Bloggen doe je als ondernemer omdat je graag meer mensen bekend wilt maken met jouw mooie aanbod, en hen ook wilt enthousiasmeren om je aanbod te kopen. Maar hoe doe je dat? In dit artikel geef ik je een stappenplan.

 

Eerst maar even het antwoord op een prangende vraag: Is het mogelijk om direct vanuit je blogs klanten te krijgen? Dus dat iemand voor het eerst op je website komt, een blog van je leest en direct gebruikmaakt van je aanbod?

 

Klanten krijgen rechtstreeks vanuit je blogs

Ja, in sommige gevallen kan dat, en gebeurt dat ook. Onlangs was er nog een dame die mijn blog over Zoom las, wat hulp nodig had om haar eigen Zoom-account in te richten en vroeg of ik haar daar betaald bij kon helpen. In dit geval niet iets dat standaard in mijn aanbod zat, maar wat ik wel leuk vond om te doen. En bovendien een klant rechtstreeks vanuit een blog.

Rechtstreeks klanten krijgen vanuit een blog gebeurt als minimaal één van de volgende factoren aanwezig is:

 

Hele hoge bekendheid

De bekendheid van jouw bedrijf of product is al heel groot en mensen hebben er daardoor bij voorbaat al een groot vertrouwen in, meestal omdat je die hoge bekendheid combineert met een goede reputatie. Daarom werkt het vaak ook goed om als ‘kleinere’ ondernemer affiliate te worden voor bekende producten waar jij enthousiast over bent. Dat betekent dat jij een commissie krijgt als mensen via de link in jouw blog het product kopen. Zelf verdien ik op die manier gemiddeld zo’n 100 euro extra per maand uit mijn blogs.

 

Reviewblogs

Je schrijft blogs in de vorm van objectieve reviews. Oftewel: blogs waarin je laat zien wat je met het product of de dienst kunt, wat de voor- en nadelen zijn, enzovoort. Je kunt dit doen over je eigen producten of diensten, of over die van anderen waar jij affiliate van bent. Zelf doe ik dit vooral voor software die ik gebruik, en dan voeg ik vaak nog één of meer handige video’s aan mijn blog toe om te laten zien hoe die software werkt.

 

Een enorme en/of actuele behoefte

Als je blog aansluit bij een enorme en/of actuele behoefte is het ook veel makkelijker om van daaruit rechtstreeks een aanbod te verkopen. Als jij voor maart 2020 al een blog over het juiste gebruik van mondkapjes op de eerste pagina van Google had staan, en van daaruit mondkapjes verkocht, dan heb je nu vast supersuccesvolle maanden als ondernemer. Mijn blog over Zoom is hier op een wat andere schaal ook een voorbeeld van: dit voorziet in een grote behoefte die er momenteel onder ondernemers is om op een eenvoudige manier online workshops te geven.

 

Een hoge like-factor

Je aanbod heeft een hoge like-factor. Denk hierbij vooral aan visueel heel aantrekkelijke cadeautjes in een webshop. Veel mensen zijn erg gevoelig voor iets dat er mooi uitziet, ik ook. Als het iets is dat ik graag wil hebben of aan een ander cadeau wil geven, dan heb je mij meteen vanuit je blog al als klant.

 

Laagdrempelige prijs

Een laagdrempelige prijs maakt het ook makkelijker om rechtstreeks vanuit een blog een aanbod te verkopen. Laagdrempelig is natuurlijk voor iedereen anders, maar over het algemeen heb ik het dan over een aanbod met een prijs onder de 25 euro. Ik merk dat ook nu mensen die mij totaal niet kennen toch mijn online pubquiz via mijn website kopen (overigens gaat dit niet vanuit een blog).

 

Klanten krijgen via je blogs

In andere gevallen, en die zijn voor de meeste ondernemers veruit in de meerderheid, zul je één of meer extra stappen moeten zetten om klanten te krijgen vanuit je blogs. Want dat iemand je blogs leest wil niet zeggen dat die persoon meteen zo’n sterke klik met je heeft, zo veel vertrouwen in je heeft en dan ook nog zo’n urgente behoefte heeft, dat hij of zij direct koopt.

 

Blijf in contact

Het meest essentiële is dan dat jij en je bloglezer met elkaar in contact kunnen blijven. Alleen zo heb jij immers daarna zelf de regie om regelmatig iets van je te laten horen, en heeft de ander de kans een sterkere klik met jou te maken en meer vertrouwen in je te krijgen. Je blijft met je bloglezer in contact als het jou lukt hem enthousiast te maken om zijn e-mailadres aan jou te geven. De kans is het grootst dat je bloglezer dit doet als hij er iets voor terugkrijgt, een online cadeautje in de vorm van bijvoorbeeld een handige checklist, een waardevol e-book of een nuttige video(training).

 

De o zo belangrijke R van regelmaat

Vanaf dit punt is regelmaat heel belangrijk. Het is namelijk de bedoeling dat jouw bloglezer, die nu ook een e-mailabonnee is geworden, met een zekere regelmaat iets van jou hoort. Wat die regelmaat is (bijvoorbeeld eens per week, per twee weken of per maand), dat mag jij zelf bepalen. Maar zorg dat je de regelmaat die je kiest vasthoudt en je bloglezer dan mailt over een leuk, waardevol en/of nuttig nieuw blog dat jij voor hem klaar heeft staan. Zo worden de klik en het vertrouwen tussen jullie steeds sterker.

 

Vertel over je aanbod

Gebruik niet elke mail die je naar je lezers stuurt als een verkoopmail. Maar zorg er ook voor dat het voor hen geen mysterie is wat jouw betaalde aanbod is. Vertel er dus wel regelmatig over, de ene keer door het terloops te noemen in een blog, de andere keer door gewoon uitgesproken te schrijven dat dit is waar jij mensen mee kunt helpen en hen aan te bieden er gebruik van te maken. Zo krijg je klanten via je blogs en dus uit je e-mails.

 

Laat de tijd los

Sommige mensen die je blogs en e-mails lezen zullen nooit klant bij je worden, anderen al heel snel nadat ze op je e-maillijst zijn komen te staan. En er zijn ook heel veel mensen die dat ergens in de periode tussen dat ze je een halfjaar en drie jaar volgen doen. Geef iedereen de tijd die hij nodig heeft en wees niet te gefixeerd op de resultaten die je verwacht. Hoe meer jij wilt afdwingen dat het snel gaat, hoe langer het meestal duurt. Hoe meer jij erop vertrouwt dat het zal gebeuren, hoe sneller het vaak komt.

Om je een kijkje te geven in mijn eigen cijfers (mijn e-mail- en betalingssoftware houdt dit heel overzichtelijk bij): ik heb nu 877 mailadressen in mijn systeem staan (van sommige mensen meer dan één) en van hen hebben inmiddels 201 iets bij mij gekocht. Sommigen iets kleins, anderen iets groots, sommigen één aanbod, anderen meerdere dingen, sommigen al binnen een maand nadat ze mij leerden kennen, gisteren nog iemand voor het eerst die ik denk ik al drie jaar ken. Zo werkt dit bij jou ook.

 

Doe iets om extra interactie met je e-maillezers aan te gaan

Nog een laatste bonustip: bedenk leuke mogelijkheden om interactie te krijgen met je e-maillezers. Dat kan al zijn dat je hen in je mails vragen stelt en uitnodigt om daarop te reageren, en dat je daar vervolgens zelf weer antwoord op geeft. Een klant van mij kreeg daarop onlangs zo veel reacties dat ze uren bezig is geweest om alles te beantwoorden, overigens met veel plezier.

Het kan ook zijn dat je jouw lezers uitnodigt om een webinar bij jou te volgen, of een 5-daagse gratis training waar ik mijn e-maillezers een paar keer per jaar voor uitnodig. Het versterkt de klik en de vertrouwensband tussen jullie en vergroot de kans dat iemand (snel) klant bij je wordt.

 

× .