klanten van bedrijf A ook klant van bedrijf B te maken? En als je graag nieuw aanbod wilt creëren, wanneer zet je daar dan wel en niet een apart bedrijf B inclusief bijbehorende website en marketing voor op? In dit artikel deel ik mijn eigen ervaringen en tips met je.

 

Hoe maak je klanten van bedrijf A ook klant van bedrijf B?

Zelf heb ik in 2015 de switch gemaakt van mijn eerste naar mijn tweede bedrijf. In dat eerste bedrijf werkte ik als journaliste, daarna startte ik met de voorloper van Ik help jou online. In die periode heb ik niet echt actief dingen gedaan om klanten van bedrijf A mee te nemen naar bedrijf B. In bedrijf A werkte ik namelijk vooral voor uitgeverijen, terwijl ik me in bedrijf B ging richten op zelfstandig ondernemers – een heel andere doelgroep.

Wel zijn er uit mijn via bedrijf A opgebouwde netwerk verschillende mooie dingen voortgevloeid voor bedrijf B. Zo volg(d)en sommige oud-collega’s uit mijn journalistieke tijd trainingen bij mij in mijn nieuwe bedrijf, mocht ik dankzij een oud-hoofdredacteur met wie ik nog steeds contact heb een workshop geven voor een groep zelfstandig ondernemers en mocht ik een artikel met ‘krijg klanten uit je website’-tips schrijven voor een uitgeverij waarvoor ik eerder eindredactiewerk deed.

Met deze voorbeelden wil ik je inspireren om, als jij ook een bedrijf A had of hebt en nu een bedrijf B, zelf eens te kijken waar de gemene deler ligt tussen beide bedrijven. Weten de mensen die in bedrijf A jouw klanten, je collega’s of mensen uit jouw netwerk waren dat jij inmiddels bedrijf B gestart bent? Zo ja, welke samenwerkmogelijkheden liggen er dan? Ga je afwachten tot iemand uit jouw bedrijf A-netwerk spontaan op het idee komt om jou hiervoor te benaderen of ga je hierin zelf het initiatief nemen?

En als deze mensen nog niets of weinig weten over jouw nieuwe bedrijf B, hoe kun je hen hier dan op een leuke manier van op de hoogte brengen? Als ik in mijn training Continu klanten uit je website nieuwe deelnemers krijg die eerder een bedrijf A hadden en nu een bedrijf B, vraag ik hen altijd of ze (nog) een e-maillijst hebben die hoort bij bedrijf A.

Zo ja, dan heb je daar een gouden mogelijkheid om je netwerk van bedrijf A te vertellen over wat je nu met bedrijf B doet. Waarbij je gelijk het ‘Niet vooraf al invullen wie dat wel en niet interessant vindt’-principe mag toepassen. Maak iedereen uit je bedrijf A-netwerk deelgenoot van de nieuwe richting die je bent ingeslagen, want je weet nooit wie dat allemaal interessant vindt of wie iemand kent die dat interessant vindt. Grote kans dat je op deze manier mensen uit je bedrijf A-netwerk weer tegenkomt terwijl jij bedrijf B aan het op- of uitbouwen bent.

 

Heb je wel een bedrijf B nodig als je iets nieuws gaat doen?

Wat nu als je wel graag je aanbod uit wilt breiden, maar nog twijfelt of je voor dat nieuwe aanbod ook een afzonderlijk bedrijf op wilt zetten, inclusief eigen website en marketingkanalen? Ook dit is een vraag die regelmatig aan bod komt in gesprekken met mijn klanten.

Het eerste advies dat ik je hierin wil geven is: denk goed na over welke keuze je hierin maakt. Normaal ben ik een groot voorstander van snel knopen doorhakken, maar dit is er eentje waarvan ik vind dat je die weloverwogen moet maken. Als je namelijk kiest voor het opsplitsen in twee verschillende bedrijven, haal je jezelf meestal veel extra werk op de hals. En als je dan na een paar maanden tot de conclusie komt dat je dit toch wel binnen één bedrijf had kunnen doen, is al dat werk voor niets geweest. Dat is zonde van je tijd en ook van het eventuele geld dat je stopt in het opzetten van een extra bedrijf.

Ook hier kan ik uit eigen ervaring over meepraten. Toen ik met de voorloper van Ik help jou online begon, richtte ik mij in eerste instantie op Nederlandstalige ondernemers die in het buitenland woonden. Totdat ik in verschillende coachingstrajecten die ik volgde ook ondernemers leerde kennen die ‘gewoon’ in Nederland woonden en mijn hulp net zo goed konden gebruiken.

Dat was het moment dat Ik help jou online ontstond: een nieuw bedrijf met een nieuwe branding, nieuwe social mediakanalen, een eigen online Academie en een eigen website. Totdat ik me realiseerde dat ik voor beide bedrijven ongeveer dezelfde dingen deed en klanten op dezelfde manier kon helpen – en dat het voor het resultaat dat ze met mijn hulp konden bereiken niet uitmaakte waar op de wereld ze woonden.

Toen heb ik beide bedrijven samengevoegd onder de naam Ik help jou online – maar was er inmiddels wel heel wat tijd (en ook geld) verloren gegaan met dingen dubbel doen.

 

Wat is de beste keuze als je goed gevonden wilt worden in Google?

Doe jij echt twee verschillende dingen – zoals één van mijn klanten bijvoorbeeld én vrouwen helpt om hun hormonen weer in balans te krijgen én een chalet in Zwitserland verhuurt – dan is het slim om voor twee aparte bedrijven en twee afzonderlijke websites te kiezen. Dit zijn twee zulke verschillende dingen dat het in Google in je nadeel werkt als je ze samenbrengt binnen één website.

Maar bied je één soort diensten aan verschillende doelgroepen aan – zoals een klant van mij bijvoorbeeld zowel studenten als zelfstandig ondernemers als uitgeverijen kan helpen bij het (leren) schrijven van teksten – dan kan dat juist prima binnen één bedrijf en website. Je zou dan jezelf juist gaan tegenwerken in Google als je voor elke doelgroep een aparte website creëert.

Dat laatste geldt in principe ook als je één doelgroep hebt die jij met verschillende dingen kunt helpen. Daarbij is het wel belangrijk dat er een zekere samenhang is tussen aanbod A en aanbod B. In mijn geval bijvoorbeeld help ik ondernemers zowel met het krijgen van (veel) meer klanten uit hun website als met het krijgen van (veel) meer klanten uit hun lanceringen. De gemene deler in dat aanbod is online marketing. Over beide onderwerpen schrijf ik blogs en het is voor mij veel slimmer om dat op één website te doen dan op twee verschillende websites.

 

Meerdere vormen van aanbod en e-mailmarketing

Als je net als ik ook aan e-mailmarketing doet, dan kan het daar soms wel een grotere uitdaging zijn om mails aan verschillende doelgroepen tegelijk te sturen, of om mails over verschillende onderwerpen te sturen, aansluitend bij de verschillende vormen van aanbod die je hebt.

In mijn geval is het zo dat je mij het grootste gedeelte van het jaar over het krijgen van klanten uit je website hoort praten. Als ik in mijn mails iets over lanceren deel, let ik erop dat ik daar ook wat context bij geef: waarom heb ik het nu ineens over dit onderwerp? Ik kijk dan ook waar ik het kan verbinden aan het onderwerp ‘klanten krijgen uit je website’.

En inmiddels heb ik nog maar één ingangetje om via een gratis aanbod rond lanceren op mijn e-maillijst terecht te komen, dat ik binnenkort maar eens af ga sluiten. Zo weet ik straks zeker dat iedereen die nieuw in mijn e-mailwereld komt daar terecht is gekomen via iets dat met klanten krijgen uit je website te maken heeft en kan ik dat beschouwen als de gemene deler bij mijn e-maillezers.

Kijk voor jezelf, als dit voor jou van toepassing is, eens hoe jij het jezelf zo eenvoudig mogelijk kunt maken. Dus niet gelijk een heel nieuw bedrijf en/of een heel nieuw marketingsysteem optuigen als dat niet nodig is.

Weet dat ik zelfs mijn online pubquizzen (mijn in 2020 ontstane ‘hobbybusiness’) gewoon vanaf mijn Ik help jou online-website verkoop. Juist het feit dat het woordje ‘online’ al in de domeinnaam van mijn website zat maakte dat ik deze online pubquizzen extra snel goed kon laten scoren in Google. Als je niet weet dat ik deze pubquizzen aanbied zie je er niks van als je mijn website bezoekt. En als iemand een pubquiz bij mij koopt, schrijft die persoon zich zelfs wel eens in voor mijn ‘Ik help jou online e-maillijst’ of voor één van mijn marketingtrainingen. Kruisbestuiving ontstaat op meer plekken dan je denkt!

 

Hoeveel bedrijven en vormen van aanbod heb jij?

Leuk als je dat hieronder laat weten.