Als bezoekers gemiddeld lang op je website blijven, is dat voor Google een teken dat jouw website waardevol is voor hen. Anders waren die bezoekers immers wel weer snel afgehaakt. Hoe zie je hoe lang bezoekers op jouw website blijven? En hoe zorg je ervoor dat ze er langer blijven? In dit artikel ga ik deze twee vragen behandelen.

 

Hoe lang blijven bezoekers gemiddeld op jouw website?

Als je gebruikmaakt van Google Analytics is dit niet moeilijk te vinden. Het is de tijd die je rechts bovenaan bij sessieduur ziet staan. Eigenlijk moet je daarnaast ook nog naar een ander getal kijken: de gemiddelde tijd die mensen op een pagina op jouw website doorbrengen. Je vindt die tijd door in Analytics naar het gedeelte Gedrag te gaan en dan op het Overzicht te klikken. Het is daar het derde getal dat je ziet staan.

Beide getallen samen zijn voor Google een indicatie voor hoe waardevol en relevant jouw website is voor je bezoekers. Weet je een score te behalen die boven de 2 minuten en 30 seconden ligt, dan doe je het al heel goed.

Soms doe je op je website ook dingen die het gemiddelde naar beneden halen. Dat kunnen zowel goede als slechte dingen zijn. Als jouw website niet gebruiksvriendelijk of niet mobielvriendelijk is, is het bijvoorbeeld logisch dat bezoekers er snel weer weg zijn.

Maar ook als je regelmatig dingen organiseert kan de gemiddelde sessieduur naar beneden gaan. Mensen die naar je website komen om zich aan te melden voor iets dat je organiseert en die verder geen ander doel op je website hebben, zijn immers ook al vrij snel klaar op je site.

 

Hoe blijven bezoekers langer op je website?

Bovenal door je website voor hen zo relevant en gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Een website die traag laadt of die er op mobiele apparaten niet goed uitziet, nodigt sowieso al niet uit om er veel tijd door te brengen. Dat geldt ook voor een website waarvan niet precies duidelijk is wat je er kunt vinden. Maar ook als mensen al op je website zijn kun je verschillende dingen doen waardoor ze langer blijven.

 

Tip 1: knoppen

Websitebezoekers houden ervan om op knoppen te kunnen klikken. Bovendien zijn die knoppen voor jou handig om bezoekers op een logische manier van de ene naar de andere pagina op je website te leiden. Een knop valt lekker op, zeker als je er de juiste kleur voor kiest. Nodigen jouw knoppen uit om op te klikken, dan gaan bezoekers automatisch meer pagina’s op je website bezoeken en daardoor langer blijven.

 

Tip 2: koppen

Speel met de lettergrootte van de verschillende teksten die op je websitepagina’s staan. Gebruik koppen en tussenkoppen om je pagina’s makkelijker scanbaar te maken. Zo is het voor de bezoekers van jouw website veel sneller duidelijk wat ze waar op jouw pagina kunnen vinden. Grote kans dat ze langer blijven dan wanneer ze echt moeten zoeken waar de voor hen meest interessante informatie staat.

 

Tip 3: waardevolle teksten

Regelmatig krijg ik de vraag of langere teksten op je website wel gelezen worden. Ik draai die vraag graag om: als jij een lang artikel tegenkomt, waar heel veel waarde voor jou in zit, waar je echt iets aan hebt, bijvoorbeeld bij de groei van je bedrijf, zou je het dan lezen? Of zou je dan denken: hier zit veel te veel waarde in, dat hoef ik niet te lezen?

Zolang jouw teksten waardevol zijn voor je bezoekers, er precies dat in staat waar ze naar op zoek zijn, zullen zij ze met liefde lezen, ook als het langere teksten zijn. Hoe meer waardevolle teksten op jouw website staan, hoe langer bezoekers blijven.

 

Tip 4: eenvoudige taal

Houd alles wat je op je website schrijft eenvoudig. Natuurlijk is het leuk om te laten zien dat je ergens echt verstand van hebt, maar jouw bezoekers zitten niet te wachten op jargon of moeilijke woorden. Zij moeten alles wat je schrijft makkelijk kunnen begrijpen, zeker online. Schrijf simpel, op een niveau dat voor iedereen te volgen is. Dit staat ook wel bekend als Jip- en Janneketaal, waar ik zelf ook graag gebruik van maak.

 

Tip 5: herkenbare navigatie

Er zijn verschillende pagina’s die op vrijwel elke website terugkomen. Denk naast de homepage aan een aanbodpagina, een contactpagina, een blogpagina en een Over mij- of Over ons-pagina. Voor online ondernemers is het daarnaast ook gebruikelijk om een zogenaamde Gratis-pagina te hebben, zoals het in de vakantiebranche bijvoorbeeld gebruikelijk is om een pagina Omgeving te hebben, enzovoort.

Jouw websitebezoekers begrijpen snel wat ze op zo’n pagina kunnen vinden. Het zijn meestal goed bezochte pagina’s op je website. Laat je niet verleiden om op jouw website met allerlei originele namen voor je pagina’s te komen, want jouw bezoekers houden hierbij van vertrouwd en bekend. Een herkenbare navigatie zorgt ervoor dat ze gemiddeld langer blijven.

 

Tip 6: de juiste zoektermen

Natuurlijk wil je met jouw website graag goed gevonden worden in Google. Maar als je vooral gevonden wordt op zoektermen die eigenlijk niet heel relevant zijn voor jouw website, dan zullen bezoekers al snel ontdekken dat ze daar niet gaan vinden waar ze naar op zoek zijn. Gevolg is dat veel bezoekers maar kort op je website zullen blijven. En dat haalt het gemiddelde flink omlaag.

Toen ik nog als journaliste werkte (en nog niet zo met Google bezig was), werd mijn website bijvoorbeeld regelmatig gevonden door mensen die zochten naar informatie over een bepaalde tennisser. Ik had ooit een interview met hem gedaan en dat op mijn website geplaatst. Dat interview werd dan ook goed bezocht op mijn website. Maar de bezoekers die voor dat interview naar mijn site kwamen waren over het algemeen niet heel geïnteresseerd in de rest van de teksten op mijn website, en ook niet om mij als journaliste in te schakelen. Zorg dus dat je gevonden wordt op zoektermen die voor jou en voor jouw ideale bezoekers relevant zijn, zodat die bezoekers lekker lang op je website blijven.

 

Tip 7: houd je website rustig

Zorg dat je pagina’s niet te vol staan met tekst, dat er veel witruimte zichtbaar is, dat er niet te veel of te hinderlijke pop-ups op staan, enzovoort. Om te bepalen hoe jij je website rustig laat ogen, is het goed om eens na te gaan wat je zelf op andere websites wel en niet prettig vindt. Wanneer ziet een website van een ander er voor jou prettig uit, en wanneer vind je de website van een ander te druk? Laat je daar ook bij je eigen website door leiden.

 

Tip 8: video’s

De ene bezoeker van jouw website leest graag, terwijl de andere bezoeker meer een kijker is. Het is dan ook zeker een aanrader om op jouw website gebruik te maken van video’s. Als een bezoeker jouw video aan het bekijken is, blijft hij automatisch al langer op je website. Hier geldt uiteraard ook weer dat het daarbij meehelpt als de video echt waardevol is voor je bezoeker.

Wil je video’s op jouw website plaatsen? Zet ze dan eerst op YouTube of Vimeo, om ze van daaruit ook op je website te plaatsen. Zo heeft het gebruik van video’s niet al te veel negatieve invloed op de snelheid van je website. Bovendien benut je zo een extra manier om online gevonden te worden met jouw bedrijf, namelijk via de videozoekmachine.

 

Ga je met deze tips aan de slag? Schrijf dan even op wat op dit moment op jouw website de gemiddelde sessieduur en de gemiddelde tijd op pagina is. Je kunt dan over een tijdje heel goed zien welk resultaat jouw verbeteracties hebben opgeleverd.