Wie denkt dat je in een zakelijke blog alleen formeel mag schrijven slaat de plank volledig mis. Ja, een goede zakelijke blog inspireert, leert, of helpt de lezer ergens mee. De meeste zakelijke blogs zijn dan ook informatief. Toch is het juist goed (en naar mijn mening ook essentieel) om persoonlijk te zijn in je zakelijke blog.

 

Door Nicole Adelaars

 

Meer verbinding door persoonlijke blogs 

Zakelijk bloggen zorgt niet alleen voor een expertstatus maar juist ook voor meer verbinding met je lezers. Wanneer je authentieke teksten schrijft waaraan je kunt zien dat er een echt mens achter zit voelt dat prettig aan. Het zorgt voor een vertrouwelijk gevoel.

Laat je het persoonlijke achterwege dan schep je afstand tussen jou en de lezer en loop je het risico om te formeel te worden. En formele teksten blijven niet hangen. Teksten waarin je meer over jezelf prijsgeeft juist weer wel.

 

Misverstand over zakelijk bloggen 

Het is een misverstand dat wanneer je persoonlijk bent je niet meer professioneel overkomt. Waar komt dit vandaan? En wie heeft bedacht dat een ‘professional’ geen mens is? Want daar komt het eigenlijk op neer.

Ik ben zelf juist altijd heel persoonlijk in mijn blogartikelen. En toch ga ik in op vragen van mijn lezers, deel ik tips en inzichten. Ik laat met mijn blogs zien wie ik ben, wat ik doe en wat ik voor jou kan betekenen. Daarmee zorg ik er dus voor dat men mij ziet als mens én als expert. En dat is precies waar zakelijk bloggen voor bedoeld is.

 

Maar hoe doe je dat nou? 

Jij wilt nu natuurlijk ook meer persoonlijkheid in je zakelijke blogs brengen. Maar hoe pak je dat aan? Ik vertel je hoe ik telkens weer wat persoonlijkheid in mijn blogs stop.

 

Jij en ik 

Maak gebruik van de woorden jij en ik in plaats van wij en jullie. Wanneer je schrijft over ondernemers in het algemeen zal je lezer zich wellicht niet aangesproken voelen. Maar wanneer je het hebt over ‘jij als ondernemer..’ wel. Gebruik je de ik-vorm dan komt het sowieso al een stuk persoonlijker over.

 

Deel een ervaring 

Geef voorbeelden uit eigen praktijk. Vertel bijvoorbeeld hoe jij net zo op kijkt tegen het bedenken van social media content als zij tegen het schrijven van een blogartikel. Of vertel hoe jij zelf ooit tegen het genoemde probleem aanliep. En hoe je dit hebt aangepakt. Door jouw eigen ervaring te delen maak je jouw zakelijke blog herkenbaar en vooral ook menselijk.

 

Maak gebruik van spreektaal 

Schrijf zoals je praat. Praat je heel informeel schrijf dan ook op die manier. En vermijd alstublieft vakjargon. Mensen uit dezelfde branche zullen wellicht begrijpen waar je het over hebt, maar jouw lezer niet.

Ik ben jaren geleden gestart als blogger door gewoon mijn gevoelens en ervaringen te delen. Inmiddels is deze blog enorm gegroeid en komen mensen op mijn blog terecht wanneer ze ervaringen willen lezen, maar ook tips en handvaten willen krijgen. Had ik heel formeel geschreven dan was het wellicht niet zo’n succes geweest als nu.

 

Wil je meer blogs van Nicole lezen en/of blogtips ontvangen? Volg haar dan via Instagram of op haar website nicoleadelaars.nl