Klanten krijgen uit je website versus klanten krijgen via social media: waar zit het verschil? Wat past het beste bij jou? En als dat klanten krijgen uit je website is, waar begin je dan? In dit artikel geef ik je inzichten en help ik je op weg.

 

Even een gekke vraag: Heb jij iemand die geen koffie drinkt, maar wel erg van thee houdt al eens geprobeerd een super exclusief koffiezetapparaat te verkopen waarmee hij de heerlijkste koffie kan zetten? Grote kans dat je, los van welke prijs je voor het apparaat zou vragen, geen succes zult hebben bij je poging om dit koffiezetapparaat aan een theeleut te verkopen. De theeleut is simpelweg geen ideale klant voor jouw super-de-luxe koffiezetapparaat.

Toch is dit wat ik veel zelfstandig ondernemers online zie doen: veel tijd en energie stoppen in het maken van content die ze onder de aandacht brengen van mensen die niet hun (toekomstige) klanten zijn. Terwijl ze tegelijk niet vindbaar zijn voor de mensen die wél hun (toekomstige) klanten zijn en die nu al naar hen op zoek zijn.

En ja, dan heb ik het over mijn stokpaardje van tijd stoppen in social media versus tijd stoppen in je website. Waarbij je berichten op Instagram, LinkedIn of Facebook alleen bij de mensen onder de aandacht komen die jou daar echt actief volgen, terwijl je via je website en Google zo veel meer mensen zou kunnen bereiken, ook nieuwe klanten die jou op social media nooit gevonden zouden hebben.

 

Koffie verkopen aan theeleuten

Als ik zo eens rondkijk op de social mediakanalen waar ik zelf actief ben, dan zie ik dat de meeste zelfstandig ondernemers sowieso vrij weinig volgers of connecties hebben. Dat betekent dat alle berichten waar ze zo veel tijd in steken ook maar een klein aantal mensen bereiken (waarbij ‘klein’ natuurlijk een relatief begrip is, maar laten we zeggen: tussen de honderd en duizend mensen).

De kans is groot dat je tussen je volgers of connecties óók behoorlijk veel mensen hebt zitten die helemaal geen ideale klant van je zijn: mensen die geen behoefte hebben aan je aanbod, nu niet en in de toekomst ook niet. Dat zijn de theeleuten aan wie jij koffie probeert te verkopen zoals in het voorbeeld hierboven: kleine kans dat ze op je aanbod ingaan, zelfs als je tien keer per dag iets op social media zou posten.

Daardoor blijft er maar een klein gedeelte van dat kleine aantal volgers of connecties over dat echt een mogelijke klant is, van wie een deel je berichten waarschijnlijk niet eens ziet. Want het is ook nog eens zo dat niet iedereen die een account heeft op een bepaald social mediakanaal daar ook echt veel tijd doorbrengt. Zo heb ik zelf op dit moment 897 connecties op LinkedIn, maar log ik daar hooguit drie keer per maand een paar minuutjes in. Een piepkleine kans dus dat je mij bereikt met een bericht dat je daar plaatst, zelfs als we een connectie hebben gemaakt én ik jouw droomklant ben.

Kortom: de berichten waar je zo veel tijd in steekt komen maar bij een klein groepje mensen onder de aandacht. Dat is dan ook nog steeds hetzelfde groepje mensen. Daar kunnen natuurlijk wel degelijk klanten uit komen, maar echt veel zullen het er waarschijnlijk niet worden. Je beperkt je kansen om veel meer mensen te helpen enorm door vast te houden aan deze besteding van je (marketing)tijd.

 

Wat als telkens nieuwe mensen jou leren kennen?

Hoe anders werkt dit op je website. Daar heb je geen volgers of connecties – los van mensen die wellicht een abonnement nemen op je blog. Elke keer als er een nieuwe dag begint start je weer met nul bezoekers op je website. Maar als je website goed vindbaar is in Google, dan kan dat aantal aan het einde van zo’n dag gemakkelijk zijn opgelopen tot een paar honderd of zelfs duizenden bezoekers.

Op een website is het helemaal niet erg dat er niet dagelijks precies dezelfde groep mensen op bezoek komt. Het is juist goed dat er telkens nieuwe mensen langskomen. En vooral is het belangrijk dat de júiste mensen er terechtkomen: namelijk de mensen die al behoefte hebben aan jouw aanbod. En aangezien wij mensen allemaal op een ander moment ergens zo’n sterke behoefte aan hebben dat we bereid zijn om er geld aan uit te geven, is het vooral belangrijk dat iedereen op het juiste moment bij jou terechtkomt.

Als die behoefte aan jouw aanbod er namelijk al is, dan is het helemaal niet nodig om eerst een hele tijd een connectie met die ander op te bouwen zoals je dat op social media vaak wel doet. Dan kan die bezoeker aan je website, die waarschijnlijk een uur geleden nog nooit van jou gehoord had, zelfs meteen al klant bij je worden.

 

Hoe maak je jezelf vindbaar voor nieuwe klanten?

De tijd die je voor online marketing beschikbaar hebt heel gericht besteden aan het bereiken van mensen die nú al behoefte hebben aan je aanbod, in plaats van aan het ‘warm maken’ van mensen die nu nog géén behoefte hebben aan je aanbod (en die behoefte misschien ook nooit krijgen), is dus slim om te doen. Maar waar begin je?

Wat moet je nou doen om de juiste mensen naar jouw website te krijgen? Wat moet je doen om te voorkomen dat je koffieliefhebbers naar je website krijgt terwijl jouw aanbod eigenlijk voor theeleuten is, om maar even bij het voorbeeld aan het begin van dit artikel te blijven?

Allereerst is het belangrijk dat jij je echt goed in jouw mogelijke klanten verplaatst. Als zij al een concrete behoefte hebben aan jouw betaalde aanbod, wat zouden ze dan intypen in Google? Welke woorden zouden zij gebruiken, met de kennis die zij hebben? Neem er echt goed de tijd voor om deze woorden en zinnen te vinden.

Ten tweede is het belangrijk dat je ook bedenkt wat diezelfde mogelijke klanten zouden intypen als ze zich nog aan het oriënteren zijn op jouw aanbod, of als ze jouw soort aanbod aan het vergelijken zijn met andere opties die ook aansluiten op hun behoefte. Hoe denken ze dan? Welke woorden gebruiken ze dan? Hier goed over nadenken geeft je de kans om mogelijke klanten ook al in een vroeger stadium bekend te maken met jou en jouw bedrijf.

Vervolgens is het belangrijk dat je de woorden en zinnen die je bedacht hebt ook slim inzet op je website. Bijvoorbeeld door ze in kopjes, tussenkopjes en in je alinea’s te gebruiken. Want daarmee geef je Google signalen over waar jij goed op gevonden wilt worden. Google kan zo zorgen dat jij op de juiste momenten in de zoekresultaten tevoorschijn komt, namelijk als jouw mogelijke klanten naar jou en je aanbod aan het googelen zijn.

 

Bereik snel en simpel jouw klanten in Google

In een notendop is dat wat er voor zorgt dat je dagelijks de juiste bezoekers op je website krijgt, en als je wilt ook een telkens groeiend aantal bezoekers. Geen mensen van wie je likejes of hartjes krijgt, zoals op social media, maar wél mensen die al echt naar jou op zoek zijn en van wie de kans dat ze ook echt klant bij je worden vele malen groter is.

Wil je nog meer tips om je website en aanbod goed vindbaar te maken in Google? Vraag dan even mijn gratis checklist Bereik snel en simpel jouw klanten in Google aan.