Je website is je online visitekaartje. Natuurlijk wil je dat hij er mooi uitziet, dat hij bij jou past. Maar als je veel complimenten krijgt omdat je website zo mooi is, betekent dat nog niet automatisch dat hij ook effectief voor je werkt, dus dat hij ook uit zichzelf nieuwe klanten voor je aantrekt. In dit artikel bespreek ik drie dingen met je die ik vaak mis zie gaan als we het over mooi versus effectief hebben.

 

Allereerst wil ik benadrukken dat mooi en effectief elkaar helemaal niet in de weg hoeven te zitten. Het is ook logisch dat je een mooie website wilt hebben: je huis richt je immers ook helemaal naar jouw smaak in. Het is vanzelfsprekend dat je dat ook wilt doen met het ‘online huis’ van je bedrijf.

Een website kan heel goed tegelijk én mooi én effectief zijn. Maar vaak merk ik aan ondernemers dat ze de tips om hun website effectiever voor hen te laten werken maar half horen, uit angst dat ze dan dingen aan hun website moeten veranderen die ze niet willen veranderen. Terwijl je je website met een paar aanpassingen al veel effectiever kunt maken terwijl hij tegelijk ook mooi blijft.

 

Valkuil 1: mooie vormgeving die ten koste gaat van goede leesbaarheid

Natuurlijk kies je voor je website kleuren die jij mooi vindt en een lettertype dat past bij jou. Maar check wel even of je websiteteksten ook voor iedereen goed te lezen zijn, op elk apparaat waarop je een website kunt bekijken. Check dit niet alleen zelf, maar laat het ook door een paar andere mensen uit je omgeving nagaan.

Ik kom deze valkuil regelmatig tegen bij de feedbacksessies die ik organiseer voor de nieuwe deelnemers aan mijn training Continu klanten uit je website: een donkere achtergrondkleur die de witte letters moeilijk leesbaar maakt, letters die te klein zijn, regels die te dicht op elkaar staan, enzovoort.

Jouw websitebezoekers haken af als ze je teksten moeilijk kunnen lezen, net zoals ze ook weglopen uit een winkel die niet overzichtelijk is ingericht en waar ze dus niet kunnen vinden wat ze zoeken. Ze gaan in dat geval liever naar een website die gebruiksvriendelijker is, net zoals je ook liever ergens winkelt waar je gemakkelijk kunt vinden wat je zoekt.

Mocht deze valkuil voor jou van toepassing zijn, dan kun je dit vaak met één of twee kleine aanpassingen al oplossen. Tip: als je op een website bent die jij fijn vindt om te lezen, kun je daar op de knop F12 op je toetsenbord drukken om onder andere te ontdekken welk lettertype daar gebruikt is.

 

Valkuil 2: creativiteit boven helderheid

Dit zie ik heel vaak: veel creatief woordgebruik in de kopjes op een website. En ik begrijp het helemaal als je de dingen op je website graag mooi en creatief wilt verwoorden. Zo mocht ik na het webinar dat ik afgelopen dinsdag gaf even meekijken naar de website van een dame die bovenaan haar homepage de zin ‘Gebruik de kracht van jouw mental space’ had gebruikt.

Heel creatief verwoord, maar ik ben benieuwd of jij je er een beeld bij kunt vormen. Ik vermoed dat er niet veel mensen zijn die deze woorden gaan intypen in Google. En ook dat er maar weinig websitebezoekers zijn die uit deze zin meteen begrijpen waar deze website over gaat.

Houd er rekening mee dat niet alleen Google de woorden die in jouw kopjes staan belangrijk vindt (en het dus slim is er goede zoekwoorden in te verwerken), maar dat jouw websitebezoekers over het algemeen ook koppensnellers zijn. Als jij super creatief te werk gaat in je kopjes, maar jouw bezoekers uit jouw kopjes niet de essentie kunnen opmaken van wat jij doet en wie je kunt helpen, dan zullen ze snel afhaken.

Ga dus eens na hoe jouw websiteteksten scoren op helderheid boven creativiteit, en of je daar indien nodig wat kleine aanpassingen in kunt doen. Dat zal er voor zorgen dat je én vaker gevonden wordt in Google én vaker benaderd wordt door websitebezoekers die klant willen worden.

 

Valkuil 3: schrijven over jezelf versus schrijven over de ander

Veel mensen praten graag en makkelijk over zichzelf. Ik heb wel eens het idee dat echt goed kunnen luisteren en vragen stellen aan een ander in plaats van voortdurend zelf aan het woord te zijn een steeds minder voorkomende kwaliteit is.

Op je website is het zéker goed om over jezelf te schrijven, juist als je zelfstandig ondernemer bent: dat maakt dat bezoekers een connectie met jou als persoon kunnen maken en er daardoor voor kunnen kiezen om juist bij jou klant te worden.

Maar voor een effectieve website is het óók belangrijk dat er een juiste balans is tussen hoezeer jouw website over de ander (jouw mogelijke klant) gaat en hoezeer jouw website over jou gaat. Heel vaak zie ik op websitepagina’s dat er eerst een heel stuk ‘ik ben, ik doe, mijn missie is, enzovoort’ (dus een heel stuk over jezelf) staat en dan pas een tekst waarin je de ander – jouw websitebezoeker, jouw mogelijke klant – aanspreekt.

Als deze valkuil ook voor jou van toepassing is, dan wil ik je uitdagen om je de komende week eens wat meer in jouw mogelijke klanten te gaan verdiepen. Wie zijn zij, waar lopen ze op dit moment tegenaan, waar verlangen ze naar, welk probleem hebben ze op dit moment, hoe ziet hun leven eruit nadat ze jouw aanbod gekocht hebben, wat levert hen dat op?

Pik hier eens een paar vragen uit waar jij iets mee kunt en ga daar een stukje tekst over schrijven. En zorg dat je daar een websitepagina mee begint, niet met een heel verhaal over jezelf. Laat dat verhaal over jezelfvooral niet weg, maar houd overal op je website (behalve op je Over mij-pagina) de volgorde aan dat je pagina eerst over de ander mag gaan en daarna over jou. Je zult merken dat je website dan veel effectiever wordt en nieuwe klanten sneller contact met je gaan opnemen of bij je gaan kopen.

 

Is jouw website mooi, effectief of allebei?

Ik kan nog wel even doorgaan met het benoemen van mooi versus effectief-valkuilen, maar ik wil je niet overweldigen. Ik ben benieuwd welke van de drie valkuilen voor jou herkenbaar is, leuk als je het hieronder wilt laten weten.

En wil je eens samen met mij kijken hoe je van jouw mooie website ook een effectieve website kunt maken en of ik je daarbij met mijn aanbod kan helpen? Mail me dan even op rimke@ikhelpjouonline.nl. Ik stuur je dan een paar vragen om samen te bekijken of mijn gratis Meer klanten uit je website-Zoom-sessie (van 20 minuten) voor jou op dit moment passend is.