Wil jij in 2022 meer klanten uit je website halen? En kun je een aantal goede tips gebruiken om jouw plan van aanpak daarvoor te maken? Ik vroeg een aantal deelnemers aan mijn training Continu klanten uit je website waar zij in 2021 met succes hun focus aan gegeven hebben, zodat jij hun tips ook voor jezelf in de praktijk kunt brengen.

 

Tip 1: doe het niet alleen

Ga je in 2022 je eigen bedrijf starten, dan heb je veel keuzes te maken. Niet alleen voor je bedrijf in het algemeen, maar ook voor je website. Voedingscoach Elles van der Lingen van Eten met Elles kan daar over meepraten: “Ik ben in september begonnen en mijn tip zou zijn: volg een training of vraag hulp, ga niet in je eentje ploeteren. Een website is ingewikkelder dan je denkt. Het is een investering die je snel terugverdient.”

 

Tip 2: een goede voorbereiding is het halve werk

De tip van Corine van Dijk-den Ouden, die in haar bedrijf Swizzl zelf startende ondernemers begeleidt om een succesvolle start met hun bedrijf te maken, sluit mooi aan op die van Elles. “De tip die ik startende ondernemers wil geven is om goed van tevoren na te denken over welke service provider je voor je website gaat gebruiken en welk programma je wilt gebruiken om je website te (laten) bouwen en wat de mogelijkheden hiervan zijn.

Wat kun je zelf of wil je zelf doen, hoe handig ben jij met nieuwe systemen en wat laat je liever doen? Een goede voorbereiding is het halve werk. Vraag gerust rond bij medeondernemers hoe hun ervaring is en bekijk websites van ondernemers in jouw vakgebied. Wat spreekt je aan en wat niet? Hoe zou jij het anders aanpakken?”

 

Tip 3: verdeel je tijd anders

Als jij wilt dat je marketing in 2022 andere (lees: betere) resultaten op gaat leveren, dan ga je dat waarschijnlijk niet voor elkaar krijgen door precies dezelfde dingen op precies dezelfde manier te blijven doen. Als je continu druk blijft met dingen die eigenlijk niet voor je werken en/of waar jouw energie niet op zit, dan blijf je continu dezelfde resultaten zien – of in de meeste gevallen: juist niet zien.

Voeding- en hormoonexpert Wilma Huisman van Praktijk Hormoonbalans heeft daarom een mooie tip: “Je website gaat pas echt voor je werken als je ook daadwerkelijk je tijd die je anders in social media steekt nu in je website steekt. Onder het mom van: als je steeds hetzelfde blijft doen, krijg je meer van hetzelfde.”

 

Tip 4: ook kleine veranderingen kunnen al voor je werken

Regelmatig spreek ik ondernemers die bang zijn dat ze hun hele website om moeten gooien als ze die beter vindbaar willen maken in Google. Dat ze de teksten die ze met zo veel zorg vanuit hun gevoel geschreven hebben helemaal overhoop moeten halen om Google blij te maken. Dat alles op de schop moet. Maar dat is helemaal niet nodig.

Ook kleine veranderingen kunnen tot mooie resultaten leiden, weet ook Irma Meijer-Buelens, die in haar bedrijf Boeiende Trainingen coaches begeleidt die van 1-op-1 coachen over willen gaan naar het werken met groepen, inmiddels. “Ik heb in 2021 geleerd dat je niet altijd meteen hele nieuwe pagina’s hoeft te schrijven om het bereik te vergroten, maar dat het toevoegen van bepaalde zoekwoorden hier en daar (onder andere in de kopjes) al voor je kan werken.”

 

Tip 5: houd je website op een creatieve manier in beweging

Google houdt van websites die levendig zijn. Websites waarop regelmatig iets verandert worden vaker bezocht door Google. Ze komen of blijven daardoor makkelijker hoog in de zoekresultaten van Google.

Heb je een webshop, dan is die meestal automatisch al levendig doordat je er regelmatig nieuwe producten aan toevoegt. Heb je een ander type bedrijf, dan is regelmatig bloggen bijvoorbeeld een goede manier om je website levendig te houden. Marjolein van Velzen, eigenaar van bed & breakfast La Villonnière in Frankrijk, pakt het levendig houden van haar website ook heel slim aan. “Omdat Google het fijn vindt als je vaak je website verandert, heb ik een pagina met evenementen in onze buurt gemaakt. Die pas ik elke week aan. Handig voor de gasten van onze B&B om te weten wat er te doen is in de omgeving. En handig voor Google, want ik verander elke week wat aan de website.”

 

Tip 6: wees behulpzaam

Wanneer gaan mensen naar Google toe? Als ze ergens hulp bij nodig hebben. Die hulp kan bestaan uit het vinden van een antwoord op een vraag, het vinden van een oplossing voor een probleem, het vinden van iets dat je graag wilt hebben, enzovoort. Het is dus slim om te bedenken welke hulp jij met jouw aanbod, maar ook met jouw expertise allemaal kunt bieden aan de mensen die Google gebruiken.

Tekstcorrector en eindredacteur Marrit Postma van Woordprikkels heeft hier een mooie tip voor: “Probeer vragen te beantwoorden in blogs en op je websitepagina’s. Mensen zoeken meestal iets wanneer ze een vraag hebben, en als jij het antwoord op die vraag hebt en ook de juiste informatie geeft, dan kom je snel naar boven in Google. Mijn best gevonden blogs zijn de blogs die antwoord geven op een vraag.”

 

Tip 7: nodig bezoekers aan je homepage uit om iets gratis bij je aan te vragen

Je weet nooit zeker of een bezoeker aan je website een pagina helemaal tot het einde leest, maar je weet wel zeker dat hij het begin ziet. Daarom is het slim om je websitebezoeker bovenaan je homepage meteen al uit te nodigen een actie te ondernemen. In websitetermen heet dit dan een call to action.

De uitnodiging om meteen je betaalde aanbod te kopen is wat te direct om bovenaan je homepage te zetten. Maar iets gratis aanbieden kan wel heel goed, zoals een gratis e-book of checklist of, zoals gezins- en kindercoach Mercedes van Meurs van Beleefkompas doet: een gratis kennismakingsgesprek. “Mijn call to action en wie ik ben en wat ik voor jou kan betekenen verschijnt nu direct in beeld, zodra bezoekers op de homepage komen. Dat voelt erg fijn, duidelijk en uitnodigend”, vertelt Mercedes.

 

Tip 8: houd je cijfers bij

Als je ergens tijd in steekt, houd dan ook bij wat het je in meetbare cijfers en resultaten oplevert. Want uiteindelijk doe je marketing omdat je bepaalde doelen wilt behalen, en mag alles waar jij je tijd in steekt een bijdrage leveren aan die doelen. Voor je website kun je deze meetbare cijfers verzamelen in Google Analytics, een gratis service van Google. Zorg dat je daar gebruik van maakt, zodat je vervolgens dubbel kunt inzetten op wat wél voor je werkt en geen onnodige tijd verspilt aan wat niet voor je werkt.

“Houd je Analytics maandelijks bij”, geeft virtual assistant Esther Franken van EF Office Management als tip. “Zo zie je niet alleen of jouw doorgevoerde veranderingen effect hebben, maar kun je ook zien hoe bezoekers op je website zijn gekomen en welke weg ze daar hebben afgelegd. Allemaal weer interessant om te weten voor binnenkort te plannen veranderingen.”

 

Welke tip ga jij in 2022 toepassen? Leuk als je het even laat weten hieronder.