Hoe krijg je bezoekers op je website? Hoe krijg je meer bezoekers op je website? En hoe krijg je precies de juiste bezoekers op je website, namelijk jouw toekomstige klanten? Allemaal interessante vragen als je als ondernemer online jouw klanten wilt bereiken. Nadat mijn website in januari 2019 voor het eerst meer dan duizend bezoekers in een maand trok, neem ik je in dit artikel mee in hoe ik dat bereikt heb.

 

Eerst even dit: voor de ene ondernemer zijn duizend bezoekers per maand echt heel veel, terwijl het voor een andere ondernemer maar heel weinig is. Veel websitebezoekers krijgen is geen wedstrijdje, want uiteindelijk heb je alleen iets aan de relevante bezoekers van je website, namelijk mensen die echt geïnteresseerd zijn in jouw aanbod.

Nu over naar de feiten en cijfers. In april 2018 ging mijn website de lucht in. In die eerste maand trok ik 321 bezoekers, waarvan er acht via Google kwamen. In december 2018 had ik dat opgebouwd naar 798 websitebezoekers en 204 bezoekers via Google. Vervolgens kreeg ik in januari 2019 voor het eerst meer dan duizend bezoekers op mijn website: om precies te zijn 1.412, waarvan er 313 via Google kwamen.

Waarom ik de bezoekers via Google apart uitlicht? Omdat dit bezoekers zijn die automatisch op je website komen, doordat je website goed vindbaar is in Google. Je kunt bijvoorbeeld ook bezoekers op je website krijgen via je social mediakanalen, maar dat gebeurt alleen als je telkens weer links naar je website deelt op social media en/of daar adverteert. Daar moet je dus telkens een beetje moeite voor doen en/of voor betalen, terwijl dat wat je op Google opbouwt niet alleen nu, maar ook volgende maand en volgend jaar gratis en automatisch voor je werkt.

Tijd voor een uitgebreidere analyse: hoe kreeg ik in januari 2019 meer dan duizend bezoekers op mijn website?

 

Succesfactor 1: ritme en regelmaat

De basis voor mijn meer dan duizend websitebezoekers in januari legde ik al veel eerder, namelijk vanaf het moment dat mijn nieuwe website de lucht in ging. Consequent ben ik vanaf toen dingen gaan doen die bijdragen aan een groeiend aantal websitebezoekers: bloggen, mijn teksten blijven aanpassen en verbeteren, teksten optimaliseren voor Google (oftewel bezig zijn met SEO), enzovoort.

Zo verschijnt er elke week minimaal één nieuw artikel op mijn blog. Waar ik daar op mijn vorige websites niet altijd even consequent mee was, houd ik dat ritme nu week in, week uit vast. En dat draagt mede bij aan een stabiele groei. Want mooie resultaten bouw je niet van de ene op de andere dag op, maar wel door elke dag een kleine actie te doen.

 

Succesfactor 2: focus

Je kent vast die uitspraak wel: wat je aandacht geeft groeit. Zo is dat ook met het aantal bezoekers van je website. Met mijn achtergrond in social media was ik als online ondernemer in eerste instantie heel erg gefocust op het laten groeien van mijn aantal Facebookfans. Elke ochtend checkte ik even of er weer nieuwe fans bij waren gekomen.

Nog steeds vind ik het heel leuk om mijn Facebookpagina te zien groeien, maar ik ben me er ook van bewust geworden dat je website eigenlijk veel belangrijker is. Nu zit ik veel vaker met mijn neus in de cijfers van Google Analytics en kijk ik wat ik daar van kan leren om mijn website nog beter en relevanter te maken voor mijn doelgroep. En die focus zorgt ervoor dat ik hier elke week acties voor onderneem.

 

Succesfactor 3: Plan je Succes Week

Begin januari organiseerde ik mijn Plan je Succes Week, een week waarin je in gratis workshops van mij kon leren hoe je jouw succes in 2019 verdubbelt. Natuurlijk wilde ik graag zo veel mogelijk deelnemers hebben voor die Plan je Succes Week. Dat betekende dat ik deze week zo breed en vaak mogelijk onder de aandacht bracht: met name op Facebook en Instagram en in mijn nieuwsbrief. Ook deed ik met Facebook-advertenties betaalde promotie voor mijn Plan je Succes Week.

De aanmeldpagina van die week trok dan ook veruit de meeste bezoekers op mijn website in januari: 422 in totaal. Iets organiseren en daarbij de aanmeldpagina op je website veel onder de aandacht brengen helpt dus om veel websitebezoekers te krijgen.

Overigens maakte ik later in de maand ook nog promotie voor mijn gratis workshop Online klanten krijgen in 2019 en voor mijn Ik help jou online Academie, mijn online marketingschool voor ondernemers. Ook de hierbij horende websitepagina’s werden in januari goed bezocht.

 

Succesfactor 4: interviews

In december 2018 en januari 2019 hield ik een serie interviews met leden van mijn Ik help jou online Academie. De meeste van deze artikelen werden goed gelezen, ook omdat veel geïnterviewden de artikelen in hun eigen netwerk gingen delen. Met name het interview met Riët sprong er met 83 bezoekers uit. Andere interviews zorgden in januari voor gemiddeld twintig tot veertig extra bezoekers per artikel aan mijn website.

 

Succesfactor 5: veelgelezen blogs

Bij het kiezen van de onderwerpen waar ik op mijn website over schrijf houd ik altijd mijn lezers in gedachten. Wat zouden zij interessant vinden? Waar willen zij meer over weten? Hoe kan ik voor hen van waarde zijn?

In januari schreef ik een aantal blogs die goed gelezen werden, onder andere over de marketingtrends voor 2019 (90 lezers) en over mijn 15 beste lessen uit 15 jaar ondernemen (89 lezers). Mijn blogs plaats ik niet alleen op mijn website, maar deel ik vervolgens ook in mijn nieuwsbrief, op mijn Facebookpagina, op Instagram en meestal ook op LinkedIn. Zo bereikt een nieuwe blog meteen een grote groep potentiële lezers.

 

Succesfactor 6: helpende hand-artikelen

Eén van de dingen waarvoor Google veelvuldig gebruikt wordt is het opzoeken van antwoorden op vragen en het vinden van hulp. Daar kun jij op je website op inspelen, door artikelen te schrijven waarin je antwoord geeft op Hoe-, Wat- en Waar-vragen. Op mijn website schreef ik bijvoorbeeld het artikel Hoe kun je mensen uitnodigen je Facebookpagina te liken? Dit artikel werd in januari maar liefst 175 keer gelezen, terwijl ik het al in februari 2018 schreef. 153 van die bezoekers kwamen via Google. Aan het artikel heb ik ook een uitnodiging tot het nemen van een vervolgactie gekoppeld, namelijk inschrijven voor mijn gratis e-book met 52 marketingtips en daarmee meteen ook voor mijn mailinglijst. Zo gebruik ik zo’n elke maand veelgelezen artikel ook om mijn e-maillijst te laten groeien.

 

Succesfactor 7: bouwsteenartikelen

Het schrijven van lange, zeer informatieve artikelen over onderwerpen die heel relevant zijn voor de doelgroep die jij met je website wilt bereiken werkt goed om meer bezoekers op je website te krijgen. Zeker nu steeds meer ondernemers gaan bloggen en er dus steeds meer concurrentie komt in Google, moet je je als ondernemer onderscheiden met het maken van de meest waardevolle artikelen. Dat geldt nog extra in de marketing, waar heel veel geblogd wordt. Deze lange artikelen worden ook wel cornerstone content of bouwsteenartikelen genoemd. Voorop staat dat er zo veel mogelijk waarde in zit voor jou lezers, maar je optimaliseert ze ook zo goed mogelijk voor Google.

Zelf schreef ik in november 2018 een bouwsteenartikel over Facebook versus Instagram en waar je nu als ondernemer het beste voor kunt kiezen. Ik wist al dat het bijna onmogelijk is om op de zoekterm ‘Facebook’ of de zoekterm ‘Instagram’ bovenaan in Google te komen. Maar op de zoekterm ‘Facebook versus Instagram’ zag ik wel mogelijkheden. Daarom schreef ik daar een uitgebreid en erg waardevol artikel over, dat inmiddels bij de eerste vier Nederlandstalige zoekresultaten staat in Google.

In januari werd dit bouwsteenartikel 30 keer gevonden via Google. Meestal heeft het minimaal drie maanden tijd nodig voordat je echt gaat scoren in Google met een bouwsteenartikel, dus voor nu ben ik tevreden met dit getal.

 

Succesfactor 8: snelheidsoptimalisatie

Het hebben van een snelle website is erg belangrijk. Toch wist ik maar weinig over hoe je jouw website zo snel mogelijk maakt, behalve dan dat je hem niet moet volstoppen met erg zware afbeeldingen. Toen ik een snelheidstest voor mijn website deed die mij werd aangeraden door Iris Wies van Eyes84, echt een deskundige op dit gebied, was dat een enorme eyeopener. Hier lagen veel verbeterpunten voor mijn website.

In november liet ik Iris de snelheid van mijn website verbeteren en dat betaalde zich al snel uit. Mensen die jou al kennen en al eerder op je website zijn geweest, hebben vaak wel wat meer geduld voordat de pagina die ze willen bezoeken goed geladen is. Maar bij mensen die jou nog niet kennen (bijvoorbeeld je bezoekers via Google) is dat geduld zeer beperkt. Vier seconden of langer moeten wachten zorgt er vaak al voor dat ze afhaken. Ik weet daarom vrijwel zeker dat mijn sterke groei van het aantal bezoekers via Google aan deze snelheidsoptimalisatie te danken is.

 

Succesfactor 9: Pushmonkey

Sinds een aantal maanden is het op mijn website mogelijk om je aan te melden voor pushmeldingen wanneer er een nieuw artikel op mijn blog verschijnt. Zodra ik op Publiceren heb geklikt, verschijnt er dan rechtsonder in jouw computerscherm een melding waarin je rechtstreeks op mijn nieuwe blogartikel kunt klikken.

Inmiddels heb ik ongeveer 40 van deze Pushmonkey-abonnees. Als ik een nieuwe blog publiceer heb ik vaak ook Google Analytics open staan en kan ik zo zien dat er vrijwel direct na publicatie al vanuit Pushmonkey op mijn blog geklikt wordt. Het draagt dus duidelijk bij aan het vergroten van mijn aantal websitebezoekers. Pushmonkey kun je tot 100 abonnees gratis gebruiken, daarna betaal je er een klein bedrag voor.

 

Succesfactor 10: social media

Eerder schreef ik al dat ik mijn nieuwe blogs altijd deel op mijn social mediakanalen. Wat droeg dit in januari bij aan het aantal bezoekers op mijn website? Hierin springt Facebook er bij mij echt uit. Maar liefst 474 bezoekers kwamen via Facebook op mijn website, sommigen van hen zelfs meerdere keren in januari.

Op de tweede plaats staan mijn Instagram Stories, met 85 bezoekers aan mijn website. Ik ben best vaak actief op Instagram Stories, en verwijs dan ook regelmatig naar mijn #linkinbio, waar mensen kunnen doorklikken naar mijn website. Tegelijk wil ik Instagram Stories eigenlijk nog veel actiever en effectiever gaan gebruiken, dus hier zou nog veel winst kunnen liggen voor het aantal bezoekers aan mijn website.

Mijn andere websitebezoekers via social media kwamen via de gewone weg op Instagram (56), via LinkedIn (14), via Pinterest (3) en via Twitter (1). Op die laatste twee kanalen heb ik overigens in januari geen enkel bericht geplaatst, dus grappig om te zien dat daar ook nog websiteverkeer uit voortkomt. In totaal heb ik via social media in januari 526 websitebezoekers gekregen die nog nooit eerder op mijn site waren geweest, naast 105 terugkerende bezoekers – die mijn website dus ook al eens in 2018 hadden bezocht.

 

Vond je dit interessant en wil jij jouw klanten bereiken in Google?

Vond je dit kijkje in de cijfers van mijn website interessant? En wil jij graag ook meer bezoekers op je website krijgen, en met name meer bezoekers uit jouw doelgroep? Dan nodig ik je van harte uit om je aan te melden voor de gratis Facebookgroep Bereik jouw klanten in Google die op maandag 25 februari van start gaat. In deze groep krijg je vijf weken lang opdrachten, inzichten, videolessen en de mogelijkheid om mij vragen te stellen, zodat jouw toekomstige klanten jouw website gaan vinden via Google. En je kunt er zelfs mooie prijzen winnen.

Meld je hier aan voor de gratis Facebookgroep Bereik jouw klanten in Google.