Bloggen werkt supergoed om je website levendig (en daardoor goed vindbaar in Google) te maken en te houden. Maar als je regelmatig blogt, waar ga je het dan elke keer weer over hebben? Hoe vind je telkens een goed blogonderwerp? In dit artikel deel ik met je in welke drie groepen ik mijn blogs opdeel en hoe ik daar elke keer weer leuke en goede onderwerpen voor vind.

 

Als ik het over bloggen heb, maak ik altijd een driedeling in soorten blogs: connectieblogs, marketingblogs en Google-proof blogs. Bij elk van die drie kies ik mijn onderwerpen op een verschillende manier uit – en daar wil ik jou ook graag mee inspireren.

 

Connectieblogs: wat zijn het en wanneer werken ze voor je?

Onder connectieblogs versta ik blogs waarin jouw lezers jou – of één van je klanten – beter leren kennen. Dit type blogs gaat over jou, of dus over een klant van je. Kies je voor dat laatste, dan kan je blog bijvoorbeeld de vorm hebben van een interview met één van je klanten.

Gaat je connectieblog over jezelf, dan is het mooi als het op een verhalende manier geschreven is. Daarmee bedoel ik dat je jouw bloglezers helemaal meeneemt in jouw verhaal: dat je hen letterlijk of figuurlijk mee op pad neemt, laat zien wat jou bezighoudt of inspireert, een kijkje achter de schermen geeft in jouw bedrijf, enzovoort.

Inspiratie voor dit type blogs vind je overal: tenminste, als we ervan uitgaan dat je eigenlijk elke dag wel iets meemaakt, ziet, hoort of ervaart dat iets met jou doet en dat daarmee leuk of waardevol is om met een ander te delen. Je kunt van dit type blogs zelfs een terugkerende rubriek maken.

Connectieblogs werken voor je als ze zo geschreven zijn dat jouw bloglezer jou – of je klant – echt beter leert kennen door het lezen van je blog. Als iemand na het lezen van jouw connectieblog een sterkere klik met jou voelt, jou nog meer als inspirerend is gaan zien of nog meer als een expert, dan ben je erin geslaagd een goed connectieblog te schrijven.

 

Marketingblogs: wat zijn het en hoe bedenk je er onderwerpen voor?

Marketingblogs werken het beste voor je als je als ondernemer in staat bent (minimaal) een beetje vooruit te kijken. Als jij mij een duidelijk antwoord kunt geven op de vraag wat jouw doelen voor de komende één tot drie maanden zijn, dan kun jij ook een goed onderwerp voor een marketingblog bedenken.

De onderwerpen die jij voor je marketingblogs kiest sluiten namelijk aan bij de doelen die jij voor de komende tijd hebt. Als jij de komende maand(en) een bepaald aanbod dat jij hebt (extra) onder de aandacht wilt brengen en/of extra vaak wilt verkopen, kies dan voor je volgende blog(s) een onderwerp uit dat daar op aansluit.

Daarmee bedoel ik: een onderwerp waarmee je jouw bloglezers meer leert over een onderwerp dat aansluit bij jouw aanbod, waarin je hen laat zien hoe leuk, makkelijk en/of belangrijk dat onderwerp (voor hen) is en hoe veel jij over dit onderwerp weet en hoe goed je dat aan hen over kunt brengen.

Daarmee bereik je, als je het goed en slim doet, dat je dit onderwerp bij jouw bloglezers op de kaart zet en dat de stap naar jouw aanbod dat aansluit op dit onderwerp logischer en laagdrempeliger wordt. Dit type blogs zorgt er dus voor dat je jouw aanbod de komende tijd gemakkelijker verkoopt. Ik heb dat zelf in februari nog ervaren toen ik een serie van drie blogs schreef over het belang van het verzamelen van externe links naar je website. Aansluitend op die blogserie deed ik een aanbod om mee te doen aan mijn online masterclass Krijg links die klanten trekken. Daar meldden zich 21 ondernemers voor aan, van wie meer dan 75 procent een (trouwe) lezer van mijn blogs is.

 

Google-proof blogs: wat zijn het en hoe bedenk je er onderwerpen voor?

Als jij ook een trouwe lezer van mijn blogs bent, dan heb je mij vast wel vaker over Google-proof blogs gehoord. Waar je bij een connectieblog en een marketingblog zelf een onderwerp uitkiest op basis van je eigen interesses of doelen, ga je bij een Google-proof blog veel meer uit van de interesses van je lezers – en daarmee van je mogelijke toekomstige klanten.

Dit betekent dat je eerst onderzoek doet naar een geschikt onderwerp. Wat daarbij belangrijk is? Dat je een onderwerp vindt waar de klanten die jij graag wilt helpen naar googelen – omdat ze daar bijvoorbeeld informatie over willen vinden of inspiratie over op willen doen. Als je over zo’n onderwerp namelijk een blog gaat schrijven, en daar de juiste zoekwoorden in verwerkt, dan maak je het voor jouw toekomstige klanten mogelijk om via Google jouw blog en daarmee ook jouw website en jóu te vinden.

Google-proof blogs schrijven vraagt dus iets meer denk- en uitzoekwerk, maar dat is zeker de moeite waard als jij het jezelf gunt om bekend te worden bij meer mensen die jij kunt helpen. Het leuke is ook dat je bij het kiezen van je Google-proof onderwerpen niet (of in elk geval minder) rekening hoeft te houden met de tijd van het jaar of jouw doelen voor de komende tijd. Een goed Google-proof blog kan immers het hele jaar door gevonden worden in Google en je kunt er lezers mee bereiken die jou en jouw mooie bedrijf anders nooit hadden leren kennen.

Ik heb het even globaal uitgerekend: in de afgelopen 7 dagen kwam meer dan 60 procent van de bezoekers aan mijn website bij mij terecht via mijn Google-proof blogs – waarvan ik een deel redelijk recent geschreven heb en een deel ook al één of meer jaren geleden. Ook die blogs van twee, drie of nog meer jaren geleden blijven namelijk gewoon voor je doorwerken, mits ze Google-proof zijn natuurlijk.

 

Afwisseling tussen verschillende soorten blogs

Het is leuk – en ook goed – om blogs uit de drie hierboven genoemde categorieën met elkaar af te wisselen. Zelf schrijf ik bijvoorbeeld bijna elke week een marketingblog. Daarnaast probeer ik elke maand ook één of twee Google-proof blogs te schrijven en waar het lukt ook nog een connectieblog dat over mij of één van mijn klanten gaat.

Waarbij ik er meteen bij zeg dat je mij vooral niet als standaard moet nemen voor op welke frequentie jij moet bloggen als je niet net zo gek bent op schrijven als ik. Ik vind het erg leuk om te doen, heb er de tijd voor en geef er ook prioriteit aan binnen alles dat je aan marketing zou kunnen doen. Maar voor jou vind ik het ook al heel goed als je elke maand één of twee blogs weet te schrijven. Doe wat bij jou past.

 

Voor de oplettende lezer: wat voor soort blog is dit?

Als ik in mijn blog een goede uitleg heb gegeven over de drie categorieën blogs, dan ben ik benieuwd of jij herkent in welke categorie dit blog valt – en ook of je een vermoeden hebt waarom ik deze keer juist dit onderwerp heb uitgekozen. Laat het hieronder even weten, vind ik leuk.