Bloggen kun je natuurlijk gewoon doen op momenten dat je inspiratie hebt, maar wanneer je als ondernemer blogt is het wel handig als je het wat meer gestructureerd aanpakt. Dat betekent dat je vaste blogmomenten hebt waarop je het liefst al een onderwerp klaar hebt liggen om over te schrijven. In dit artikel bespreek ik drie verschillende manieren om goede blogonderwerpen te bedenken.

 

Je klapt je laptop open, opent een leeg tekstdocument en zit vervolgens tijdenlang naar een wit scherm te staren. Je hebt geen inspiratie om te schrijven en er komt ook maar geen goed idee boven borrelen. Na een halfuur ben je nog niet veel verder dan twee of drie zinnen.

Ideaal gezien is dat niet wat jou overkomt als jij het schrijven van een blog op je takenlijstje voor de dag hebt staan. Daarom doe ik je graag enkele ideeën aan de hand om jouw blogonderwerpen te bedenken.

 

Leg een lijstje met goede ideeën aan

Goede ideeën komen vaak op de gekste momenten bovendrijven. Als je net onder de douche staat, tijdens een wandeling, midden in de supermarkt, enzovoort. Het is handig als je al die goede ideeën op een vaste plek bewaart. Dat kan in een notitie-appje op je telefoon zijn, in een bestandje op je computer of in een notitieboekje bijvoorbeeld. Op het moment dat het dan weer tijd is om te bloggen pak je gewoon dit lijstje erbij en kies je een onderwerp uit.

Zelf werk ik gedeeltelijk zo. Bijvoorbeeld nu ik regelmatig blogs wil schrijven over het geven van webinars, het organiseren van challenges en het doen van lanceringen. Ook mijn kennis en ervaring op dat gebied wil ik steeds meer delen, ook omdat ik binnenkort een training over succesvol lanceren ga ontwikkelen. Handig om daar dan nu al blogs over te schrijven en zo vertrouwen op te bouwen bij mensen die hier interesse in hebben. Overigens zoek ik in juni een kleine groep pilotdeelnemers voor deze training. Als dat iets voor jou is, ga dan even naar deze pagina over de lanceertraining.

 

Schrijf blogs die aansluiten bij je doel voor de komende tijd

Dit is hoe ik meestal mijn blogonderwerpen uitkies. Gedurende een bepaalde periode van het jaar heb ik een bepaald doel en een bepaald aanbod dat daarin centraal staat. Op basis daarvan kies ik waar ik in mijn marketing tips en inspiratie over geef, en dus ook over welke onderwerpen ik mijn blogs schrijf.

Zo organiseer ik binnenkort een leuke en waardevolle gratis training over bloggen, en dus schrijf ik nu een serie blogs over bloggen. Als je goed hebt opgelet, dan heb je gezien dat ik eerder dit jaar een tijdje schreef over alles wat je kunt doen om je website beter vindbaar te maken, en daarna een aantal artikelen over de belangrijkste pagina’s op je website. Dat deed ik omdat die onderwerpen aansloten bij mijn doelen op dat moment.

Over deze manier van bloggen ga ik je overigens in de gratis training Bloggen om je bedrijf te laten groeien alles leren, zodat jij dit ook kunt toepassen. Ben je erbij? Meld je dan hier gratis aan voor de training Bloggen om je bedrijf te laten groeien.

 

Blog over onderwerpen waar mensen op googelen

Ook deze manier om blogonderwerpen te bedenken gebruik ik regelmatig. Schrijf ik zo’n blog, dan zoek ik eerst een onderwerp waar veel naar gezocht wordt in Google. Zo weet ik zeker dat ik potentieel veel nieuwe mensen kan bereiken met dit blogartikel. Zo zag ik bijvoorbeeld gisteren dat er bijna 15.000 keer per maand gezocht wordt naar informatie over Google Mijn Bedrijf.

Toevallig had ik daar net een les over gemaakt voor mijn training Continu klanten uit je website. Een deel van het materiaal uit die les kon ik eenvoudig ombouwen naar een blogartikel waar de juiste zoektermen in staan om het goed te laten presteren in Google, en dat bovendien heel waardevol is.

Op deze manier blogonderwerpen bedenken geeft je de kans om met veel nieuwe potentiële klanten in contact te komen en is dus ook een slim plan van aanpak. Ook dit ga ik je leren in de gratis training Bloggen om je bedrijf te laten groeien die op maandag 11 mei begint. Doe je mee, schrijf je dan hier gratis in.

× .