fbpx

Het is belangrijk dat je website gebruiksvriendelijk is – en een duidelijke navigatie helpt daarbij. Eén van de opties die je op je website hebt is het maken van het zogenaamde uitklapmenu, in het Engels ook wel drop-down menu genoemd. In dit artikel ga ik in op de voor- en nadelen van het gebruiken van een uitklapmenu op je website.

 

Een uitklapmenu of drop-down menu is een menu voor je website waar je gemakkelijk extra opties aan toe kunt voegen. Onder de ‘hoofdpagina’s’ van je website plaats je dan zogenaamde ‘subpagina’s’ waar je bezoekers ook op kunnen klikken. Heb je veel verschillende pagina’s op je website, dan helpt het uitklapmenu om ze allemaal kwijt te kunnen zonder dat je hoofdmenu veel te uitgebreid wordt.

 

De voordelen van uitklapmenu’s

Uitklapmenu’s besparen ruimte in het hoofdmenu van je website. Over het algemeen is het aan te raden om in je hoofdmenu niet meer dan zeven websitepagina’s op te nemen. Heb je toch méér belangrijke pagina’s, dan kun je die dus onder een pagina in je hoofdmenu ‘verstoppen’. Vooral op mobiele apparaten en kleinere schermen is dit handig.

Een uitklapmenu geeft je websitebezoekers ook overzicht. In een goed uitklapmenu kun je als websitebezoeker door logisch na te denken vast wel bedenken onder welk kopje je moet kijken als je naar iets specifieks op zoek bent. Dat is vele malen handiger dan dat je door een hele lijst van links heen moet scrollen.

Vind je het fijn om jouw website een minimalistisch ontwerp te geven? Dan helpen drop-down menu’s je daar ook bij. Misschien lukt het je dan zelfs wel om minder dan zeven hoofditems in je menu te hebben, waardoor je website er rustiger uitziet.

 

De nadelen van uitklapmenu’s

Naast voordelen brengt het hebben van een uitklapmenu op je website ook nadelen met zich mee. Het grootste nadeel is dat bepaalde opties voor je websitebezoekers verborgen kunnen blijven als ze niet direct zichtbaar zijn. Niet iedereen doet de moeite om ‘onder’ de hoofdpagina’s in je menu te kijken.

Ik zie op websites bijvoorbeeld nog wel eens dat de pagina met reviews van tevreden klanten in een subpagina onder het hoofdmenu verstopt is. Of de Over mij-pagina of de pagina met blogs. Allemaal niet heel handig, omdat dit voor mogelijke klanten juist belangrijke pagina’s zijn.

Sowieso moeten websitebezoekers meestal vaker klikken als ze een pagina in je uitklapmenu willen bezoeken. Dit kan juist weer zorgen voor een mindere gebruiksvriendelijkheid, zeker als het drop-down menu niet goed werkt/zichtbaar is op een apparaat dat je met je vingers moet bedienen. Alleen al omdat je – wanneer je een apparaat met je vingers bedient – veel sneller mis klikt dan met je muis.

 

Hoe kijkt Google naar het uitklapmenu?

Nog een nadeel van een uitklapmenu is dat Google en andere zoekmachines prioriteit geven aan inhoud die direct in het hoofdmenu zichtbaar is. Afhankelijk van hoe goed jij je website bijhoudt, komt er eens per dag, één of meer keer per week of één of meer keer per maand een zogenaamde ‘zoekmachinebot’ op jouw website op visite, om te kijken of je iets veranderd hebt. Deze bot kijkt als eerste naar de pagina’s die deel uitmaken van jouw hoofdmenu en naar je blogs.

Pagina’s die ‘verstopt’ zitten onder een uitklapmenu komen pas daarna. Als je daar dus belangrijke links of inhoud neerzet, dan worden die mogelijk minder goed gevonden in Google. Dit is overigens niet automatisch het geval: bijvoorbeeld de pagina Tools in mijn uitklapmenu wordt regelmatig gevonden in Google.

 

Tips om slim om te gaan met je uitklapmenu

 

Tip 1: houd het simpel

Zorg dat er onder een hoofdpagina in je menu niet té veel ‘subpagina’s’ zitten. Twee tot vier pagina’s is prima, maar het kunnen er beter niet vijf of nog meer zijn. In dat geval kun je beter interne links maken tussen je verschillende websitepagina’s die onder één hoofdonderwerp vallen.

Stel dat je bijvoorbeeld meerdere vormen van aanbod hebt: maak dan een overzichtspagina waarop je elke vorm van aanbod kort presenteert, met bij elk aanbod een knop of link naar een meer specifieke pagina. Zo is elk van je vormen van aanbod toch redelijk snel vindbaar. Je belangrijkste vormen van aanbod zou je dan alsnog in een korter submenu onder de hoofdpagina op kunnen nemen, zoals ik dat ook doe op mijn website.

 

Tip 2: check én dubbelcheck of je uitklapmenu goed werkt op mobiele apparaten

Waarschijnlijk komt minstens de helft van je websitebezoekers via een telefoon of tablet bij je terecht. Check daarom of je drop-down menu daar goed werkt. Het is belangrijk dat het menu gemakkelijk te openen en te sluiten is. Laat het niet bij één testje op je eigen mobiele telefoon, maar vraag bijvoorbeeld ook een aantal mensen uit je omgeving om te testen of het uitklapmenu goed werkt.

 

Tip 3: geef extra aandacht aan wat het meest belangrijk is

Belangrijke pagina’s in een hoofdmenu zijn je homepage, een gedeelte Aanbod, een Over mij-pagina, eventueel een blog en een gedeelte Gratis en een contactpagina. Wil je meer pagina’s onder de aandacht brengen, schaar ze dan onder één van deze hoofdpagina’s.

Is zo’n pagina extra belangrijk voor je, maak ‘m dan ook op andere manieren zichtbaar op je website. Bijvoorbeeld door een link naar deze pagina te maken op je homepage of in een blog en/of door ‘m te verwerken in de footer. Daarmee maak je verschillende interne links naar deze pagina, en dat is voor Google juist weer een signaal dat de pagina extra aandacht mag krijgen.

 

Tip 4: maak keuzes voor je websitebezoekers zodat zij gemakkelijker voor jou kiezen

‘Maar ik heb nu eenmaal veel te bieden’ of ‘Ik vind nu eenmaal veel dingen leuk’. Zijn dat uitspraken die uit jouw mond zouden kunnen komen? Heb je minstens vijf verschillende vormen van aanbod of heb je inmiddels meerdere dingen gemaakt die je websitebezoekers gratis bij je aan kunnen vragen? Dwing jezelf dan alsnog om keuzes te maken in wat (veel) aandacht mag krijgen op jouw website.

Maak een selectie van wat er een plekje krijgt in je (uitklap)menu. Maak je die keuze namelijk niet, dan verklein je de kans dat je websitebezoekers voor jou – en dus voor jouw aanbod – kiezen. Bijna niemand kan namelijk goed tegen keuzestress of een gevoel van overweldiging. Kies en ze kiezen jou!