Hoe kom je als zelfstandig ondernemer hoog in Google? - Ik help jou online

Jij ziet ze en ik zie ze ook: andere bedrijven die iets vergelijkbaars doen als wij en die met hun website ook goed gevonden willen worden in Google. Bedrijven die groter zijn dan dat van jou, ondernemers die al langer bezig zijn dan jij, enzovoort. Hoe kom jij daartussen met je website ook hoog in Google? In dit artikel geef ik je drie tips.

 

Als eerste wil ik je meegeven dat het nooit te laat is om bezig te gaan met het laten scoren van jouw website in Google. Er bestaat niet zoiets als het perfecte moment of als ‘het is al te laat’. Sterker nog: de kans is groot dat de andere ondernemers die jij op social media veel voorbij ziet komen – je collega’s, de ‘tegen haar/hem kijk ik (een beetje) op’-mensen – helemaal niet zo bezig zijn met scoren in Google en dat je het daar dus helemaal niet tegen hen hoeft ‘op te nemen’.

Mocht je wel eens gehoord hebben dat websites die al langer bestaan makkelijker hoog komen in Google, dan is dat deels waar. Google kent websites namelijk een soort ‘autoriteitsscore’ toe op basis van hoe oud een website is. Daardoor kun je ook met een website die helemaal niet zo modern is (en misschien nog wel in het ‘ouderwetse’ html gebouwd is) nog steeds goed scoren in Google.

Tegelijk houdt Google evenveel van nieuw en fris. Als jouw website nog niet zo oud is, of als ie wel al een tijdje bestaat, maar jij er tot nu toe niet veel mee gedaan hebt, zal Google jou ook willen belonen als jij vanaf nu bezig gaat met het beter vindbaar maken van je website. Je kunt scoren in Google wat dat betreft wel vergelijken met de muziekwereld: daar wordt reikhalzend uitgekeken naar nieuwe muziek van gevestigde namen als Adele of U2, maar is er net zo goed oog én een podium voor nieuwe, opkomende artiesten. In Google is dat precies zo.

Heb jij tot nu toe niet echt tijd gestopt in het laten scoren van je website in Google, uit tijdgebrek, omdat je dacht dat je er te veel concurrentie had of om wat voor reden dan ook? Dan heb ik drie tips voor je.

 

Tip 1: focus je op klanten die graag bij zelfstandig ondernemers kopen

Je hebt mensen die graag bij grotere ketens kopen en je hebt mensen die graag bij zelfstandig ondernemers kopen. Je hebt mensen die graag hulp zoeken bij de bekende instanties en je hebt mensen die graag hulp zoeken bij een persoon met wie ze een klik voelen. Je hebt mensen die graag in een hotel op vakantie gaan en je hebt mensen die liever naar een bed & breakfast gaan. Enzovoort.

Weet dat het soort klanten dat jij graag (via je website) wilt aantrekken vaak bewust kiest voor elementen als persoonlijk, kleinschalig, aandacht, begeleiding, service, enzovoort. Dat zijn allemaal dingen die jij ze (veel) beter kunt geven dan grotere bedrijven.

Laat je niet intimideren door grotere bedrijven die je in Google ziet, maar ga goed in kaart brengen in welke opzichten jij je van hen onderscheidt – en hoe je die sterke punten naar voren kunt brengen op je website, zodat juist de klanten die naar jou op zoek zijn (en die om jou te vinden ook op heel specifieke dingen zoeken in Google) je kunnen vinden.

Ik heb bijvoorbeeld veel klanten in de vakantiebranche, die met hun website flinke concurrentie hebben van Booking.com en andere grote partijen in de vakantiewereld. Als één van de klanten die vorig jaar met mijn stappenplan aan de slag ging dan deze zomer schrijft: “Vorig jaar hadden we in augustus nog driekwart van de boekingen via BB, dit jaar is dit nog maar een kwart. Heel veel directe boekingen dus en ze blijven ook nog eens langer” – dan ben ik super trots.

En in de categorie ‘anderen zijn al langer bezig dan ik’ kreeg een klant van mij een tijd geleden de kans om een al lopend bedrijf van iemand over te nemen. In plaats daarvan koos ze ervoor om met een schone lei vanaf nul te beginnen. Inmiddels wordt ze met haar aanbod, gepersonaliseerde kraamcadeautjes, al voor verschillende van de producten die zij verkoopt op pagina 1 in Google gevonden.

Wat deze dames kunnen, dat kun jij ook. Presenteer jezelf krachtig en onderscheidend, focus je op de klanten die juist op zoek zijn naar jou en naar de persoonlijke elementen die jij hen te bieden hebt.

 

Tip 2: leer gratis van de betaalde advertenties van anderen

Net als op social media wordt er in Google nogal wat geadverteerd. Grotere bedrijven kunnen daar natuurlijk veel makkelijker flink wat budget in stoppen dan jij als zelfstandig ondernemer. Maar wist je dat jij gratis mee kunt leren van wat zij in Google met hun advertenties aan het testen zijn?

Adverteren op Google is namelijk voor elk bedrijf, net als voor elke ondernemer die adverteert op social media, een kwestie van testen, testen, testen. Welke teksten werken? Waar klikken mensen op? Waar klikken ze niet op? Wat mag er dan anders?

Je kunt nog zo’n groot bedrijf zijn, maar ook dan krijg je dé dingen die werken niet op een presenteerblaadje cadeau. Ook dan is het een kwestie van dingen in de praktijk proberen. Waarbij de bedrijven die de code het beste kraken bovenaan komen te staan in de betaalde zoekresultaten van Google. En die kun jij dus ook gewoon zien, en bestuderen om te leren welke woorden ze gebruiken en wat dus goed werkt.

Ik weet dat er op iPhones tegenwoordig instellingen zijn om op social media minder of geen advertenties meer te zien. Ik zou die optie zelf nooit instellen, omdat die advertenties je allemaal gratis praktijkvoorbeelden geven van wat andere online marketeers met adverteren proberen. Ik kijk altijd: Hoe doen zij het? Wat spreekt mij daarin aan? En wat zie ik als 13 in een dozijn-ads waar ik zelf aan voorbij scroll? Zo doe ik in de praktijk ideeën op die ik zelf ook weer gebruik voor mijn advertenties.

In Google kun je dat ook doen. In plaats van te balen van die grote bedrijven die je bovenaan ziet staan met een betaald zoekresultaat, ga eens kijken wat er precies in hun teksten staat. Welke (zoek)woorden – die kennelijk goed werken – gebruiken zij? En gebruik jij die ook al? Of kun je dat alsnog doen, zodat jij er in de gratis zoekresultaten van Google ook meer bovenuit gaat steken? En lekker een beetje kunt meeliften op het marketingbudget van die grote bedrijven?

Sowieso goed om te weten: de betaalde en de gratis zoekresultaten zijn twee verschillende categorieën. Ja, de betaalde advertenties staan bovenaan, maar ik ken genoeg mensen die daar – net als ik – helemaal niet naar kijken en alleen de pagina’s checken die in de gratis (organische, heet dat dan) zoekresultaten hoog staan. En daar kun jij dus ook komen, ook zonder marketingbudget – en misschien door de kunst een beetje af te kijken bij de bedrijven die wel adverteren.

 

Tip 3: ga je bloggen? Focus je op één breed onderwerp

Bloggen is dé manier bij uitstek om je website levendig te houden en om door mensen die op allerlei voor jou relevante dingen googelen makkelijk gevonden te worden. Nou is recent gebleken dat websites waarop over één soort onderwerpen wordt geblogd in 2021 makkelijker scoren in Google dan websites waarop de blogs over allerlei uiteenlopende onderwerpen gaan.

Google kan namelijk in het eerste geval veel gemakkelijker een totaalplaatje maken van jouw website en van door wie jij gevonden wilt worden. Heb je je tot nu toe niet aan bloggen gewaagd, heb je een lange blogpauze genomen of heb je nog niet zo veel blogs op je website staan? Dan kun je het nu meteen goed doen en één breed onderwerp uitkiezen waar je veel over te vertellen hebt.

Wat ik bedoel met één breed onderwerp? In mijn geval is dat bijvoorbeeld alles dat met je website te maken heeft: hoe je jouw website laat scoren in Google, hoe je een goede Over mij-pagina voor je website schrijft, hoe je sterke metadescripties maakt, enzovoort, enzovoort. Schrijven over Facebook en Instagram – waarover ik nog een paar oude blogs op mijn website heb staan, omdat ik me daar eerder wél mee bezighield – valt niet onder dat brede onderwerp. Dat is voor Google duidelijk iets anders. Die blogs gaan dus binnenkort van mijn site af.

Maak lekker een frisse (her)start met bloggen en schrijf over een onderwerp waarover je niet snel uitgepraat raakt. De kans is groot dat het schrijven je dan ook veel makkelijker afgaat. En leg jezelf vooral niet de druk op om elke week een nieuw blog te moeten schrijven. Je website is social media niet, een blog kan als het eenmaal geschreven is maanden- of zelfs jarenlang voor je werken en nieuwe mogelijke klanten bereiken. Daar heb je er dus echt niet elke week een nieuwe van nodig.

 

Doe je mee aan de Word gevonden in Google Bootcamp?

Je gaat dan de 3 stappen ontdekken om je website bovenaan in Google te krijgen, zodat klanten jou én je aanbod uit zichzelf gaan vinden, zelfs als je nu nog maar een handjevol bezoekers krijgt. De Bootcamp is speciaal voor zelfstandig ondernemers en begint op donderdag 9 september. Meld je hier gratis aan om erbij te zijn.