Hoeveel tijd moet ik in mijn website steken? - Ik help jou online

Je website. Veel ondernemers vinden het belangrijk om een goede website te hebben en tegelijk hebben veel ondernemers zo’n knagend stemmetje dat zegt dat ze niet genoeg tijd en aandacht aan hun website geven. Maar is dat wel terecht en hoeveel tijd moet je eigenlijk aan je website besteden? In dit artikel geef ik je antwoord.

 

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: een pasklaar antwoord dat voor iedereen hetzelfde is kan ik je niet geven op de vraag hoeveel tijd jij per week of per maand in je website moet steken. Wel kan ik je twee vragen meegeven waar je zelf over na mag denken, zodat jij voor jezelf tot een goed antwoord kunt komen.

 

Doe de marketing die past bij je leefstijl

De eerste is misschien een verrassende: hoe ziet jouw ideale leven van dag tot dag eruit? Wat zijn voor jou belangrijke kernwaarden in het leven? Hoe wil jij je van dag tot dag voelen? Waar wil jij je tijd aan besteden? Ik vraag je dit omdat jij – uit alle mogelijkheden die er zijn om klanten voor jou en jouw mooie aanbod te laten kiezen – die manier van marketing doen mag kiezen die past bij hoe jij wilt leven en ondernemen.

Voor mij bijvoorbeeld is vrijheid een heel belangrijke kernwaarde in mijn leven – en dan vooral de vrijheid om mijn tijd zo in te delen als ik het fijn vind. Dat betekent niet dat ik alleen maar vrije tijd wil hebben, daarvoor vind ik mijn werk veel te leuk, maar wel de vrijheid om zelf te bepalen hoe mijn dagen eruitzien. Dat ik de ene dag veel kan werken en de andere dag veel met mijn hobby’s bezig kan zijn of tijd kan geven aan de mensen die belangrijk voor mij zijn.

Websitemarketing past daar voor mij goed bij, want ik kan bezig gaan met mijn website wanneer ik maar wil en er is geen man overboord als ik er een keertje geen zin in heb (al komt dat bijna nooit voor) of geen tijd voor heb. Stel dat ik bijvoorbeeld voor netwerken als mijn manier om klanten te krijgen had gekozen, dan zou ik me lang niet zo vrij hebben gevoeld, want dat moet vaak op vaste vooraf afgesproken tijdstippen en in normale tijden vaak op plekken buiten de deur. Waar een ander daar volop van geniet, geldt dat voor mij niet.

Een andere kernwaarde die goed bij mij past is stabiliteit. Ik voel me heel goed bij vastigheden en bij de rust van iets opbouwen dat ook (steeds meer) van mij blijft. Zodra het kon verruilde ik bijvoorbeeld mijn eerste huurflatje voor een koopappartement en dat daarna weer voor een koophuis.

Zo vind ik het ook een fijn en rustig idee dat alles dat je voor je website opbouwt ook van jou blijft en dat ik er zelf de baas ben, anders dan op social media – waar je afhankelijk bent van de algoritmes en van hoe lang mensen een bepaald social medianetwerk leuk blijven vinden. De blogs die ik twee of drie jaar geleden schreef brengen nu nog steeds nieuwe potentiële klanten op mijn website, terwijl mijn social mediaberichten uit 2018 en 2019 echt door niemand meer gelezen worden.

Dat dit mijn kernwaarden zijn, wil zeker niet zeggen dat dit ook jouw kernwaarden moeten zijn. Jij mag jezelf eerlijk afvragen wat jij belangrijk vindt in jouw leven – en vervolgens de vorm van marketing kiezen die past bij jouw ideale levensstijl. Past werken aan je website daar helemaal niet zo goed in, maar word je juist wel blij van andere vormen van marketing, helemaal niet erg. Je antwoord op de titelvraag van mijn blog is in dat geval vrij eenvoudig: doe alleen de basisdingen zoals zorgen dat de belangrijkste pagina’s op je website stevig staan en focus je verder lekker op andere dingen die ook klanten naar jou toe kunnen brengen.

Past websitemarketing juist wel goed bij jouw ideale levensstijl, lees dan vooral verder.

 

Hoe graag wil jij een succesvol bedrijf?

Ook voor het antwoord op de tweede vraag mag je weer heel eerlijk naar jezelf zijn. Ik neem je hiervoor graag mee in een interessant concept dat aan bod komt in een training die ik op dit moment zelf volg, namelijk het concept van de 3 niveaus van willen.

 

Level 1: het lijkt je wel leuk

Niveau 1 van iets willen is dat het je wel leuk lijkt, zonder dat je er een heilig verlangen bij voelt om het koste wat kost waar te maken. Iedereen heeft wel zulke dingen. Voor mij ligt mijn moestuin bijvoorbeeld op het eerste niveau van willen. Toen vijf jaar geleden mijn tuin werd aangelegd, reserveerde ik daar ook een stukje grond voor een moestuin. Maar in al die vijf jaar ben ik nooit verder gekomen dan het oogsten van wat frambozen en hier en daar een verdwaalde aardbei. Ik heb wel wat dingetjes geprobeerd, maar ik gaf er gewoon niet mijn volle focus aan, het is een ‘Het lijkt me wel leuk, maar alleen als het zonder al te veel moeite gaat’-ding. Waar ik overigens wel lekker mee doorga: sinds afgelopen zomer heb ik er zelfs een perenboom bij.

Er zijn ook ondernemers die dat met hun bedrijf hebben. Ja, het lijkt ze best leuk om een succesvol bedrijf te hebben waarin ze veel klanten kunnen helpen en veel impact kunnen maken, maar niet als dat betekent dat ze daar wel eens iets nieuws, iets spannends of iets lastigs voor moeten doen. Dan is het ook oké als het allemaal klein en bescheiden blijft – zodat ze uitdagende dingen als een blog schrijven en naar buiten brengen of het doen van een investering in hun eigen kennis lekker kunnen vermijden.

Er is helemaal niets mis mee als je zo in het ondernemerschap staat, zolang het dan maar wel oké voor je is als je bedrijf klein en bescheiden blijft. Dan heb je het namelijk helemaal niet nodig om spannende en nieuwe dingen te doen en dus ook niet om veel tijd in je website te steken. In dat geval raad ik je aan om te zorgen dat de belangrijkste basispagina’s – zoals homepage, aanbodpagina(‘s), contactpagina en als je durft een Over mij-pagina – op je website staan en dat je alleen blogs schrijft als je dat zelf leuk vindt. Leg jezelf vooral geen onnodige druk op om meer te doen dan past bij jouw ambities.

 

Level 2: je kiest ervoor

Niveau 2 van willen is ergens voor kiezen. Je weet dat je een level 2-ondernemer bent als jij helder voor ogen hebt waar je naartoe wilt met je bedrijf. Je bent niet zomaar wat aan het ondernemen, maar je weet wat je wilt: hoeveel impact je wilt maken, hoeveel klanten je wilt helpen, hoeveel omzet je wilt maken, dat soort dingen.

Als niveau 2-ondernemer neem je jezelf, je bedrijf en de mensen voor wie jij iets kunt betekenen serieus. Dat betekent niet dat je nooit een off-day hebt, dat je je altijd maar aan je eigen voornemens houdt of dat je nooit afgeleid raakt door andere dingen die je ook interessant vindt of die belangrijk voor je zijn. Je bent ondernemer, maar geen robot.

Wanneer je als niveau 2-ondernemer aan je website werkt, mag je een helder plan hebben voor hoe jij je website levendig houdt. Je hebt niet alleen de basispagina’s van je website op orde, maar maakt ook content (in de vorm van ofwel blogs, ofwel podcasts, ofwel video’s) die je op je website plaatst om die levendig te houden en je bezoekers regelmatig met iets nieuws te inspireren. Je hebt een contentplan voor je website.

Hoe vaak je die content maakt? Ik raad altijd aan om dit één keer per week, één keer per twee weken of één keer per maand te doen – afhankelijk van wat voor jou haalbaar is. Je kunt je immers wel voornemen om elke week te bloggen, maar als dat voor jou ongezonde druk met zich meebrengt, dan kun je de lat voor jezelf beter wat lager leggen, zodat het je wel lukt om je eraan te houden.

Verder is het voor jou als niveau 2-ondernemer helemaal niet erg als iets eens niet zo loopt als gepland – bijvoorbeeld omdat je kind onverwacht vrij van school was, een vriendin je plotseling hard nodig had of je even een writersblock had. Zolang het niet een patroon wordt om je niet aan je eigen contentplan te houden is er niets aan de hand en moet je je er vooral niet schuldig over voelen. Dat kan immers zelfs averechts werken: als jij je schuldig voelt over dat je (te) weinig aan je website doet, word je geconfronteerd met je schuldgevoel zodra je wel aan je website gaat werken en wordt het dus alleen maar verleidelijker om werken aan je website voor je uit te schuiven.

Ik heb dit niveau 2 van willen zelf bijvoorbeeld als het gaat om wandelen. Ik kies ervoor om elke dag naar buiten te gaan om te wandelen, omdat ik weet dat beweging in de buitenlucht mij goed doet. Maar als ik een dagje over wil slaan omdat het regent of ik niet zo veel zin heb, dan sla ik een dagje over – en ga ik de dag erna gewoon weer wel. Zo blijft het leuk om te wandelen en heeft zowel mijn hoofd als mijn lijf er baat bij.

Wees als niveau 2-ondernemer relaxed naar jezelf en je eigen plannen als het om content voor je website maken gaat. Want, weet je nog: je website blijft ook gewoon voor je werken als je er tijdelijk wat minder tijd voor hebt. Dat is nou juist het fijne. Je website redt zich wel als de basis eenmaal staat: ook als iets eens niet zo loopt als gepland kun jij nog steeds succesvol nieuwe klanten bereiken en helpen. Ik kreeg ook gewoon bestellingen en aanvragen binnen toen ik vorige week vijf dagen vrij was en geen blog schreef.

 

Level 3: het is een commitment

Een commitment is iets anders dan een keuze. Een commitment is een ‘Dit is zo belangrijk voor mij dat ik er niets tussen laat komen’-afspraak met jezelf, die voortvloeit uit hoe jij jouw ideale bedrijf en jouw ideale leven voor je ziet. Ik geloof erin dat het helemaal oké is als je dit commitment-level van willen maar voor één of twee dingen hebt in de marketing die je voor je bedrijf doet – anders creëer je waarschijnlijk alleen maar een hele hoge en ongezonde druk voor jezelf.

Ideaal gezien gaat een commitment gepaard met heel veel plezier. In dat geval is je aan je commitment houden niet een kwestie van volhouden, maar van elke dag of week iets kunnen doen dat je heel leuk vindt en waar je juist naar uitkijkt.

Voor mij ligt werken aan mijn website op level 3 van willen. Het is een commitment voor mij om dit elke week te doen én ik kijk er altijd naar uit. Dat heeft er vast mee te maken dat ik heel erg van schrijven houd. Ik ben nog net niet geboren met een pen in mijn hand, maar schrijven is wel iets dat ik al van jongs af aan doe – eerst met de hand en later vooral op de computer. Het is voor mij de makkelijkste en fijnste manier om mijn waarde over te brengen – om tips en inspiratie met jou als lezer van mijn blog te kunnen delen.

En dat laatste is dan weer precies wat ik belangrijk vind in mijn bedrijf en wat mijn definitie van een succesvol bedrijf is: elke week mensen kunnen inspireren en/of slimmer kunnen maken dankzij iets dat ik geschreven heb. Elke dag mensen die op zoek zijn naar iets dat op mijn website staat via Google bekendmaken met mijn site, of ze nou een antwoord op een vraag zoeken, een training bij mij willen volgen, een van mijn pubquizzen willen bestellen of naar nog iets anders op zoek zijn. Dat is mijn missie met Ik help jou online en dus iets waarin ik elke week tijd steek.

Hoeveel tijd ik dan in mijn website steek, als level 3-ondernemer op dit vlak? Helemaal niet schrikbarend veel (vind ik zelf dan): ongeveer twee tot vijf uren per week. Twee uren als ik die week alleen een blog schrijf, wat meer als ik ook bestaande blogs wil updaten om ze nog beter te laten scoren in Google of als ik bijvoorbeeld een nieuwe pagina op mijn website nodig heb.

Als klanten bereiken via je website voor jou ook op level 3 van willen zit, omdat het perfect aansluit bij hoe jij je ideale leefstijl voor je ziet én bij de impact die jij wilt maken met je bedrijf, dan mag jij dus ook elke week tijd geven aan je website. Dat hoeft niet beslist op een vaste dag in de week te zijn en je hoeft er ook niet elke week evenveel tijd aan te besteden (zo schreef ik vorige week geen blog en deze week weer twee) of precies evenveel tijd als ik, maar je mag er wel elke week mee bezig zijn, zodat telkens meer potentiële klanten via jouw website gaan horen van het bestaan van jou en jouw aanbod. En jij dus zowel je ideale leven kunt leiden als je ideale bedrijf kunt runnen.

 

Reserveer jij op 22 april een hele dag voor jouw ijzersterke website?

Op donderdag 22 april organiseer ik een heel mooi en waardevol online event, Meer klanten uit je website. Ik nodig je van harte uit om erbij te zijn, zodat ik jou kan helpen aan de pasklare stappen voor een ijzersterke website die van bezoekers klanten maakt. Bekijk hier alles over het online event Meer klanten uit je website. Zie ik je daar?