Blogs schrijven: je hebt eindelijk besloten dat je dat wilt gaan doen om in Google goed vindbaar te worden voor nieuwe klanten. Maar wat is nou het beste onderwerp om je eerste – of eerstvolgende – blog over te schrijven? En wat is de perfecte lengte voor een blog?
In principe zou ik hier een blog van minder dan 100 woorden over kunnen schrijven, want spoiler alert: hét perfecte blogonderwerp bestaat niet. Als je van jezelf pas mag beginnen met bloggen als je het perfecte eerste onderwerp hebt gevonden, dan kun je meestal lang wachten. Zonde van jouw tijd en zonde voor de mensen die nu al in Google naar jou op zoek zijn.
Mensen lezen je blogs niet op volgorde
Een pagina waarop jij nu je eerste blog – en als het goed is daarna meer blogs – gaat schrijven is geen boek. Er hoeft geen logische volgorde of opbouw in je blogs te zitten. Bij podcasts hoor je nog wel eens dat iemand één aflevering van jou toevallig vindt en daarna vanaf aflevering 1 begint met luisteren. Zoiets zullen de lezers van je blogs maar zelden doen.
Als iemand een blog van jou in Google vindt, dan is dat waarschijnlijk omdat in jouw blog precies dat staat waar de ander nu naar op zoek was. Zo iemand kan een mogelijke klant zijn. Het is dan helemaal niet handig als deze persoon daarna meerdere blogs van jou gaat lezen.
Veel liever wil je dat diegene na het lezen van jouw blog doorklikt naar iets anders dan nóg een blog: bijvoorbeeld naar je aanbodpagina, naar een contactmogelijkheid met jou of naar de pagina waar jouw gratis weggever te downloaden is. Laat dat vooral je doel zijn.
Sluit aan bij waar jouw mogelijke klanten naar op zoek zijn
Wil je toch een perfecte start maken met bloggen? Breng dan in kaart waar jouw mogelijke klanten nu al naar op zoek zijn. Welke problemen en uitdagingen hebben ze op dit moment in hun leven? Welke verlangens hebben ze? Over welke van deze problemen of verlangens kun jij een waardevol blog schrijven?
Zelf heb ik bijvoorbeeld blogs over hoe je begint met bloggen, over hoe je jezelf vindbaar maakt in Google, hoe je een goede homepage en Over mij-pagina schrijft, enzovoort. Al deze blogs sluiten aan op vragen, problemen en verlangens van mijn ideale klant. Ik ben gewoon met één zo’n soort blog begonnen en van daaruit volgden er meer. Dat kun jij ook.
Wat is de perfecte lengte van een blog?
Als ik je hiermee over de drempel heb geholpen om toch je eerste (of eerstvolgende) blog te schrijven, dan vraag je je misschien nog af wat de perfecte lengte van een blog is. En ook hier geldt: dé perfecte lengte bestaat niet.
Wel is het handig om bij het schrijven van een blog 500 woorden als ondergrens aan te houden. Want hoe korter je blog, hoe minder aanknopingspunten Google eruit kan halen om jou goed vindbaar te maken voor de juiste mensen.
Uit onderzoek van eind 2023 is gebleken dat het gemiddelde blog dat tegenwoordig hoog in Google staat circa 800 woorden telt. Een paar jaar geleden was dat nog gemiddeld 2.200 woorden – goed nieuws dus voor iedereen die niet van het schrijven van lange teksten houdt. En niets om je zorgen over te maken als jij graag langere teksten schrijft, want die mogen er ook nog steeds zijn.
Let vooral op dat je blog aantrekkelijk is om te lezen – want dan maakt het voor je lezer niet uit hoeveel woorden het nou precies telt.
Het maakt geen fluit uit dat het niet perfect is
Als er iets is dat je veel klanten, omzet en impact kost, dan is het wel je perfectionisme. Perfectionisme maakt dat je te weinig doet, dat je te weinig content online zet, dat mogelijke klanten te weinig van je horen en je te moeilijk kunnen vinden en dat je veel te veel in je hoofd zit – en dat is allemaal zo zonde van jouw kostbare tijd en energie.
Tegelijk houden wij mensen helemaal niet zo van perfecte plaatjes. Dus waarom zou jij daar dan voor jezelf wel naar streven? Het fijne van je website is juist dat je er op elk moment dat jij dat wilt iets kunt veranderen, herschrijven, aanvullen of wat dan ook. Wat je er nu deelt is perfect voor nu. En als je het later weer anders ziet, dan maak je het perfect voor dan.
Wil jij door te bloggen klanten en omzet uit Google halen?
Zorg dan dat je erbij bent tijdens de Blog Bootcamp, want daar ga ik je helpen om dankzij jouw blogs vanuit Google nieuwe klanten naar jou toe te laten komen. Aan het einde van deze waardevolle 4-daagse online training heb jij je eerste of eerstvolgende klantentrekkende blog geschreven. Meld je hier gratis aan voor de Blog Bootcamp.