Bij het runnen van jouw bedrijf zijn er vast dingen die je heel veel energie geven. En ongetwijfeld zijn er ook wel wat dingen waar je minder energie van krijgt. Maar weet je ook dat energie en het succes van jouw bedrijf nauw met elkaar verweven zijn?

 

Als jij ergens energie van krijgt, dan kun je bergen verzetten. Kijk maar naar pas gestarte ondernemers die het liefst de hele dag bezig zijn met het opbouwen van hun kersverse bedrijf. Alles is leuk en nieuw, het geeft je bakken vol energie en je kunt uren doorgaan.

Maar je kent ongetwijfeld ook die klusjes die je het liefst voor je uitschuift, omdat ze je geen energie geven. Het doen van je administratie bijvoorbeeld. En dan duurt zo’n klusje, als je er eenmaal aan begint, vaak veel langer dan iets dat je wel leuk vindt om te doen.

Als jij werkt aan het online bekender maken van je bedrijf, zodat je vervolgens meer klanten kunt aantrekken, dan zijn er ongetwijfeld ook dingen die je veel energie geven en dingen die je juist energie kosten.

 

Wat je denkt, is altijd waar

Neem bijvoorbeeld actief zijn op Instagram. De ene ondernemer is helemaal fan van Instagram en kan er uren doorbrengen. De ander ziet Instagram vooral als ‘plaatjes kijken’ en een noodzakelijk kwaad.

Die eerste ondernemer opent Instagram elke dag met een enthousiast gevoel. Tijd om nieuwe inspiratie op te doen en zelf ook een mooi bericht toe te voegen. Ze zoekt met zorg een foto uit en schrijft een aantrekkelijke tekst. Ze reageert op een paar berichten van anderen en krijgt zelf veel hartjes voor haar mooie bericht. Aan het einde van de dag heeft ze er weer vijf nieuwe volgers bij. De volgende dag gaat ze weer net zo energiek met Instagram aan de slag. En voor ze het weet neemt een potentiële klant contact met haar op omdat hij haar bedrijf via Instagram heeft ontdekt en het hem zo aanspreekt wat haar bedrijf uitstraalt.

De tweede ondernemer opent Instagram in de loop van de dag ook. Ze slaakt een zucht als ze langs de eerste vijf berichten in haar tijdlijn scrollt. Zo veel van hetzelfde, wat heeft zij daar nog aan toe te voegen? Toch kiest ze een foto uit, ook al vindt ze ’m stiekem niet goed genoeg, en perst er een kort tekstje uit. Daarna sluit ze Instagram af: gelukkig, dat is weer klaar. Als ze de volgende dag weer inlogt, ziet ze dat ze drie volgers kwijt is en dat maar een handjevol mensen op haar bericht heeft gereageerd. Een paar maanden later hangt haar Instagram-account nog rond hetzelfde aantal volgers. Klanten krijgt ze er al helemaal niet uit.

“Zie je wel, Instagram werkt voor mijn bedrijf”, zegt de eerste ondernemer. “Zie je wel, Instagram werkt niet voor mijn bedrijf”, zegt de tweede ondernemer. En ja, ze hebben allebei gelijk. Niet omdat ze niet dezelfde mogelijkheden hebben om via Instagram klanten te krijgen, maar omdat ze het beiden met een andere energie gebruiken. De eerste ondernemer positief en enthousiast, de tweede met vooraf al het gevoel dat het niet werkt.

 

Verspil je tijd niet aan dingen die je echt geen energie geven

De eerste tip die ik geef in mijn gratis e-book over online marketing is om iets helemaal te doen of helemaal niet. Met iets waar je zelf niet in gelooft toch een beetje aan de slag gaan is een domme besteding van je tijd. Want met alles wat je een beetje doet ga je geen goede resultaten boeken in de vorm van meer bekendheid en klanten. Waardoor je net als de tweede ondernemer uit het voorbeeld kunt zeggen: “Zie je wel, het werkt niet voor mij.”

Dit geldt des te meer als je online je aanbod wilt verkopen. Je kunt dat op allerlei manieren doen: bijvoorbeeld door een aanbod te doen in je nieuwsbrief, een aanbod te promoten door middel van Facebook-advertenties, door iets te organiseren waarbij mensen gratis kennis kunnen maken met je aanbod, enzovoort. Maar als jij kiest voor een manier waar voor jou de juiste energie niet op zit, waar je eigenlijk niet in gelooft, dan zul je altijd bevestigd worden in jouw gedachte dat het niet gaat werken.

Ook als je een aanbod doet, maar eigenlijk denkt dat dit niet de juiste tijd is voor dit aanbod, zul je daarin bevestigd worden. Zo organiseerde ik vorig jaar in juni een online event over Facebook- en Instagrammarketing. Maar stiekem had ik ook de gedachte dat mensen zich zo vlak voor de zomer (het event was op 21 juni) niet zo snel zouden aanmelden voor een online event. En wat gebeurde er? Ik deed de promotie voor mijn event met minder energie, deed net niet dat stapje extra en kreeg vervolgens de bevestiging dat het inderdaad niet zo’n handig moment was, gezien het aantal aanmeldingen. De juiste energie zat er niet op.

Begin dit jaar geloofde ik juist dat het een heel goed moment was om een grote actie rond mijn Ik help jou online Academie te doen. Het begin van een nieuw jaar leek mij voor veel ondernemers een uitstekend moment om met nieuwe, frisse plannen aan de slag te gaan voor hun bedrijf en dus een perfect moment om mijn aanbod onder de aandacht te brengen. Vanaf 2 januari ging ik met veel energie aan de slag met de voorbereidingen van mijn Plan je Succes Week die ik de week erna organiseerde. Ik werkte in het weekend door omdat het me zo veel energie gaf om dit met een grote groep ondernemers te mogen delen. En wat denk je? Aan het eind van januari mocht ik terugkijken op de beste maand voor mijn bedrijf tot nu toe. Precies de goede energie zat erop.

 

Waar krijg jij energie van?

Loopt het in jouw bedrijf niet helemaal zoals je zou willen? Kijk dan eens op welke dingen die je nu doet wel de juiste energie zit en op welke dingen niet. Stop met dingen die je niet met veel energie doet, ook als je daarvoor lastige keuzes moet maken. Kijk ook wat je kunt toevoegen omdat het je wel veel energie geeft. En ga hierbij geen dingen uit de weg die je spannend vindt om te doen, want ook van het verleggen van je eigen grenzen kan je veel energie krijgen, ook al zie je er in eerste instantie tegenop. Maar dat is een onderwerp voor een later blogartikel.