fbpx

Arthur Mekenkamp runt samen met zijn vrouw Caroline sinds 2007 een kleine camping en drie gites in Frankrijk. Waar Arthur een paar jaar geleden nog veel tijd besteedde aan het posten van berichten in tientallen Facebookgroepen, is dat nu allang niet meer nodig. Gasten weten zijn vakantie-accommodatie Le Petit Mas d’Ile goed te vinden in Google en boeken rechtstreeks vanaf de website. In dit artikel deel ik de vijf beste tips met je die Arthur in het podcastinterview geeft.

 

Arthur leerde ik zo’n vijf jaar geleden kennen, toen ik nog workshops gaf over succesvol adverteren op Facebook. Ja, ja, de tijden zijn inmiddels veranderd. Arthur deed in die tijd niet of nauwelijks aan online marketing. “We hoopten gewoon dat de mensen boekten. Het enige dat ik deed was lid zijn van zo veel mogelijk Facebookgroepen die begonnen met Kamperen in… of die over op vakantie gaan in Frankrijk gingen. Dan zat ik een heel weekend verhaaltjes te schrijven op al die pagina’s. Nu doe ik dat helemaal niet meer.”

Dat hoeft ook niet, want de website van Arthur en Caroline doet inmiddels goed zijn werk.

 

Tip 1: vul je website met (realistische) foto’s

Arthur en Caroline runnen hun camping en gites al meer dan vijftien jaar en hebben dus ook nog de periode meegemaakt dat handige websitesystemen als WordPress er niet waren. “Ik weet nog dat onze websitepagina’s in het begin gevuld waren met wel tachtig procent tekst”, vertelt Arthur. “Totdat ik in 2017 samen met een maat van mij een nieuwe website maakte. Dat wil zeggen: hij maakte de website en ik vulde ‘m.”

Natuurlijk zijn foto’s voor een website in de vakantiebranche extra belangrijk. “Ik heb er toen bewust voor gekozen om ‘what you see is what you get’ foto’s op de website te zetten. Niet van die perfecte foto’s waarbij het zwembad drie centimeter boven de waterspiegel gefotografeerd is zodat het net een 25-meterbad lijkt – terwijl het dan als je komt maar een heel eenvoudig zwembadje is. Ik denk dat dit wel heel positief voor ons werkt, want we horen heel vaak van mensen: het is in het echt nog veel mooier dan op de website. Ik heb al die foto’s gewoon met mijn telefoon of met mijn eerste generatie Canon-camera gemaakt en ze rechtstreeks op de site gezet.”

 

Tip 2: vertel op je website wie je bent

Toen Arthur aan mijn cursus Continu klanten uit je website begon, was hij eerst wat sceptisch over het belang van een goede Over mij- of Over ons-pagina op je website. “Wat moeten mensen nou met ons verhaal, dacht ik. Maar kennelijk lezen ze het allemaal, want hij staat standaard in de top 5 van best bezochte pagina’s op onze website. Mensen willen gewoon zien en weten met wie ze te maken hebben als ze overwegen om bij je op vakantie te komen.”

 

Tip 3: ga bloggen

Arthur schrijft regelmatig blogs voor de website, iets waar hij ook veel plezier aan beleeft. “Ik ben eigenlijk altijd wel met taal bezig. Ik hou van woordspelingen, heb een voorliefde voor cabaretiers die met taal spelen, zoals Herman Finkers en Toon Hermans. Daarom probeer ik altijd wel een kwinkslag of iets grappigs in een blog te verwerken, zodat het niet een saai verhaal wordt.

Omdat ik met die blogs ook gevonden wilde worden in Google, ben ik ook meer naar Yoast SEO (plug-in die je helpt bij het schrijven van je websiteteksten) gaan kijken. Toen werd het ook mijn sport om de twee smiley’s die je daar hebt op groen te krijgen. Dan wil dat nog niet zeggen dat het blog hoog in Google komt, maar wel dat het goed in elkaar zit.”

Op de blogs van Arthur kun je ook een abonnement nemen, als je op de website je e-mailadres achterlaat. “Inmiddels staan er 85 abonnees op deze lijst. En 650 abonnees op de gehele nieuwsbrieflijst.”

 

Dat de website van Le Petit Mas d’Ile het zo goed doet in Google heeft Arthur veel rust gebracht, letterlijk en figuurlijk. “Het enige dat ik nu nog doe is bloggen en andere dingen voor de website. Bijvoorbeeld in Google Analytics kijken wat er nog een beetje aandacht nodig heeft. Alle cijfers die ik daar zie blijven alleen maar oplopen. Het aantal bezoekers dat via Google op de website komt is weer hoger dan vorig jaar en het jaar daarvoor. Ik schrijf nul op Facebook en heb me bij heel veel groepen afgemeld. In de tijd die ik overhoud ben ik veel binnen en buiten bezig om de boel op orde te houden. Ons terrein is 2 hectare groot, dus daar gaat wel wat tijd in zitten. Maar ik gebruik die tijd ook om te relaxen: lezen, sporten, uit eten gaan en noem maar op.”

 

Tip 4: laat kritisch naar je website kijken door iemand die je niet kent

“Ik probeer altijd te leren van andere websites”, zegt Arthur. “Regelmatig doe ik dan ook inspiratie op voor iets dat ik ook op mijn eigen website kan toepassen. En als ik bij iemand anders als eerste ‘Welkom’ op de website zie staan, stuur ik altijd een berichtje om te laten weten dat dat niet zo handig is. Meneer Google ziet dat woord dan als eerste en kan daar niet zo veel mee.”

Kortom: het is handig als iemand anders eens met een frisse blik naar je website kijkt, het liefst dus een buitenstaander. “Want mensen die jou goed kennen vinden je website altijd fantastisch. Net zoals gasten die aan het einde van hun vakantie tegenover je staan altijd zeggen dat ze het fantastisch vonden.”

 

Tip 5: maak het je bezoekers gemakkelijk

Websitebezoekers zijn als ze bij je binnenkomen ongeduldig, gehaast of gewoon gemakzuchtig. Hoe gemakkelijker jij het voor hen maakt op je website, hoe beter. “In onze branche willen mensen binnen vijf klikken weten wat je hebt en wat het kost. En dan liefst ook nog of het vrij is of niet. Ik kom op websites nog wel eens iets tegen als ‘Mail hier voor de beschikbaarheid en voor de prijzen’. Dat gaan mensen niet doen, dan ben je ze direct kwijt.”

 

Wil je de website van Arthur wel eens met eigen ogen bekijken? Ga dan hier naar de website van Le Petit Mas d’Ile.

 

Beluister het hele interview met Arthur op de Ik help jou online Podcast