Minimalistisch ondernemen is momenteel helemaal in: alles in je bedrijf zo simpel en eenvoudig mogelijk houden, zonder dingen die je eigenlijk niet nodig hebt of die alleen maar extra tijd kosten. Vanuit dat oogpunt kan ik me goed voorstellen dat je ook een minimalistische website overweegt, misschien wel een one page website. Wat zijn hier de voor- en de nadelen van?

 

Eén voordeel van een one page website – oftewel: een website die uit slechts één pagina bestaat – springt meteen in het oog: het is een compacte website, die relatief makkelijk en in weinig tijd te maken is – en vervolgens ook eenvoudig te onderhouden. Omdat er weinig technisch werk bij komt kijken, is het ook een website die je vrij gemakkelijk zelf kunt maken.

Ook voor je websitebezoeker is een one page website overzichtelijk. Meestal heb je bovenaan zo’n website wel gewoon een hoofdmenu, waarop bezoekers meteen kunnen doorklikken naar het onderdeel waar zij naar op zoek zijn (zoals je aanbod of een manier om contact met je op te nemen).

Als je bedrijf eigenlijk vooral een leuke hobby voor je is, waarvoor je de marketing eromheen liefst zo simpel mogelijk houdt, dan kan ik me daarom zeker voorstellen dat je voor een one page website kiest. En ook als je een afzonderlijke website wilt maken die volledig in het teken staat van één van jouw vormen van aanbod, kan een one page website goed werken. Maar als je echt een serieus bedrijf hebt of wilt opzetten, raad ik je toch aan om voor een website met meerdere pagina’s te kiezen, om verschillende redenen. Ik behandel er drie.

 

Reden 1: je kansen om hoog in Google te komen

Google probeert van jouw website als geheel een totaalplaatje te maken: ‘Waar gaat deze website over en door welke mensen wil deze ondernemer graag gevonden worden in Google?’ Daarnaast doet Google dit ook voor elke afzonderlijke pagina van je website: ‘Voor welke mensen is deze specifieke websitepagina bedoeld en voor welke zoekwoorden wil deze ondernemer dus graag hoog in Google verschijnen?’

Ik raad je altijd aan om per websitepagina een groepje van zo’n vijf tot tien zoektermen te maken die je verwerkt in de betreffende pagina. Dat zijn dan de woorden waarop je voor die pagina het liefst hoog in Google wilt verschijnen.

Het nadeel van een one page website is dat je daarmee maar één kans voor jezelf creëert om hoog in Google te verschijnen. Alleen die ene pagina is een ingang naar jouw website. Natuurlijk kun je alle zoekwoorden waarvoor jij hoog in Google wilt komen in die ene pagina verwerken. Maar vaak wordt dat dan een hele groep van allerlei uiteenlopende zoekwoorden, waar Google geen chocola van kan maken. Met als waarschijnlijk gevolg dat je voor alles dat belangrijk voor jou is wel een klein beetje gevonden wordt in Google, maar voor niets echt heel goed.

Heb je een website met meerdere pagina’s, dan kun je alle zoekwoorden waarop jij graag gevonden wilt worden veel eenvoudiger over je pagina’s verdelen. Google vindt dat veel overzichtelijker, waardoor je voor elke afzonderlijke pagina veel gemakkelijker hoog in de zoekresultaten verschijnt.

 

Reden 2: het gebruiken van interne links

Zoekwoorden zijn niet het enige dat Google belangrijk vindt op je website. Het hele internet kun je zien als één groot spinnenweb, waarin alles met elkaar verbonden is. Jouw eigen website is daarbinnen een kleiner spinnenweb, waarbinnen al jouw pagina’s met elkaar verbonden zijn. Tenzij je een one page website hebt natuurlijk, want dan is er maar één pagina.

Interne links zijn links (al dan niet in de vorm van knoppen) die jij op je website maakt om je verschillende websitepagina’s met elkaar te verbinden. Denk aan een link van je homepage naar je aanbod, of van je Over mij-pagina naar iets dat websitebezoekers gratis bij je aan kunnen vragen, of van een blog naar je homepage.

Google houdt ervan als je deze interne links gebruikt in je website – het komt zelfs de vindbaarheid van je website in Google ten goede als je (meer) interne links in je website verwerkt. Maar op een one page website heb je die mogelijkheid nauwelijks: behalve als je bezoekers van de ene plek op je websitepagina naar een andere plek wilt laten ‘springen’. Deze links heten ankerlinks. Maar op een website met meerdere pagina’s kun je dus veel beter en slimmer gebruikmaken van interne links dan op een one page website.

 

Reden 3: het maken van een connectie

Op een one page website behandel je elk van de belangrijke onderdelen van een website maar kort. Je gaat er meestal geen vijfhonderd woorden over jezelf schrijven, of duizend woorden over elke vorm van aanbod die je hebt. Dan is immers het hele idee van een minimalistische website weg.

Maar als je ervan uitgaat dat iemand die op jouw one page website uitkomt voor het eerst bij jou op bezoek is, dan geef je deze websitebezoeker op deze manier maar weinig kans om echt een connectie met jou te maken. En dus maar een kleine kans om echt bewust de keuze voor jóu en jouw mooie aanbod te maken.

Op een website met meerdere pagina’s kun je bijvoorbeeld een Over mij-pagina maken waarop jij en jouw verhaal goed tot hun recht komen en één of meerdere aanbodpagina’s die elk van jouw vormen van aanbod goed uit de verf laten komen. Ook kun je er gemakkelijk een blog aan toevoegen, waar je informatie en inspiratie kunt delen waardoor nieuwe websitebezoekers (én mogelijke klanten) jou weten te vinden in Google. En zij kunnen vervolgens veel gemakkelijker die verbinding/klik met juist jou maken.

Dat is absoluut iets dat websitebezoekers belangrijk vinden, zeker als ze op zoek zijn naar het aanbod van een zelfstandig ondernemer zoals jij. Ze willen dan een connectie of klik met je kunnen maken, om vervolgens specifiek voor jou te kiezen en niet voor een collega van je. Daarvoor hebben websitebezoekers handvaten nodig, en die vinden ze meestal niet of te weinig op een minimalistische website – en veel beter op een website met meerdere pagina’s.

 

Ik laat nu nog een heleboel dingen die je kunt afwegen bij de keuze voor wel of niet een one page website achterwege. Maar ik wil ook dit blog een beetje compact houden. Laat even weten: hoeveel pagina’s telt jouw website? Is het een one page website, heb je een beperkt aantal pagina’s of is het een groot spinnenweb van allerlei pagina’s?