Iedere bezoeker die je website binnenkomt, komt binnen op één specifieke pagina. Als je graag wilt dat meer nieuwe klanten jou gaan vinden in Google, is het daarom belangrijk om je telkens op één pagina op je website tegelijk te focussen. Maar welke pagina’s zijn daarbij nou het meest belangrijk en hoe laat je die goed scoren in Google?

 

Allereerst is het goed om te weten dat niet elke pagina een even belangrijk ‘instappunt’ op je website is. Over het algemeen is het het fijnste als een mogelijke nieuwe klant je website binnenkomt op je homepage of op een aanbodpagina (of via een blog, maar die laat ik in dit blog even buiten beschouwing). Deze pagina’s geven immers het meest complete beeld van wat jij met jouw bedrijf te bieden hebt. Van daaruit kan iemand dan zelf wel naar bijvoorbeeld een Over mij-pagina of een contactpagina doorklikken.

Het mooie is dat de homepage en je aanbodpagina(‘s) zich ook het beste lenen voor het gebruik van zoekwoorden. Als je dus graag beter gevonden wilt worden in Google, geef je focus dan eerst aan deze pagina’s, met behulp van de volgende vijf tips.

 

Tip 1: gebruik per pagina minimaal 300 woorden

Je hoeft maar in te loggen op een social mediakanaal en je ziet duidelijk wat daar de trend is: kort, kort, kort. Ik merk aan veel ondernemers dat zij denken dat je de teksten op je websitepagina’s dan het beste ook maar zo kort mogelijk kunt houden. Maar dat is niet het geval.

Google houdt ervan als een websitepagina op zijn minst 300 woorden bevat. Staan er minder woorden op jouw pagina, dan biedt dat Google maar weinig context om uit op te maken waar jouw pagina over gaat. Hoe meer aanknopingspunten Google hiervoor heeft, hoe beter.

Als je niet zo’n schrijver bent, of als je nou eenmaal veel websitepagina’s moet maken omdat je bijvoorbeeld een webshop hebt, daag jezelf dan op zijn minst uit om 300 woorden per pagina te schrijven. En als je juist erg van schrijven houdt, houd jezelf dan vooral niet in omdat je misschien denkt dat alleen korte teksten tegenwoordig nog gelezen worden. Het geeft je juist extra kansen om goed gevonden te worden in Google als je pagina’s (wat) langer zijn.

En je lezers dan? Zorg dat zij makkelijk door je pagina heen kunnen scrollen en dan tegelijk de essentie van je pagina meekrijgen. Dat doe je bijvoorbeeld door voldoende witruimte op je websitepagina te hebben, door af te wisselen tussen tekst en beeld én door veel met kopjes en tussenkopjes te werken. Daarin kun je dan straks ook tip 3 mooi toepassen.

 

Tip 2: maak een groepje zoekwoorden per pagina

Natuurlijk kun je in één pagina tal van zoekwoorden kwijt. Maar het is slimmer om per pagina een wat kleiner groepje van zoekwoorden samen te stellen en die dan elk op meerdere plekken op je pagina terug te laten komen. Daarmee help je Google nog meer om jouw pagina goed vindbaar te maken dan wanneer je op elke plek op je pagina een ander zoekwoord gebruikt.

Hoe je zo’n groepje samenstelt? Bedenk wat het allerbelangrijkste is waarvoor je graag gevonden wilt worden in Google voor de pagina waar je nu aan werkt. Dat is dan je ‘basiszoekterm’ voor deze pagina. Ga daar vervolgens andere zoekwoorden bij vinden die logisch op je ‘basiszoekterm’ aansluiten. Denk aan synoniemen, varianten, uitbreidingen en samenstellingen.

Probeer zo per pagina op je website een groepje van zo’n vijf tot tien zoektermen te verzamelen die je over de pagina verspreidt.

 

Tip 3: gebruik de kopjes op je pagina slim

‘Hoe kan ik je helpen?’, ‘Diensten’, ‘Aanbod’, ‘Herken je dit?’, ‘Wie ben ik?’. Dit zijn een paar voorbeelden van kopjes en tussenkopjes die ik vaak zie op homepages en aanbodpagina’s. Heel voor de hand liggend, maar ze helpen je niet om hoger in Google te komen. Want in al dit soort kopjes ontbreekt één ding: zoekwoorden.

Google geeft een aantal plekken op je websitepagina extra aandacht, onder andere je kopjes en tussenkopjes. Deze zijn voor Google immers gemakkelijk te herkennen, doordat je ze waarschijnlijk een opmaak meegeeft die ze eenvoudig herkenbaar maakt als (tussen)kopje. Als je dus aan de hand van tip 2 een groepje van goede zoekwoorden voor een websitepagina hebt samengesteld, zorg dan dat je deze in elk geval in de kopjes en tussenkopjes op je pagina verwerkt.

Als je een beetje met je zoekwoorden gaat spelen, zul je ontdekken dat je er gemakkelijk kopjes mee kunt maken die hele goede vervangers zijn voor de standaard ‘Herken je dit?’- en ‘Wie ben ik?’-kopjes – en waar dus wél zoekwoorden in staan.

 

Tip 4: globale omschrijvingen versus details

Sommige ondernemers vinden het lastig om een goed onderscheid te maken tussen de zoekwoorden die ze op hun homepage gebruiken en de zoekwoorden die ze op hun aanbodpagina(‘s) gebruiken. Een goed ezelsbruggetje daarbij is: ‘hoe omschrijf je jouw aanbod als geheel?’ versus ‘hoe omschrijf je één specifiek ding dat jij aanbiedt?’ En heel soms is het antwoord op beide vragen precies hetzelfde, maar meestal is er op zijn minst een nuanceverschil.

De meeste producten en diensten hebben een verzamelnaam. Vervolgens heeft alles dat eronder valt ook weer een eigen naam. Deze week gaf ik hierover nog tips aan een klant die een mooie webshop heeft in landelijke woonaccessoires en brocante – beide voorbeelden van verzamelnamen. Natuurlijk moet je deze verzamelnamen dan in je website verwerken, maar tegelijk doen natuurlijk ook alle andere bedrijven en webshops die ook landelijke woonaccessoires en brocante verkopen dat.

De echte winst zit dan in het detailniveau: hoe heten al jouw afzonderlijke producten en wat googelen mensen nou precies als ze naar één van jouw producten op zoek zijn. En ja, ik weet het, als je dit voor een webshop gaat doen waar je tientallen of honderden producten verkoopt, is dat veel werk. Maar wel werk dat je directe en duidelijke winst in Google oplevert.

Bied jij diensten of coaching aan, dan heb je het qua aantal pagina’s natuurlijk een stuk gemakkelijker. Maar ga ook dan eens goed uitsplitsen welke woorden onder de verzamelnaam van jouw aanbod vallen en welke meer op detailniveau zitten. De eerste groep mag je dus gebruiken voor je homepage, de tweede groep voor je aanbodpagina(‘s).

 

Tip 5: laat pagina’s niet met elkaar concurreren in Google

Waarom zou je niet gewoon op zowel je homepage als je aanbodpagina(‘s) – en misschien ook wel op andere pagina’s op je website – precies hetzelfde groepje zoekwoorden gebruiken? Dat zijn toch de woorden waar je goed op gevonden wilt worden?

In dat laatste heb je natuurlijk helemaal gelijk, maar Google bekijkt alle pagina’s op jouw website afzonderlijk. Elk van jouw websitepagina’s krijgt – net als elk van de websitepagina’s van alle andere ondernemers die een website hebben – een plekje ergens in de ranking van Google. En als jij op twee of meer van je eigen websitepagina’s precies dezelfde zoekwoorden gebruikt, dan ga je dus met jezelf concurreren in Google.

Je kunt het vergelijken met een atletiekwedstrijd waar jij deelneemt aan de 400 meter hardlopen. Stel dat jij als enige toestemming krijgt om, nadat de wedstrijd is afgelopen, nog een keer te lopen, zodat jij twee keer in de einduitslag kan worden opgenomen. Dan kun je nooit twee keer goud winnen, hooguit één keer goud en één keer zilver. Maar waarschijnlijk ben je bij je tweede poging nog moe van je eerste hardlooprace en is je prestatie de tweede keer dus een stuk minder.

Veel slimmer is het dan, als je toch graag twee prestaties wilt leveren, om jezelf zowel voor de 400 als voor de 800 meter in te schrijven. Je hebt dan twee kansen om eerste te worden. En je hebt waarschijnlijk ook veel langer rust tussen je twee races, waardoor je ze beide beter kunt lopen. Doordat het twee verschillende wedstrijden zijn, heb je op elk van de wedstrijden betere kansen om te winnen.

Dat is dus in Google precies zo. Ga dus aan de hand van tip 4 voor jezelf in kaart brengen waar de nuanceverschillen liggen tussen de zoekwoorden die je per pagina gebruikt. Zo heeft elke pagina op je website een eigen ranglijst (of eigenlijk: meerdere ranglijsten, want de meeste goede websitepagina’s worden voor meerdere zoektermen gevonden in Google) om in te scoren – en doen je eigen websitepagina’s geen wedstrijdjes tegen elkaar.

 

meer HULP BIJ HET PLAATSEN VAN ZOEKWOORDEN op je websitepagina’s

Wil jij jouw websitepagina’s goed laten scoren in Google? Download dan hier gratis mijn spiekbriefje voor het plaatsen van zoekwoorden op je website.