Mogelijke klanten kunnen jouw website als het goed is onder andere vinden door naar jou te googelen. Maar wat nu als je op een plek bent waar (veel) mogelijke klanten van jou fysiek rondlopen? Dan kan het slim zijn om een QR-code te gebruiken om hen gemakkelijk naar je website te laten gaan. In dit artikel leg ik je uit hoe je zo’n QR-code kunt maken en voor welke slimme toepassingen je ‘m kunt gebruiken.
Een klant van mij woont vlak bij het bos. Ze werkt als stress- en burn-outcoach en gaat met haar klanten regelmatig wandelen in dat bos. Omdat ze op haar auto een mooie sticker heeft met haar bedrijfsnaam, logo en websiteadres, opperde een vriendin van haar om haar auto gewoon eens een heel weekend op de parkeerplaats bij één van de ingangen van dat bos neer te zetten. De kans is immers best groot dat er in zo’n weekend minstens een paar mensen in haar doelgroep gaan wandelen in dat bos – en dat hun oog dan ook op haar auto zal vallen.
Slim om eens uit te proberen of dat er inderdaad toe leidt dat er meer mensen naar de website van mijn klant gaan. En nog handiger als er dan ook een QR-code te scannen is om snel naar haar website toe te gaan – want het hele adres overtypen op je telefoon, daar zijn we natuurlijk al snel te lui voor.
Zo zijn er vele settings te bedenken waar je (veel) mogelijke klanten tegenkomt, maar die mensen niet zo snel jouw hele websiteadres op hun telefoon gaan intypen. Denk aan een netwerkbijeenkomst die je bezoekt, een beurs waarop je één of meer dagen met een stand staat, een presentatie die je ergens geeft, enzovoort. Zeker als het op een plek is waar je niet echt de kans hebt om iederéén persoonlijk te spreken, is het handig als mensen ook op een andere manier verder met je in contact kunnen komen. En dan is de QR-code tegenwoordig een ideale optie.
Wat is een QR-code?
Een QR-code (Quick Response-code) is een tweedimensionale barcode die informatie bevat die snel en gemakkelijk kan worden gelezen door een smartphone of andere mobiele apparaten. Met behulp van een QR-code kun je bijvoorbeeld snel en gemakkelijk een website bezoeken, een locatie op Google Maps vinden of contactgegevens opslaan. Het maken van een QR-code is vrij eenvoudig. Je kunt dit gratis doen met behulp van een aantal online tools.
De stappen om (gratis) een QR-code te maken
Het maken van een QR-code kun je in een paar simpele stappen doen:
Stap 1: kies een QR-codegenerator. Er zijn verschillende online tools beschikbaar waarmee je QR-codes kunt maken, zoals QR Code Generator, QR Stuff en Kaywa. Ik ken deze overigens nog niet uit eigen ervaring, want experimenteren met een QR-code staat nog op mijn to do-lijst. Kies een generator die aan jouw behoeften voldoet en volg de instructies op de website.
Stap 2: kies het type informatie dat je wilt coderen. De meeste QR-codegeneratoren bieden verschillende opties om informatie te coderen, zoals URL’s, tekst, contactgegevens, locaties en meer. Kies het type informatie dat jij wilt coderen en voer de gegevens in.
Stap 3: pas de code aan (optioneel). De meeste QR-codegeneratoren bieden de mogelijkheid om de kleuren en het ontwerp van de code aan te passen. Als je jouw QR-code wilt aanpassen, kun je het ontwerp wijzigen en de kleuren kiezen die bij jouw branding/huisstijl passen.
Stap 4: download de code. Nadat je jouw QR-code hebt gegenereerd en aangepast, kun je deze downloaden en opslaan als afbeeldingsbestand. Je kunt de afbeelding vervolgens gebruiken, bijvoorbeeld op een visitekaartje, in een presentatie, op marketingmateriaal dat je meeneemt naar een beurs, enzovoort.
Tips voor het maken van een effectieve QR-code
Een paar tips om ervoor te zorgen dat je QR-code effectief is:
Tip 1 is misschien een inkoppertje, maar zorg ervoor dat de informatie die je codeert relevant en nuttig is voor je doelgroep.
Tip 2: gebruik de code op een locatie waar mensen gemakkelijk toegang hebben tot hun smartphone en waarschijnlijk te lui/gemakzuchtig zijn om je hele websiteadres in te typen. Denk aan de al eerder genoemde netwerkbijeenkomsten, beurzen, plekken waar je als spreker actief bent, enzovoort.
Tip 3, misschien ook weer een open deur, maar je kunt het zomaar vergeten: controleer of de code werkt voordat je deze gebruikt. Test de code met verschillende QR-codelezers om ervoor te zorgen dat deze correct werkt.
En tip 4: houd de code eenvoudig en duidelijk. Vermijd het gebruik van te veel kleuren of ontwerpen die de code moeilijk te scannen maken. Liever wat eenvoudiger, maar wel effectief dan heel gelikt vormgegeven, maar niet goed werkend.
Bonustips om slim gebruik te maken van je QR-code
Je e-maillijst vergroten
Als je net als ik een e-maillijst hebt, dan wil je natuurlijk graag dat zich daar telkens nieuwe mensen op inschrijven. Een QR-code kun je dan slim gebruiken om meer mensen naar de websitepagina van je weggever/online cadeautje te sturen. Heb je bijvoorbeeld net als ik een e-book dat jouw websitebezoekers gratis bij je aan kunnen vragen, stuur ze daar dan via je QR-code naartoe. Als jouw e-book echt waardevol voor hen is, dan zullen ze graag bereid zijn hun e-mailadres aan jou te geven in ruil voor jouw e-book.
Zorg er vervolgens ook voor dat mensen de aanvraag van jouw e-book of andere online cadeautje gemakkelijk vanaf hun telefoon kunnen doen. Vraag niet te veel gegevens voor de inschrijving (bijna altijd zijn een voornaam en e-mailadres al genoeg) en test zelf even of je aanvraagformulier vanaf een mobiele telefoon goed werkt. Stuur iedereen die jouw cadeautje aanvraagt ook een bevestigingsmail met een downloadlink voor het cadeautje. Zo kunnen ze het – als ze eenmaal weer thuis zijn – op hun gemak downloaden en lezen of bekijken.
Een speciaal aanbod of een actie onder de aandacht brengen
Als je bijvoorbeeld op een beurs staat of ergens een presentatie mag geven, kan ik me ook voorstellen dat je een speciaal aanbod samenstelt voor iedereen die daar(bij) aanwezig is. Dan is het natuurlijk superslim om mensen via een QR-code rechtstreeks naar jouw websitepagina met dat speciale aanbod te laten gaan – in plaats van bijvoorbeeld naar je homepage.
Zorg er in dat geval voor dat de websitepagina waar jouw QR-code naartoe leidt bevestiging geeft. Benoem er dat het om een aanbod gaat dat speciaal voor beursbezoekers of voor aanwezigen bij jouw presentatie is. En verwerk er ook een stukje urgentie in. Met zo’n speciaal aanbod zul je namelijk het meeste succes hebben als er een deadline/kort tijdsbestek is waarbinnen het aanbod geldig is.
Andere opties om je QR-code slim te gebruiken
Heb je een ijzersterk blog geschreven over een onderwerp waarvan je weet dat de mensen die je gaat tegenkomen daar veel waarde uit zullen halen? Een onderwerp waarmee jij je richting hen meteen als expert kunt profileren? Gebruik je QR-code dan om hen daar naartoe te leiden.
Ben je in een groep met een brede samenstelling en vind je het nog lastig in te schatten waar hun behoeftes liggen en of er iets is waarmee je hen verder kunt helpen? Leid mensen dan via je QR-code naar je homepage toe. Als het goed is, geeft jouw homepage immers een compleet beeld van wie jij kunt helpen en waarmee. Mensen kunnen dan van daaruit zelf verder gaan kijken naar dat waar zij op dat moment het meest mee geholpen zijn.
Heb jij al ervaring met QR-codes?
Maak jij al gebruik van QR-codes om meer mogelijke klanten op je website te krijgen? Leuk als je hieronder dan even deelt hoe je QR-codes binnen jouw bedrijf inzet en hoe dat tot nu toe voor je werkt.