Als je tegenwoordig iets opzoekt in Google, krijg je allang niet meer de standaard pagina met resultaten die alleen bestaan uit teksten en links. Je ziet er het gedeelte ‘Mensen vragen ook’, het gedeelte ‘Gerelateerde zoekopdrachten’, mogelijk een aantal resultaten van Google Mijn Bedrijf en misschien ook wel één of meer zogenaamde featured snippets, oftewel: een uitgelicht zoekresultaat. Wat is dit precies en hoe val jij hiermee ook op in Google?

 

Als je nog nooit gehoord hebt van het fenomeen featured snippet, dan leg ik je eerst graag even uit wat het is. In gewoon goed Nederlands kun je dit het beste een uitgelicht zoekresultaat noemen: een zoekresultaat dat bovenaan in Google verschijnt omdat het precies het antwoord geeft op de vraag die iemand in Google stelt. Vaak wordt het voorzien van een foto, een grafiekje, een video of nog iets anders dat dit zoekresultaat extra laat opvallen.

 

Waarom is het interessant om een featured snippet te hebben?

Een featured snippet staat als het ware op plek 0 in Google: onder de betaalde zoekresultaten (als die er tenminste zijn), maar boven de andere websites die gratis een hoge plek in Google veroverd hebben. Het springt er daardoor extra uit. Bovendien staat het eigenlijk altijd ‘above the fold’, zoals dat dan genoemd wordt. Oftewel: op de plek die je als googelaar sowieso te zien krijgt zonder dat je hoeft te scrollen.

Waar er bij een standaard zoekresultaat plek is voor één tot twee regels metadescriptie, is er bij een featured snippet vaak meer tekst te zien. Kijk hieronder maar naar het voorbeeld van mijn klant Leonie van Gezondheidscoach Leudal, die een featured snippet in Google heeft als je zoekt op ‘snoepen en afvallen’. Je kunt dus in je uitgelichte zoekresultaat al meer waardevolle informatie delen met de persoon die aan het googelen is.

een featured snippet van leonie

 

De beste manier om featured snippets in Google te krijgen

Het leuke is dat je om een featured snippet te krijgen niet aan speciale voorwaarden hoeft te voldoen. Je hoeft er niet voor te adverteren in Google, je hoeft geen grote speler in jouw vakgebied te zijn en je hoeft er ook geen honderdduizend websitebezoekers per jaar voor te hebben.

Je hebt de grootste kans om zelf een featured snippet in Google te veroveren als jouw content een direct en goed antwoord geeft op een vraag die leeft bij de mensen die naar jou googelen. Je sluit dan precies aan bij iets dat Google belangrijk vindt: haar gebruikers snel en gemakkelijk voorzien van de meest waardevolle informatie.

Over het algemeen geldt: uit hoe meer woorden de vraag bestaat, hoe groter de kans dat er een featured snippet tevoorschijn zal komen in Google. Denk dus goed na over welke vragen er leven bij de mensen die jij graag als klant wilt helpen, en met name ook over specifieke vragen.

Kruip hiervoor in het hoofd van jouw mogelijke klanten en bedenk welke vragen zij wellicht hebben als ze nog niet met jou in contact zijn geweest. En geef vervolgens op jouw websitepagina of in je blog duidelijk, beknopt en snel antwoord. Dus niet fluffy of pas nadat iemand zich al door vijfhonderd woorden introtekst heen heeft moeten worstelen. Hoe eerder je het antwoord geeft op de vraag, hoe beter. Dan komt bijvoorbeeld dit tevoorschijn als featured snippet in Google (eentje van mezelf: een beetje kaal, maar inhoudelijk wel waardevol).

een featured snippet van mijzelf

Om goede vragen te bedenken kun je ook inspiratie halen bij Google zelf. Typ daarvoor een onderwerp in waar jij iets over wilt schrijven en scroll vervolgens door naar het gedeelte ‘Mensen vragen ook’. Grote kans dat er een featured snippet te veroveren is voor de persoon die het beste antwoord geeft op deze vraag.

 

Heb je wel echt iets aan een featured snippet?

Wat je je mogelijk nog afvraagt is: als een featured snippet al zo veel waarde biedt, klikken mensen dan nog wel door naar je website? Is het niet zo dat ze dan in Google blijven, omdat ze daar al precies vinden wat ze nodig hebben?

Hier is onderzoek naar gedaan door Ahrefs op basis van 2 miljoen featured snippets (wel al in 2017, dus al een beetje gedateerd). Uit deze studie blijkt dat als er op een resultatenpagina geen featured snippet staat, het zoekresultaat op plek 1 ongeveer 26 procent van alle klikken krijgt. Is er wel een featured snippet, dan krijgt het zoekresultaat op plek 1 gemiddeld 19,6 procent van de klikken en gaat ongeveer 8,6 procent van de klikken naar het uitgelichte zoekresultaat op ‘plek 0’.

Een featured snippet zorgt dus voor minder klikken naar je website dan een resultaat op plek 1 in Google, simpelweg omdat veel googelaars het antwoord op de door hen gestelde vraag al in de snippet zien staan. Maar de featured snippet ‘steelt’ tegelijk ook zoekverkeer van het resultaat op plek 1. Het zorgt ervoor dat er naar alle websites die op pagina 1 in Google verschijnen minder wordt doorgeklikt.

Tegelijk is het ook zo dat de mensen die wél doorklikken op je featured snippet mensen zijn die waarschijnlijk de meeste interesse hebben in de waarde die jij te bieden hebt. Ze willen meer van jou dan alleen maar jouw beknopte antwoord op hun vraag. De kans is groot dat ze op dit moment nog niet heel concreet op zoek zijn naar jouw betaalde aanbod, maar daar in de (nabije) toekomst mogelijk wel behoefte aan hebben.

Het is om die reden slim om aan een websitepagina of blog van jou die het tot de featured snippets heeft geschopt in elk geval een mogelijkheid toe te voegen om een e-mailadres achter te laten. Zo heb ik in mijn blog over testimonials (waar ik het hierboven over had) een mogelijkheid toegevoegd om een checklistje aan te vragen voor het verkrijgen van goede testimonials. Op die manier laat ik via dit blog ook nog mijn e-maillijst groeien.

 

Featured snippets: ga jij ervoor?

Het leuke van featured snippets is dat ze nog steeds in opkomst zijn. Er liggen nog tal van kansen voor jou om ook één of meer plekken in de featured snippets te veroveren. Als je daar nog meer tips over wilt, dan kan ik je aanraden ook dit Engelstalige blog van Neil Patel te lezen (waar ik ook wat inspiratie voor mijn blog uit heb gehaald).

En laat hieronder even weten: is er al een pagina of blog op jouw website waarmee je in de featured snippets staat in Google?