Google Afbeeldingen is een zoekgedeelte binnen Google waar je op basis van de foto’s die je op je website gebruikt gevonden kunt worden door nieuwe klanten. Maar hoe werkt dat precies? Voor welk type bedrijven is dit interessant? En waar moet je op letten als jij met je website wilt scoren in de Google Afbeeldingen?

 

Google kan een afbeelding niet bekijken zoals wij mensen dat doen. Zoals wij kunnen zien wat er op een foto te zien is, zo kan Google dat niet. Ook als jij, bijvoorbeeld met behulp van een handig programma als Canva, een mooie tekst op een foto plaatst, kan Google deze niet lezen. Maar er is wel een andere manier waarop jij aan Google kunt laten weten wat er op jouw afbeeldingen te zien is en door wie jij graag gevonden wilt worden.

Mijn klant Noëlle maakt daar bijvoorbeeld slim gebruik van. Zij heeft een webshop waar zij kraamcadeaus met een persoonlijk tintje verkoopt, bijvoorbeeld met de naam van de pasgeboren baby erop. Haar producten zien er prachtig uit en dus is het logisch dat zij daarmee niet alleen maar goed gevonden wil worden in het ‘tekstgedeelte’ van Google, maar ook in de Google Afbeeldingen. Door een aantal slimme dingen te doen krijgt ze zo elke maand vele extra bezoekers op haar website.

Het aanbod van Noëlle is gelijk een mooi voorbeeld van het type bedrijven waarvoor het interessant is om hoog te scoren in de Google Afbeeldingen. Als jij een webshop hebt waar je producten verkoopt die er mooi uitzien, zorg er dan zeker voor dat je ook te vinden bent in het Afbeeldingen-gedeelte van Google. Maar ook als mooie plaatjes om een andere reden belangrijk zijn binnen jouw bedrijf, bijvoorbeeld omdat je als fotograaf werkt of in de vakantiebranche actief bent, is het zeer de moeite waard om hier werk van te maken.

 

3 tips om hoog te scoren in Google Afbeeldingen

 

Tip 1: kies de bestandsnaam van je afbeeldingen zorgvuldig

Foto’s die jij op je computer opslaat hebben in eerste instantie vaak een voor Google onhandige bestandsnaam. Zo hebben de foto’s die ik in de zomer van 2021 kreeg van de fotografe bij wie ik een fotoshoot had geboekt namen als DSC_4364, DSC_4367, enzovoort. Je kent dat waarschijnlijk wel van je eigen foto’s.

Google kan niets met zo’n bestandsnaam: het geeft geen enkele informatie over wat er op de foto te zien is. Verander de bestandsnamen van dit soort foto’s daarom in namen die én beschrijven wat er op de foto te zien is én die ook goede zoekwoorden bevatten waar jij graag op gevonden wilt worden.

Doe dit al voordat je de foto uploadt naar de mediabibliotheek van je website, want dan werkt het voor Google sterker dan wanneer je de bestandsnaam pas na het uploaden aanpast. Elke foto op je website krijgt namelijk ook een eigen unieke URL: ook iets waar Google informatie uit haalt. En als jij de naam van de foto pas na het uploaden naar je website verandert, verandert die URL dus niet automatisch mee en staat daarin bijvoorbeeld nog steeds iets als dsc_4364.

 

Tip 2: schrijf een sterke alt-tekst bij je foto’s

Aan de ‘achterkant’ van je afbeelding kun je nog meer informatie over je foto invullen: naast de titel/bestandsnaam kun je er ook een Alternatieve tekst, een Beschrijving en een Bijschrift toevoegen. Google besteedt naast de titel/bestandsnaam vooral aandacht aan die alternatieve tekst, die kort gezegd ook wel alt-tekst wordt genoemd.

Zorg dat je ook hier zorgvuldig een stukje tekst kiest dat én jouw foto beschrijft én zoekwoorden bevat. Dit stukje tekst mag een miniverhaaltje zijn, waarbij het goed is om als richtlijn drie tot tien woorden aan te houden. Dat mogen gerust ook gedeeltelijk dezelfde woorden zijn als in je bestandsnaam. In het geval van Noëlle bijvoorbeeld: als zij houten spaarpotten verkoopt waarbij het geboortekaartje als basis wordt gebruikt, dan kan zij als alt-tekst invullen: ‘houten spaarpot van het geboortekaartje’.

Google gebruikt de combinatie van de bestandsnaam en de alt-tekst om jouw afbeeldingen te begrijpen. Denk er dus zorgvuldig over na wat je hier neerzet.

 

Tip 3: gebruik de details van je aanbod slim in de beschrijving van je foto’s

Deze tip is vooral interessant wanneer je een webshop hebt en daarin producten verkoopt waarbij je binnen één categorie verschillende varianten aanbiedt. Mijn klant Marscha doet dat bijvoorbeeld. Zij verkoopt in haar bedrijf Donne del Sole onder andere strandjurkjes, strandtunieken en strandaccessoires.

Met name bij de kleding zie je dat er ook veel gegoogeld wordt op verschillende kleuren en bijvoorbeeld ook op verschillende lichaamsvormen. Dat soort details mag je dan zeker ook gebruiken in de manier waarop je jouw afbeeldingen voor Google omschrijft, zodat je heel doelgericht gevonden kunt worden door de klanten die in de Google Afbeeldingen juist zoeken op dit specifieke detail.

 

Heb jij nog andere vragen over hoe je goed kunt scoren in Google Afbeeldingen?

Laat het dan even weten in een reactie op dit blog.