Jij hebt een website die je goed vindbaar wilt maken in Google. Maar je hebt ook collega’s die (ongeveer) hetzelfde aanbieden als jij en dus graag op dezelfde zoekwoorden gevonden willen worden als jij. Hoe zorg je er dan voor dat jij eruit springt in Google en dus veel mogelijke nieuwe klanten op je website krijgt?

 

Allereerst: ik houd er niet zo van om de woorden ‘concurrenten’ en ‘concurrentie’ te gebruiken, ik heb het liever over ‘collega’s’. Ik ben zelf ook niet iemand die van slag raakt van het zien dat anderen ongeveer hetzelfde doen en aanbieden als ik. Het houdt je scherp om zelf waarde te blijven leveren en jezelf te blijven ontwikkelen, en bovendien inspireert het mij ook regelmatig als ik zie wat anderen in mijn vakgebied doen. Ook voor mijn klanten maakt het niet veel uit: ik ken er genoeg die zowel klant bij mij zijn als ook bij een collega van mij met een vergelijkbaar aanbod.

Maar goed: als ik over ‘concurrenten’ spreek, weet jij wel wat ik bedoel. Hieronder geef ik je mijn tips over hoe jij je website eruit laat springen in Google als jouw concurrenten ook graag goed gevonden willen worden op precies dezelfde dingen.

 

Tip 1: realiseer je dat jouw klanten meestal niet over één nacht ijs gaan

Soms heb je zo’n moment dat je een aanbod tegenkomt waar je zo enthousiast over bent dat je het direct koopt, zonder eerst te kijken wat je alternatieven zijn. Maar veel vaker ga je als mogelijke klant eerst door een zogenaamde oriëntatiefase. Je wilt iets of je hebt iets nodig, en dus ga je eens onderzoeken wat je opties zijn.

Een rondje googelen is dan een prima startpunt. Bij dat rondje ga je niet naar maar één website toe, maar naar minimaal drie, en soms wel naar zeven tot tien verschillende websites. Vergelijk het maar met een shopsessie waarbij je voor een speciale gelegenheid echt dat ene perfecte kledingstuk wilt vinden en dus meerdere van je favoriete winkels bezoekt voordat je daadwerkelijk koopt.

Pas als je een goed beeld hebt van alle mogelijkheden die je hebt, ga je gerichtere actie ondernemen en jouw perfecte kledingstuk kopen. Of in het geval van het googelen: contact opnemen met of kopen bij degene van wie de website jou het meeste aanspreekt.

Voor jouw mogelijke klanten gaat het in deze fase dus niet alleen maar om de website die ze op plek 1 in Google vinden. Nee, ze zullen ook bij jou gaan kijken als jij op 3, op 5 of misschien wel als je op plek 8, 9 of 10 staat. Ze willen ál hun opties bekijken voordat ze een beslissing nemen.

 

Tip 2: probeer niet de originaliteitsprijs te winnen

Soms merk ik dat ondernemers denken dat ze de populaire zoekwoorden die hun ‘concurrenten’ op hun website gebruiken maar beter links kunnen laten liggen. ‘Die gebruiken zij al, dus dan kan ik er daarmee toch niet meer uitspringen’, is dan de gedachtegang. Zeker als die anderen ondernemers zijn die al een tijd langer met hun website bezig zijn dan jij.

Hopelijk is je uit de eerste tip al duidelijk geworden dat het niet slim is om zo te denken. Probeer niet de originaliteitsprijs te winnen door de meest gebruikte zoekwoorden die voor jou van toepassing zijn links te laten liggen en zelf hele originele zoekwoorden te verzinnen. Want jouw mogelijke klanten denken niet origineel als ze aan het googelen zijn. Die typen gewoon in wat het eerste in hen opkomt. En dat is meestal iets dat een populaire zoekterm is in Google en wat ook al op de websites van jouw ‘concurrenten’ staat. En dus ook op jouw website mag staan, als je wilt dat nieuwe klanten jou kunnen vinden.

 

Tip 3: versterk de algemenere zoekwoorden op je website met specifieke zoekwoorden

Ook al heb je veel ‘concurrenten’ in jouw vakgebied, toch zijn er vast dingen die jij anders doet dan hen. Denk aan een heel specifieke groep klanten die jij beter kunt helpen of bedienen dan anderen, een andere locatie waar jouw bedrijf gevestigd is, een faciliteit die jij wel hebt en een ander niet, een bepaald accent dat jij legt binnen je aanbod, enzovoort.

Heel goed in kaart hebben wat jou anders maakt dan anderen, ook al zijn het kleine dingetjes, is super waardevol als je eruit wilt springen in Google. Op dit soort specifieke dingen wordt minder gegoogeld dan op de algemenere (en meestal erg populaire) zoekwoorden, maar de mensen die erop googelen krijgen ook een kleiner aantal resultaten te zien. Jij komt daardoor veel makkelijker tevoorschijn in Google als mensen zoeken op iets kleins dat jij wel hebt en een ander niet.

Houd er rekening mee dat de meeste van jouw klanten ook naar iets specifieks op zoek zijn. Dat geldt voor klanten die bij zelfstandig ondernemers kopen veel sterker dan voor klanten van grote(re) bedrijven. Ze weten zelf ook dat ze dat specifieke niet gaan vinden als ze alleen maar algemene zoekwoorden intypen in Google. Daarom zullen ze de moeite doen om met specifiekere woorden te googelen. Zorg ervoor dat jij juist voor die mensen tevoorschijn komt in Google, door je algemenere zoekwoorden te combineren met specifiekere.

 

Tip 4: zorg voor een sterke metadescriptie

De metadescriptie is het stukje tekst dat je in Google in zwarte letters ziet staan bij elk zoekresultaat dat tevoorschijn komt. Je hebt daar als eigenaar van de website de kans om in één tot drie zinnetjes te beschrijven waar jouw websitepagina (of je blog) over gaat. De metadescriptie bepaalt mede of mensen die jouw website in de zoekresultaten zien staan er naar doorklikken.

Als je goed wordt in het schrijven van sterke metadescripties, dan kun je er echt uitspringen in Google, ook ten opzichte van andere websites die boven jou staan in de zoekresultaten. En als mensen maar vaak genoeg doorklikken naar jouw website omdat je metadescriptie hen zo aanspreekt, schuif je vanzelf weer een plekje omhoog in Google.

Lees hier mijn blog over het schrijven van sterke metadescripties als je hier meer over wilt weten.

 

Tip 5: zorg voor sterke en overtuigende websiteteksten

Goed gevonden worden in Google is één ding. Maar als de teksten op je website vervolgens niet goed en overtuigend zijn, dan krijg je misschien wel veel bezoekers, maar wordt niemand klant bij je. Zorg dat in je websiteteksten goed naar voren komt waar jij met je bedrijf voor staat, wie je kunt helpen, wat jou anders maakt dan anderen, enzovoort.

Juist dat gaat ervoor zorgen dat klanten voor jou kiezen. Het is precies de reden waarom ik deelnemers aan mijn training Continu klanten uit je website niet alleen maar leer hoe ze goed gevonden worden in Google, maar ook hoe ze bezoekers aan hun website vervolgens enthousiast maken om ook daadwerkelijk klant bij hén te worden. Anders is het net zoiets als wel leren hoe je een hengel maakt, maar niet hoe je ermee moet vissen.

 

Heb je hulp nodig bij het laten scoren van jouw website in Google?

Vraag dan hier mijn gratis checklist Bereik snel en simpel jouw klanten in Google aan.