Content voor je website maken, dat werkt net een beetje anders dan wanneer je iets op social media post. Hoe je jouw website van content voorziet die er voor zorgt dat mogelijke klanten jou in Google weten te vinden leg ik je uit in dit artikel.

 

Mensen bereiken op je website voelt misschien wat minder tastbaar dan mensen bereiken op social media. Als jij een post op Facebook, Instagram of LinkedIn plaatst krijg je daar (als het goed is) directe reacties op terug: duimpjes, hartjes, reacties, mogelijk privéberichtjes. Doordat de mensen die reageren ook een account hebben op social media, zie je aan de accountnaam en profielfoto letterlijk wie er op jouw berichten reageert.

Op je website is dat niet zo. Als er iemand op bezoek is op jouw website om daar een pagina te bekijken of een blog te lezen, dan zie je niet wie dat is. Je kunt het hooguit bijhouden in een statistiekenprogramma als Google Analytics, waar je een staafje ziet verschijnen voor elke bezoeker die op jouw website binnenkomt, met daaronder een melding over welke pagina hij of zij aan het bekijken is. Toch wat ontastbaarder, want je ziet daar geen naam en gezicht bij.

 

Nieuwe mensen bereiken met content op je website

Toch is het superslim om content voor je website te maken, ook al zie je niet letterlijk voor je wie jouw teksten leest. Want op je website bereik je veel makkelijker dagelijks nieuwe mensen dan op social media.

Op Facebook, Instagram en LinkedIn komen jouw berichten grotendeels elke keer bij dezelfde groep mensen onder de aandacht, met – als je bereik daar telkens groeit – als het goed is ook telkens weer wat nieuwe mensen. Misschien is er wel eens een bericht van jou viral gegaan of misschien adverteer je wel eens op social media, en dan bereik je echt veel nieuwe mensen. Maar in alle andere gevallen is het dus grotendeels dezelfde groep mensen die jouw berichten steeds ziet.

Als je website goed te vinden is in Google, komen daar elke dag weer nieuwe mensen op bezoek, telkens andere dan de dag ervoor. Zo zie ik in Google Analytics dat van de mensen die mijn website in februari 2022 in Google vonden, 96 procent nog nooit eerder op mijn website was geweest. Je website is dus een goede plek om heel doelgericht telkens bij nieuwe mensen onder de aandacht te komen.

 

Content maken voor je website: hoe doe je dat?

Op je website heb je te maken met zogenaamde vaste pagina’s (denk aan je homepage, je Over mij-pagina, je aanbodpagina(‘s), je contactpagina en mogelijk nog een paar andere pagina’s) en met levendige pagina’s. Levendige pagina’s hebben op een website meestal de vorm van een blog, maar het kan ook een onderdeel op je website zijn waar je bijvoorbeeld je podcasts of YouTube-video’s deelt.

Waar vaste pagina’s een vaste opbouw hebben en gedurende het jaar veelal hetzelfde blijven, kun je op een blog telkens weer iets nieuws publiceren. Dat is goed voor Google, want Google houdt van websites die levendig zijn en blijven. In het vervolg van mijn blog ga ik dan ook in op hoe je die levendige content maakt, en waarin dat verschilt van hoe je social media content maakt.

 

Tip 1: verdiep je in de behoeftes van jouw mogelijke klanten

Bij het maken van content voor je website is het slim om jezelf eerst deze vraag te stellen: over welke onderwerpen die gelinkt zijn aan mijn aanbod zoeken mijn mogelijke klanten nu al naar informatie of inspiratie? Het is immers logisch dat ze ook in Google naar deze informatie en inspiratie op zoek gaan. Het is dan goed om daar op aan te sluiten bij het kiezen van je blogonderwerpen.

Weet je eigenlijk niet zo goed waarover jouw mogelijke klanten informatie en inspiratie zoeken? Typ dan in de zoekbalk van Google eens een tot drie woorden in die in de breedste zin met jouw aanbod te maken hebben. De kans is groot dat er dan een gedeelte ‘Mensen vragen ook’ tevoorschijn komt op de resultatenpagina van Google. Dat gedeelte geeft je vast een aantal ideeën.

 

Tip 2: maak van je content meer dan ‘een stukje voor Google’

Dat het belangrijk is dat je onderwerpen kiest waarnaar jouw mogelijke klanten graag googelen, betekent niet dat je voor je website supersaaie teksten moet schrijven die vooral vol zoekwoorden zitten. Juist niet, want dan ziet Google je als iemand die vooral voor zoekmachines schrijft en niet voor mensen. En Google ziet juist graag dat jij teksten schrijft die voor mensen aantrekkelijk zijn om te lezen.

Kies dus wel onderwerpen uit waarnaar gegoogeld wordt, maar gebruik de teksten die je voor je website schrijft vooral ook om jouw lezers te inspireren, nieuwe inzichten te geven, mee te nemen in jouw visie, verhalen te vertellen, te motiveren, of wat dan ook maar goed bij jou past. Net zoals je dat (denk ik) op social media doet. Stop jouw eigenheid erin.

Vind je het lastig om de juiste schrijfstijl te vinden? Doe dan eens net alsof je over jouw gekozen onderwerp vertelt aan een vriend of vriendin. Wat zou je dan vertellen? Hoe zou je het dan vertellen? Zo mag je dat ook doen in een blog of een andere vorm van content voor je website.

 

Tip 3: kies het aantal foto’s dat jij wilt

‘Hoeveel foto’s plaats ik dan bij een blog?’ Dit is een vraag die mij vaak gesteld wordt. Vaak geeft een foto een blog net iets extra’s. Bovendien kun je aan een foto ook weer zoekwoorden meegeven, en dat is goed voor de vindbaarheid van je blog in Google.

Zoals je aan mijn blog(s) ziet plaats ik vrijwel altijd één foto bij mijn blog. Dat past ook goed bij het soort blogs dat ik schrijf: in mijn soort bedrijf draait het minder om de mooie plaatjes en meer om de tips en inspiratie die ik wil overbrengen. Maar ik heb ook veel klanten die in de vakantie- en reisbranche werken. Voor hen is het juist logisch om véél foto’s in hun blogs te plaatsen, soms wel meer dan tien. Kijk dus vooral wat goed bij jou en jouw soort bedrijf past en weet dat er geen vaste regels zijn voor hoeveel foto’s je het beste kunt gebruiken.

En die zoekwoorden die je aan foto’s mee kunt geven? Die geef je mee aan de titel van je foto en aan de zogenaamde alt-tekst. Als je meer wilt weten over hoe dat werkt, download dan hier even gratis mijn spiekbriefje voor het plaatsen van zoekwoorden op je website.

 

Tip 4: schrijf minimaal 300 woorden, en liever nog meer

Nog zo’n vraag die ik vaak krijg: ‘hoe lang moet een blog zijn?’ Als je actief bent op Instagram, dan weet je dat je bericht daar maximaal 2.200 tekens mag bevatten. Kort en krachtig zijn er de sleutelwoorden. In een gewone LinkedIn-post moet het zelfs nog korter zijn.

Op een website is dat anders. Google houdt juist van langere content, omdat langer meestal synoniem is aan waardevoller. Google heeft sowieso minimaal 300 woorden nodig om goed te kunnen begrijpen waar een websitepagina of blog over gaat. Zorg daarom dat je minimaal dat aantal woorden haalt als je een blog schrijft, en dat je liever nog minimaal de 500 woorden aantikt.

Omdat jij niet de enige bloggende ondernemer bent, is het nog slimmer om te streven naar blogs van minimaal duizend woorden. Je hebt dan echt de kans om er met jouw blogs te springen ten opzichte van wat anderen op hun website gepubliceerd hebben.

En lezen mensen dat dan wel, zulke lange teksten? Ja. Houd er rekening mee dat een website een andere omgeving is dan een social mediakanaal, waar mensen zich snel overprikkeld kunnen voelen door alle verschillende content die er achter elkaar op hen afkomt. Op jouw website zijn ze op een plek waar alleen jouw content staat, en waar ze veel rustiger doorheen kunnen scrollen. Misschien lezen ze niet alles woord voor woord, maar meestal lezen ze er wel grondiger dan op social media.

 

Tip 5: kies een ritme dat bij jou past

We weten allemaal dat je op social media zo veel mogelijk aanwezig moet zijn en zo vaak mogelijk moet posten als je er echt de vruchten van wilt plukken. Soms lijkt het wel een ‘ratrace’ om wie de meeste aandacht naar zich toe kan trekken.

Als je content voor je website gaat maken, kun je veel meer je eigen ritme volgen. Het is bijvoorbeeld beter om één keer per maand goed de tijd te nemen om een uitgebreid en écht waardevol blog te schrijven dan om meerdere keren per maand een kort stukje tekst online te zetten dat eigenlijk weinig om het lijf heeft en dus weinig voor je gaat doen.

Het is ook beter om een paar keer per maand wat kleine dingetjes op je website te wijzigen – een nieuwe alinea toevoegen aan een bestaande websitepagina bijvoorbeeld, of een oud blog een nieuwe update geven, of ergens één of twee zinnetjes veranderen – dan om er één dag goed voor te gaan zitten en daarna drie maanden niet meer naar je website om te kijken.

Dus als je mij vraagt hoeveel tijd je het beste aan je website kunt besteden, is mijn tegenvraag altijd: wat past het beste bij jou? Als je schrijven (net als ik) één van de allerleukste dingen vindt om te doen, ga dan vooral elke week een blog schrijven voor je website. Staat het niet hoog op het lijstje van jouw favoriete things to do, doe dan verspreid over de maand een paar keer wat kleine dingetjes aan je website en één keer per maand iets groters zoals het schrijven van een nieuw blog.

 

Zijn er nog vragen die jij hebt over het maken van content voor je website die in dit blog onbeantwoord zijn gebleven, laat het dan vooral even weten in een reactie hieronder.

 

Doe je mee aan mijn Word gevonden in Google-training?

In deze gratis 3-delige training leer ik je de 3 stappen die ervoor gaan zorgen dat nieuwe klanten jouw website straks goed weten te vinden in Google, zodat jij meer mensen attent kunt maken op jouw mooie aanbod en meer klanten en aanvragen uit je website krijgt. Meld je hier gratis aan voor deze Word gevonden in Google-training.