Metadescriptie: zo maak je een ijzersterke waar mensen op klikken

Als je wilt dat veel mensen vanuit Google doorklikken naar jouw website, dan is het belangrijk dat je een goede metadescriptie schrijft. Doe je dat niet, dan laat je waarschijnlijk een gouden kans liggen om meer websitebezoekers te krijgen. Wat is die metadescriptie precies en hoe schrijf je een sterke?

 

Wat is een metadescriptie?

Als je iets zoekt in Google en vervolgens kijkt naar de zoekresultaten, dan hebben die allemaal niet alleen een titel en een URL (link naar de betreffende website), maar daaronder ook nog één of meer regels tekst. Die paar tekstregels vormen de metadescriptie, oftewel: een korte beschrijving van wat iemand die op de link klikt mag verwachten. Het is als het ware een heel beknopte samenvatting van je websitepagina. Een ander woord voor de metadescriptie is de metabeschrijving – je zult mij die twee termen door elkaar zien gebruiken in dit blog.

Aan elke pagina die je op je website hebt en aan elk blog dat je op je site publiceert kun je zo’n metadescriptie meegeven. Ik doe dat zelf altijd met behulp van de gratis plugin Yoast SEO voor WordPress. Daar heb je een heel handig invulveld waarin ook wordt aangegeven of je metadescriptie de juiste lengte heeft. Is je metadescriptie namelijk te lang, dan zal er bij jouw zoekresultaat in Google een zin te zien zijn die ergens in het midden wordt afgebroken. Niet echt uitnodigend voor anderen om erop te klikken.

Maak je niet een metadescriptie voor je websitepagina of blog? Dan maakt Google er zelf iets van – en dat is niet altijd wat jij graag wilt dat er in je metabeschrijving staat. Het is dus altijd beter om er zelf eentje in te vullen. Maar hoe doe je dat goed? Ik geef je vijf tips.

 

Tip 1: geef je metadescriptie de ideale lengte

Een metabeschrijving mag maximaal 160 tekens bevatten. Ik heb het dan over woorden, leestekens, spaties en wat je eventueel nog meer wilt gebruiken bij elkaar opgeteld. Zoals je hierboven al zag wordt je zin gewoon ergens halverwege afgebroken als je over de grens van die 160 tekens heen gaat. Was je goed in het schrijven van tweets op Twitter toen die nog maximaal 140 tekens mochten bevatten? Dan komt die vaardigheid je vast van pas bij het schrijven van sterke metadescripties.

En een kortere meta description schrijven, kan dat kwaad? In principe niet. Als jij wat je wilt zeggen in 120 of 140 tekens kwijt kunt, doe dat dan gewoon, zolang je maar niet onvolledig bent in het beknopt samenvatten van je pagina of blog.

 

Tip 2: stop zoekwoorden in je metabeschrijving

De metadescriptie is een onderdeel van je pagina dat van Google extra aandacht krijgt. Het is dus slim om er een paar zoekwoorden in te stoppen waar jij graag goed op gevonden wilt worden door mensen die aan het googelen zijn. Dat kunnen dezelfde zoekwoorden zijn die je ook al op de pagina gebruikt, maar je kunt er ook een extra zoekwoord in stoppen dat je niet op je website hebt gebruikt.

Ga niet overdrijven met het gebruiken van zoekwoorden in je metabeschrijving: Google houdt namelijk niet zo van alles wat overdreven is. Eén of twee zoekwoorden per zin in je metabeschrijving (en in totaal dus maximaal vier) is meer dan genoeg.

 

Tip 3: maak je metadescriptie verleidelijk

De uitdaging is om je meta description zo te schrijven dat hij zowel goede zoekwoorden bevat – zodat jouw website tevoorschijn komt als iemand googelt – als ook aantrekkelijk geschreven is – zodat iemand die jouw zoekresultaat ziet er direct op wil klikken. Met een inhoudelijk sterk geschreven metadescriptie waar googelaars graag op klikken kun je in de zoekresultaten zelfs boven andere websites komen te staan die meer zoekwoorden gebruiken dan jij.

Doe dus echt je best om Google-gebruikers met jouw metadescriptie te verleiden om juist op jouw link te klikken. Zie het als een leuke uitdaging om verleidelijker te zijn dan het zoekresultaat dat boven jou en onder jou staat. Hoe kun jij eruit springen? Dat doe je bijvoorbeeld door nieuwsgierigheid op te wekken of een ijzersterke belofte te doen voor wat de ander gaat vinden door op jouw link te klikken.

 

Tip 4: gebruik een call to action in je metabeschrijving

Actiegericht schrijven nodigt uit tot actie ondernemen. Gebruik dus een actiegericht werkwoord om aan de lezer van jouw metadescriptie aan te geven wat hij moet doen (en waarom). Denk aan formuleringen als ‘Klik hier voor de 3 beste tips over…’ – waarbij je op de puntjes invult waar je lezer tips over krijgt. Of ‘Leer alles over…’ – waarbij je op de puntjes invult waar je lezer alles over gaat leren als hij op je link klikt.

Door je zin op deze manier te formuleren (wat in marketingtermen een call to action wordt genoemd – je lezer aanmoedigen tot actie) vergroot je de kans dat iemand op je link klikt. Bovendien dwingt het jou om goed na te denken over het resultaat dat iemand gaat behalen als hij op de link klikt. De tekst op de puntjes is namelijk ideaal gezien iets dat de lezer van jouw metadescriptie antwoord geeft op zijn ‘waarom moet ik dat doen’-vraag. Als dat antwoord iets is dat hij graag wil, is de kans groot dat hij klikt.

 

Tip 5: A/B-test je een slag in de rondte

Hoe fijn zou het zijn als je al van tevoren wist welke metadescriptie de allerbeste is en jou de meeste klikken naar je website bezorgt? Helaas werkt het zo niet, net zoals je niet vooraf al weet of jouw blog op plek 1 in Google gaat komen of dat je advertentie megagoed gaat aanslaan. Je komt er pas achter in de praktijk.

Daarom wordt in marketing zo veel de zogenaamde A/B-test gebruikt: twee verschillende teksten schrijven die allebei goed lijken, om in de praktijk te testen welke de beste resultaten geeft. Bij een metadescriptie kun je deze A/B-test doen door eerst twee versies te schrijven en ze vervolgens beide om de beurt een paar weken als metabeschrijving te gebruiken.

In de statistieken van je website (in Google Analytics) kun je vervolgens zien in welke periode je de meeste klikken naar de betreffende pagina hebt gekregen, en of daar verschil tussen zit. Zo ja, dan weet je welke versie je vanaf dan het beste kunt gebruiken. Die versie zou je dan natuurlijk ook weer kunnen testen tegen nog een nieuwe variant, maar met één A/B-test per metadescriptie kom je ook al een heel eind.

 

Metadescripties schrijven, ga het gewoon doen

Succes met het schrijven van jouw ijzersterke metadescripties. Wil je net als ik met behulp van de plugin Yoast SEO een goede metadescriptie maken bij elke pagina en elk blog op jouw website? Lees dan ook even dit artikel waarin je een handig spiekbriefje voor het werken met Yoast SEO aan kunt vragen.